סגור
פרויקט ארטמיס חללית נאס"א רכב החלל אוריון
החללית של פרויקט ארטמיס (צילום: רויטרס)

נאס"א שוב ביטלה את שיגור החללית לירח בגלל בעיות טכניות

לאחר שדחתה בחמישה ימים את השיגור המקורי של ארטמיס 1 לירח בגלל בעיה במנוע, הודיעה נאס"א לפני זמן קצר על דחייה נוספת בשיגור; הסיבה הפעם: דליפה של מימן נוזלי. כלי הטיס אמור לבצע את הנחיתה הראשונה על הירח לראשונה זה 50 שנה

נאס"א שוב דוחה מסיבות טכניות את שיגור רקטת החלל שלה ארטמיס 1 המיועדת לטוס מסביב לירח. הסיבה הפעם: דליפה של מימן נוזלי. הדליפה זוהתה בשעה 7:15 בבוקר (על פי שעון החוף המזרחי בארצות הברית), ובקרי השיגור ניסו לעצור אותה ללא הצלחה.
בפעם הקודמת בתחילת השבוע נדחה השיגור בחמישה ימים לאחר שנאס"א זיהתה ותיקנה בעיית מנוע בחללית. מנהלי המשימה במרכז החלל קנדי בפלורידה ביטלו את השיגור שתוכנן ליום שני האחרון 40 דקות לפני מועדו, כאשר חיישן הראה שאחד מארבעת המנועים שבחלק הליבה של הרקטה אינו מתקרר כראוי. בדיקה מצאה שהבעיה היתה חיישן מקולקל, ולא כשל במערכת הקירור עצמה, וצוות השיגור אמר שיתעלם מהחיישן אם יתריע שוב במהלך התדלוק לניסיון השיגור שתוכנן להיום.


"השתכנענו ללא צל של ספק שיש לנו מימן נוזלי באיכות טובה שזורם במנועים", אמר ג'ון האניקאט, מנהל תוכנית ארטמיס, לפני השיגור שיועד להיום. לדבריו, על המנועים להגיע לאותה טמפרטורה של דלק המימן הנוזלי בזמן השיגור – מינוס 250 צלזיוס – אחרת הם עלולים להינזק ולהיכבות במהלך הנסיקה בת שמונה הדקות אל המסלול סביב כדור הארץ.
נאס"א קבעה להיום חלון שיגור של שעתיים עבור טיסת הבכורה של כלי הטיס הראשון שלה זה 50 שנה שאמור לנחות על הירח, שכולל קפסולת צוות לשישה אנשים המותקנת על גבי הרקטה – שהיא החזקה ביותר שאי פעם טסה אל מחוץ לכדור הארץ. המשימה הנוכחית אינה מאוישת, אך אם המסע בן 38 הימים ו-64 אלף הקילומטר יהיה מוצלח, ויסתיים בנחיתה בטוחה של הקפסולה באוקיינוס השקט ב-11 באוקטובר, הדבר יסלול את הדרך להטסת אסטרונאוטים בשיגורים הבאים - של ארטמיס 2 ב-2024, שאמורה לחלוף על פני הירח, ושל ארטמיס 3, המתוכננת ל-2025, בה אמורים לנחות האסטרונאוטים על הירח.
רק 12 בני אדם – כולם גברים אמריקאים – הלכו אי פעם על פני הירח, דבר שקרה בפעם האחרונה במשימת אפולו 17 ב-1972. נאס"א הבטיחה שתוכנית ארטמיס, שקרויה על שם אחותו התאומה של אפולו מהמיתולוגיה היוונית, תכלול גם את האישה והגבר הלא לבן הראשונים שיהלכו על פני הירח.