סגור
הפגנה ב וושינגטון בעד הפלות
הפגנה בוושינגטון בעד הפלות (צילום: AP)

ביידן חתם על צו להגנה על גישת נשים להפלות: "העליון יצא מכלל שליטה"

נשיא ארצות הברית חתם על הצו - שכולל צעדים מוגבלים - בעקבות החלטת בית המשפט העליון לבטל את פסק הדין "רו נגד ווייד", שהתיר הפלות בכל רחבי ארצות הברית במשך כמעט 50 שנה. עם זאת, הצו לא יכול למנוע ממדינות לחוקק חוקים נגד הפלות, והנשיא קרא לנשים להצביע בנובמבר: "אין להם מושג מה הכוח שלכן"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (שישי) על צו נשיאותי להגנה על זכותן של נשים להפלות, שכולל כמה צעדים מוגבלים בהיקפם. הצו של ביידן, שגינה את "הרוב הקיצוני" של בית המשפט העליון שהוביל לביטול פסק הדין "רו נגד ווייד", מנחה את משרד הבריאות האמריקאי לקדם צעדים הקשורים לגישה להפלות בתוך 30 יום. בין היתר, הצו מוודא שכל אישה תקבל טיפול חירום רפואי בכל מדינות ארצות הברית, ומגן על זכותה של אישה לנסוע למדינה שמאפשרת הפלות - גם אם היא חיה במדינה שאוסרת עליהן.
לצד הרחבת הגישה לגלולות להפסקת היריון, ביידן הנחה את משרד הבריאות האמריקאי גם להבטיח לנשים גישה לשירותי תכנון משפחה ואמצעי מניעה, כולל התקנים תוך-רחמיים. הצו גם נועד להגן על פרטיות המטופלות ועל מרפאות ניידות שיבצעו הפלות בסמוך לגבולות המדינות שאוסרות זאת.
"מה שאנו עדים לו לא היה פסק דין חוקתי, אלא תרגיל בכוח פוליטי גולמי", אמר ביידן לכתבים בבית הלבן. "לא נוכל להרשות לבית משפט עליון שיצא מכלל שליטה, ועובד עם גורמים קיצוניים מהמפלגה הרפובליקנית, לקחת את החירויות ואת האוטונומיה האישית שלנו".
סמכויותיו של ביידן מוגבלות מכיוון שמדינות ארצות הברית יכולות לחוקק באופן עצמאי חוקים שמגבילים הפלות וגישה לתרופות. לכן, ואף שהצו נועד למנוע גם עונשים פוטנציאליים לנשים שיבקשו לבצע הפלה, הוא לא יכול להחזיר את הגישה להפלה ביותר מתריסר מדינות בארצות הברית שבהן נכנסו מגבלות נוקשות או איסורים מוחלטים על הפלות. כתריסר מדינות נוספות בארצות הברית צפויות להטיל מגבלות ואיסורים גם כן. ג'ן קליין, המייעצת לנשיא בענייני מגדר, נשאלה כיצד הצו משנה את מצבן של הנשים - אך לא נכנסה לפרטים ספציפיים. לדבריה, "אי אפשר לפתור את מה שבית המשפט העליון עשה באמצעות צו".
ביידן היה נתון ללחצים כבדים מצד מפלגתו הדמוקרטית מאז ביטול פסק הדין "רו נגד וויד" מ-1973, שהתיר הפלות בכל רחבי ארצות הברית במשך כמעט 50 שנה. על רקע בחירות האמצע בנובמבר הבהיר הנשיא כי הדרך היחידה שבה ניתן להבטיח את חזרת הזכות להפלות בכל רחבי ארצות הברית היא אם הציבור יבחר בנבחרי ציבור שתומכים בה. "אני לא חושב שלבית המשפט העליון, או לצורך העניין לרפובליקנים, יש מושג לגבי כוחן של נשים אמריקאיות", אמר ביידן, והוסיף כי הוא מאמין שנשים יצביעו במספרי שיא בבחירות "כדי להחזיר את זכויותיהן".
נשיא ארצות הברית התייחס גם לדיווחים האחרונים שלפיהם ילדה בת 10 מאוהיו נאלצה לנסוע לאינדיאנה כדי לעבור הפלה אחרי שנאנסה. "תארו לעצמכם שאתם אותה ילדה קטנה בת 10", אמר. "מישהו מאמין לזה?"
הפסיקה של בית המשפט העליון בארצות הברית העניקה למדינות היתר לאסור על הפלות לגמרי או להטיל הגבלות בנושא. בבית המשפט העליון האמריקאי מכהנים 9 שופטים, ומאזן הכוחות הוא 3-6 לטובת השמרנים. בארצות הברית המינוי לעליון הוא לכל החיים, כך שהרוב שממנו נהנים השמרנים לא צפוי להשתנות בקרוב. שלושה מהשופטים הללו - ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני בארט - מינה הנשיא הקודם דונלד טראמפ. רק שופט שמרן אחד, נשיא העליון ג'ון רוברטס, הצטרף לליברלים והצביע נגד ביטול פסק "רו נגד ווייד".
אחרי פרסום הפסיקה השופטים הליברלים בעליון גינו את החלטת השופטים השמרנים. סטיבן ברייר, נציג השופטים הליברלים, הזהיר את האמריקאים שהרוב השמרני לא "סיים את עבודתו" - ועלול לפגוע בזכויות נוספות שנחשבות לבסיסיות באמריקה.