סגור
דונאלד טראמפ נואם ב פאלם ביץ' 11.10.23
דונאלד טראמפ נואם בפאלם ביץ', הלילה (צילום: EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH)

טראמפ משתלח: "ישראל לא הייתה מוכנה. נתניהו אכזב אותי, גלנט טיפש"

בזמן המלחמה, נשיא ארה"ב לשעבר יוצא נגד רה"מ. "הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה, ותחתיי היא לא הייתה צריכה להיות מוכנה", אמר על הכשל המודיעיני. הוא נזכר בחיסול סולימאני ב-2020 וטען שנתניהו סירב לסייע: "הוא אכזב אותנו, זה היה נורא". יריבו במרוץ הרפובליקני: "לתקוף עכשיו? אבסורד"

בזמן שישראל בשעתה הקשה ביותר, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ תוקף בחריפות את ראש הממשלה, את שר הביטחון ואת הכשל המודיעיני שקדם למלחמה. הוא אמר כי "ישראל לא הייתה מוכנה", כינה את שר הביטחון יואב גלנט "טיפש", ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "אכזב אותו מאוד".
המועמד הרפובליקני המוביל בפריימריז התייחס לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ב-2020, וטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לספק לארצות הברית סיוע: "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר".
"כשאתה מדבר על המודיעין או על דברים שכשלו בשבוע האחרון, הם חייבים לסדר את זה בגלל שהם לוחמים בכוח שעלול להיות חזק מאוד. הם נלחמים, פוטנציאלית, באיראן", הוסיף טראמפ בנאום בפאלם ביץ'.
"שמעתי את בכירי הביטחון של ביידן שאמרו שלשום – 'אנחנו מקווים שחיזבאללה לא יתקוף מהצפון, זו נקודת התורפה'", הוסיף טראמפ - וזעם על ההתבטאויות האלה, תוך שהוא משתלח בשר הביטחון יואב גלנט: "חיזבאללה מאוד חכמים, ולהם יש איזה שר הגנה או משהו שאומר – אני מקווה שחיזבאללה לא יתקוף. אם תאזינו לטיפש הזה, הוא יתקוף. מי שמע על מישהו שאומר דבר כזה".
טראמפ טען כי "מתקפות הטרור הקטלניות האחרונות הן גם תזכורת לסכנות שאנחנו מתמודדים איתן בגלל הרס גבולות המדינה תחת ביידן. אותם אנשים שתקפו את ישראל - הרגו, אנסו, עינו והטילו מום באזרחים חפים מפשע - זורמים עכשיו לארצות הברית היפהפייה שלנו".
גם בריאיון ל"פוקס ניוז" תקף טראמפ את נתניהו, ואמר כי ראש הממשלה "נפגע מאוד" עקב המתקפה. "הוא לא היה מוכן. הוא לא היה מוכן וישראל לא הייתה מוכנה. ותחת טראמפ, הם לא היו צריכים להיות מוכנים".
אחד מיריביו של טראמפ במרוץ הרפובליקני, רון דה סנטיס, תקף את טראמפ על דבריו. "זה אבסורד שמישהו, בטח שמישהו שרץ לנשיאות, יבחר לתקוף את החברה ובת הברית שלנו, ישראל", כתב ברשתות.
כמעט במקביל לדברים של טראמפ, חתנו ג'ארד קושנר נשמע אחרת לגמרי: "עכשיו יותר מתמיד חשוב שהעולם יעמוד איתן לצד ישראל. חיסול או השפלה חמורה של חמאס, ושחרור העם הפלסטיני מדיכוי חמאס, הם הדרך היחידה לשים קץ למעגל חסר ההיגיון הזה של אלימות וסבל אנושי".
קושנר השווה את מתקפת חמאס לפיגועי התאומים ואמר שמדובר במתקפה בקנה מידה שלא ראינו מעולם: "חבל שצריך מעשים כאלה כדי לאחד את האומה, אבל ראיתי ב-48 שעות האחרונות יש סימנים של מדינה שמתכנסת יחד ונלחמת על הארץ שלה".
מחבר: דניאל אדלסון, ניו יורק