סגור
רון דסנטיס מושל פלורידה ארה"ב
רון דסנטיס מושל פלורידה שיתמודד לנשיאות ארה"ב (צילום: איי פי)

רשמית: המושל הרפובליקני דסנטיס ירוץ לנשיאות ארה"ב

מושל פלורידה הפך הערב רשמית ליריב העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, כשנרשם בוועדת הבחירות הפדרלית. הלילה הוא יכריז על התמודדתו בשיחה בטוויטר, עם בעלי הרשת החברתית אלון מאסק

המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דסנטיס, הגיש הערב (יום ד') לוועדת הבחירות הפדרלית את המסמך שמצהיר כי הוא מתמודד על נשיאות ארה"ב ב-2024. בכך הפך דסנטיס רשמית ליריב המרכזי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.
הלילה ישתתף דסנטיס בשיחת ועידה בטוויטר, שאותה ינחה בעלי הרשת החברתית אלון מאסק, ובה הוא אמור להכריז על ההתמודדות בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. שיחת הוועידה ב"טוויטר ספייס" תחל ב-18:00 שעון החוף המזרחי (01:00 שעון ישראל).
דסנטיס בן ה-44 נבחר למושל פלורידה ב-2018, ובנובמבר אשתקד זכה בכהונה שנייה – בניצחון סוחף שחיזק מאוד את מעמדו במפלגה הרפובליקנית. עוד לפני כן נחשב לכוכב עולה במפלגה, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ב"מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה. בין היתר הוא פועל להגבלת זכויות להט"ב בפלורידה, ואף יצא למאבק פומבי מול תאגיד וולט דיסני.
הצטרפותו של דסנטיס למרוץ צפויה כבר חודשים ארוכים, מאז אותו ניצחון סוחף לכהונה שנייה כמושל. מאז הוא מנסה לקדם תדמית של מי שמסוגל להוביל את הרפובליקנים לניצחונות ברמה הארצית, אל מול טראמפ שלדברי דסנטיס המפלגה פיתחה תחת הנהגתו "תרבות של הפסדים". הוא מרמז בכך לאובדן השליטה הרפובליקנית בבית הנבחרים ב-2018, אובדן השליטה בבית הלבן ובסנאט ב-2020, והרוב הדחוק והמאכזב שהרפובליקנים השיגו בבחירות אשתקד בבית הנבחרים.
הערב הפך דסנטיס רשמית ליריבו הגדול של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים. לפי שעה היתרון של טראמפ על דסנטיס בסקרים גדול ועומד על עשרות אחוזים. לפי ממוצע סקרי הפריימריז של Real Clear Politics הנשיא לשעבר נהנה מיתרון של 36% על פני דסנטיס, עם 56% תמיכה מול 20% בלבד לדסנטיס. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-6% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%.
בחודש שעבר קרא טראמפ לדסנטיס שלא להתמודד מולו בפריימריז, וטען כי התמודדות של המושל תפלג את הרפובליקנים ותפגע בקריירה הפוליטית שלו. "רון דסנטיס הוא גבר צעיר שבסקרים מולי, בלשון המעטה, לא הולך לו", כתב טראמפ ברשת החברתית Truth Social. "אני מאמין שאם הוא יחליט לרוץ לנשיאות, זה רק יפגע במפלגה הרפובליקנית ובמידה מסוימת יפלג אותה", הוסיף הנשיא לשעבר. טראמפ הזהיר את דסנטיס, ואמר כי אם יתמודד מולו הוא יפסיד את הקולות של MAGA (כינוי לתומכיו האדוקים של הנשיא לשעבר), "ולעולם לא יתמודד שוב בהצלחה לתפקיד".