סגור
אלס ביאליצקי פעיל זכויות אדם מ בלארוס זכה בפרס נובל לשלום
אלס ביאליצקי (EPA)

פרס נובל לשלום - לפעילי זכויות אדם מרוסיה, אוקראינה ובלארוס

אלס ביאליצקי, שנמצא במאסר בארצו כבר יותר משנה בגלל העלמת מס לכאורה ונחשב לאסיר מצפון, זכה בפרס הנכסף ביחד עם ארגון Memorial הרוסי ו"המרכז לחירויות הפרט האוקראיני"

פרס נובל לשלום הוענק היום (שישי) לפעיל זכויות האדם הבלארוסי אלס ביאליצקי, שנמצא במאסר בארצו מאז 2020 מבלי שנשפט ונחשב לאסיר מצפון, ולשני ארגוני זכויות אדם - ארגון Memorial הרוסי ו"המרכז לחירויות האזרח האוקראיני".
הזוכים הוכרזו באוסלו על ידי ברית רייס-אנדרסן, יו"ר ועדת פרס נובל הנורבגית. במעמד הענקת הפרס נאמר כי הוא הוענק ל"שלושה אלופים מצטיינים בזכויות אדם, דמוקרטיה ודו-קיום בשלום במדינות השכנות בלארוס, רוסיה ואוקראינה". זוכי פרסי הנובל זוכים בפרס כספי בסך 10 מיליון קרונות שוודיות (כמעט 900,000 דולר) שיחולקו ב-10 בדצמבר.
אלס ביאליצקי בן ה-60 כלוא בארצו מאז יולי 2021, אחרי שבמשך עשרות שנים נלחם ביחד עם ארגונו Viasna ("אביב") בעד זכויות אדם בבלארוס, שעם השנים הפכה ליותר ויותר אוטוריטרית מאז 1994, אז עלה לשלטון הרודן אלכסנדר לוקשנקו. הוא נעצר בגין העלמת מס לכאורה, אך מעצרו נתפס כנקמה מצד לוקשנקו, שנוהג להשתיק כל צורה של ביקורת מאז המחאה הגדולה שפרצה בארצו מאז הבחירות ב-2020, שבהן ניצח כמובן וזכה לכהונה שישית - אך אלפי המפגינים שיצאו לרחובות טענו שתוצאותיה זויפו. ארגונו של ביאליצקי ספר את המעצרים וטען כי העצורים עברו עינויים בכלא.
מעצרו האחרון של ביאליצקי לא היה הראשון. הוא היה עצור במשך במשך כמעט שלוש שנים, בין 2011 ל-2014, גם אז בשל העלמת מס לכאורה וכמה חודשים לאחר בחירות שנערכו במדינה, שהובילו גם הן למחאות נרחבות בבלארוס.
באופוזיציה בבלארוס בירכו על הזכייה. "הענקת פרס נובל לשלום לפעיל זכויות האדם ביאליצקי היא הכרה בכל העם הבלארוסי שעומד מול המנהיג האוטוריטרי אלכסנדר לוקשנקו", אמר דובר האופוזיציה בבלארוס, פרנק ויקורקה. "הוא הוחזק בתנאים לא אנושיים ואנו מקווים שהפרס יעזור לשחרר אותו ואלפי אחרים מהתאים של לוקשנקו והקג"ב". פוליטיקאי נוסף מהאופוזיציה, פאבל לטושקו, אמר: "הפרס לא רק בשבילו, אלא בשביל כל האסירים הפוליטיים שיש לנו עכשיו בבלארוס. זה מניע את כולנו להיאבק ואנחנו בטוחים שננצח את הדיקטטורה של לוקשנקו".
מארגון זכויות האדם הרוסי Memorial נמסר כי הזכייה בפרס מהווה הכרה בעבודה שלה ושל עמיתיה שממשיכים לסבול מ"התקפות ופעולות תגמול" ברוסיה. "זה מעודד אותנו לתמוך בנחישות בעמיתינו הרוסים להמשיך לעבוד במיקום חדש, למרות הפירוק הכפוי של הארגון במוסקבה", אמרה חברת מועצת המנהלים של הארגון, אנקה גיסן.
בעיני רבים הפרסים שהוענקו נראים יותר כגינוי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שחוגג היום את יום הולדתו ה-70, בעקבות החלטתו לפלוש לאוקראינה, כמו גם נגד לוקשנקו. עם זאת, יו"ר הוועדה רייס-אנדרסן הדגישה כי הפרס לא הוענק נגד פוטין: "אנחנו תמיד נותנים את הפרס על משהו ולא נגד מישהו", היא אמרה לכתבים.