בירת הרכב מישיגן נקלעה למוקד הניסוי המסוכן של טראמפ
המדינה שנתנה את קולה לנשיא הרפובליקני נשענת על תעשיית הרכב, שצפויה למכה קשה בגלל המכסים. התחזית: התייקרות רכבים, ירידה בביקושים ואובדן משרות. עוד לפני שהמהלך יצא לדרך, האבטלה במישיגן טיפסה בקצב המהיר ביותר בארצות הברית
מישיגן, בירת הרכב האמריקאית, שנתנה את קולה לדונלד טראמפ בקמפיין הנשיאות האחרון, היא הראשונה לחוש במלוא כובד משקלם של המכסים והפכה על כורחה למקרה הבוחן של מדיניות הנשיא.
קרוב ל־20% מכלכלת מישיגן נשענים על תעשיית הרכב, שהפכה לאורך השנים תלויה במידה רבה בחלקים המיובאים מקנדה, מקסיקו וסין — מוצרים שעליהם השית טראמפ מכסים כבדים בשבועות האחרונים. תעשיית הרכב היא כה נרחבת במישיגן, עד כי המדינה התברגה חמישית בדירוג היבואניות והיצואניות הגדולות בארצות הברית, למרות שהיא נמצאת במקום ה־14 בלבד במונחים של תוצר.
ראשי חברות הרכב, שמפעליהן מרוכזים בעיקר בדטרויט רבתי, נאלצו מכורח הנסיבות להכריז על מצב חירום. כך, בשבועות שקדמו להשתת המכסים היצרניות הגדילו מלאים של רכיבים מיובאים, ניהלו משא ומתן קדחתני עם ספקים כדי למנוע העלאות מחירים והקימו חמ"ל כדי לדון בדרכים לקצץ עלויות. על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גם עובדי מפעלי הרכב המובילים במדינה מהדקים את החגורה, זאת למקרה שהמכסים יובילו לפיטורים — כתוצאה מעליות המחירים והירידה בביקושים. חברת סטלנטיס, יצרנית המותג ג'יפ, כבר הודיעה בשבוע שעבר על פיטורים זמניים של כ־900 עובדים במפעליה במישיגן ובאינדיאנה, המספקים חלקי רכב למפעלים בקנדה ובמקסיקו. במקביל, החברה הקפיאה את הייצור בשתי המדינות הללו.
בכיר בתעשיית הרכב הזהיר בשבוע שעבר מפני תרחיש "צ'רנוביל" — בהתייחסו לאסון הכור הגרעיני הרוסי ב־1986 ולישימון שהעיר הפכה להיות בעקבותיו — אם המכסים יפגעו באופן נרחב בחלקים מיובאים. זאת לאחר שתוכנית המכסים התבררה כגרועה מכפי שציפו.
בה בעת, לא כולם חוזים שחורות. איגוד עובדי הרכב המקומי (UAW) שבסיסו בדטרויט ציין כי הפגיעה שתחווה כעת התעשייה תשתלם בטווח הרחוק, אם אכן המכסים ישיגו את המטרות שלשמן השית אותם טראמפ: הרחבת הייצור בארצות הברית והפסקת מיקור החוץ של משרות, שפגע בקהילות רבות במישיגן ומחוצה לה. בהודעה רשמית, UAW מסרו כי יצרניות הרכב יוכלו להחזיר אלפי משרות לארצות הברית בתוך חודשים ספורים באמצעות הוספת ייצור למפעלים שקיבולתם לא נוצלה כראוי. עם זאת, מומחים רבים סבורים כי יידרשו שנים בטרם יוכלו היצרניות להקים מפעלים חדשים שיגדילו באופן משמעותי את הייצור והתעסוקה במגזר הרכב בארצות הברית.
רכבים יתייקרו ב־12 אלף דולר
בינתיים, המכסים שהשית הממשל הפדרלי על יבוא פלדה ואלומיניום ועל סחורות מסין, שנכנסו לתוקף בחודש שעבר, מתחילים כבר לתת את אותותיהם בקרב היצרנים במישיגן. בשיחה עם ה"וול סטריט ג'ורנל" אמר סטפן וידי, מנכ"ל יצרנית חלקי הרכב לוקסיט, כי בשל התייקרות העלויות, החברה, המסתמכת על יבוא מסין, החלה להעביר ייצור מסין למפעל שלה בטנסי. במקביל היא שוקלת להעביר פסי ייצור נוספים למישיגן.
חברת הייעוץ אנדרסון אקונומיק גרופ, שבסיסה במישיגן, מעריכה כי המכסים יוסיפו לכל הפחות 2,500 דולר למחיריהם של כלי רכב חדשים, כאשר סכום זה עשוי אף להגיע ל־12 אלף דולר למכונית ממוצעת ול־20 אלף דולר עבור מכוניות יוקרה מיובאות. העלייה במחירים תפגע בעיקר בצרכנים ממעמד הפועלים ומעמד הביניים, שכבר עתה מתקשים לשלם את המחיר הממוצע של 48 אלף דולר לרכב המאפיין את השוק האמריקאי. "תהיה לכך השפעה שלילית ודרמטית על מכירות כלי רכב בארצות הברית, ופסי ייצור ייסגרו", הזהיר פטריק אנדרסון, מנכ"ל חברת הייעוץ. "המוקד של אובדן משרות בגלל המכסים הללו נמצא איפשהו בין דטרויט, מישיגן, לווינדזור, קנדה", ציין. שתיים מיצרניות כלי הרכב המובילות בארצות הברית, פורד וסטלנטיס, כבר ציינו כי יציעו הנחות, אבל רק עד סוף אפריל.
גם החקלאות והמזל"טים ייפגעו
לפי תחזיות מסוימות, מכסי האלומיניום והפלדה, ללא מכסי חלקי הרכב, יעלו לתעשיית הרכב במישיגן ב־600 משרות ייצור עד סוף השנה הבאה, כאשר עוד כ־2,000 משרות עלולות להימחק בתעשיות הנלוות. יצרנית הפלדה קליבלנד־קליפס חתכה בחודש שעבר 600 משרות במישיגן, בציינה את הירידה בביקושים לכלי רכב.
נתוני האבטלה של מדינת מישיגן הצביעו על כיוון מדאיג, עוד לפני שהוכרזו המכסים העלולים לפגוע בביקושים לכלי הרכב מתוצרתה. בין פברואר 2024 לפברואר האחרון טיפסה האבטלה במישיגן ב־1.4%, הקצב המהיר ביותר מבין 50 המדינות. במקום השני במונחים של קצב צמיחת האבטלה התברגה מיסיסיפי, היסטורית אחת המדינות העניות בארצות הברית. שיעור האבטלה במישיגן, העומד על 5.4%, הוא השני בגובהו במדינה אחרי נבדה, עם 5.8%.
אך לא רק תעשיית הרכב תיפגע. מגזר נוסף במדינת מישיגן הצפוי לספוג מכה קשה בגלל המכסים הוא מגזר החקלאות, הנמנה עם היצרנים המובילים בארצות הברית של דובדבנים, אספרגוס ודלועים. פגיעה נוספת תספוג תעשיית הטכנולוגיה במדינה, המתמקדת בעיקר בייצור מזל"טים וכלי תעבורה אחרים המונעים בסוללות.
הסנטורית הדמוקרטית ממישיגן, אליסה סלוטקין, אמרה בשבוע שעבר לתקשורת המקומית, כי היא חרדה מאוד לגבי עתידה של המדינה והביעה דאגה מיוחדת מגורלם של עובדי תעשיית הרכב כמו גם החקלאים, שרבים מהם נפגעו כבר ממכסי טראמפ בכהונתו הראשונה. "טראמפ עשה את זה בממשל הראשון שלו", ציינה סלוטקין. "החווה המשפחתית שלנו מחכירה אותה למגדלי פולי סויה, שנפגעו ממלחמת המכסים הראשונה של טראמפ. לא הצלחנו להתאושש מאובדן השווקים בסבב הראשון. סין פשוט הפסיקה לקנות מאיתנו, והיא עברה לברזיל וארגנטינה. איבדנו את השוק הזה לצמיתות", ציינה. כעת, היא מחכה לראות כיצד ישפיע הסבב השני. "יש כאן הרבה מאוד חוסר יציבות", סיכמה.
בינתיים, תושבי מישיגן ייאלצו להדק חגורות, שכן הם נקלעו למוקד של ניסוי מסוכן שעורך הנשיא טראמפ, שמטרתו לארגן מחדש את טביעת הרגל היצרנית הגלובלית.































