סגור
סניף של וולמארט בניו ג'רזי
סניף של וולמארט בניו ג'רזי. נלחמה כדי להיכנס לערים הגדולות (צילום: AP/Eduardo Munoz Alvarez)

הצרכן האמריקאי נזהר בהוצאות: וולמארט מקטינה נוכחות

רשת המרכולים הגדולה בארה"ב תסגור השנה 20 חנויות בעקבות תחזית חלשה מהצפוי. המנכ"ל דאג מקמילון: "לצרכנים אין כעת את אותה כמות דולרים כדי לרכוש מוצרים לא חיוניים". סגירת סניפים בשכונות מוחלשות בשיקגו עוררה זעם ציבורי

סגירת סניפים בערים מובילות, תזוזות בהנהלה הבכירה ומכירת מותג הלבשה פופולרי במחיר הפסד - אלה הן חלק מהתהפוכות שעוברות על וולמארט, רשת הקמעונאות הגדולה בארה"ב, שתקטין השנה נוכחות ברחבי המדינה ברקע לירידה בהוצאות הצרכנים על מוצרים שאינם חיוניים.
במזכר לעובדים שנשלח ביום שישי הודיע מנכ"ל וולמארט ארה"ב ג'ון פורנר כי סמנכ"ל המותגים הראשי של השוק האמריקאי צ'רלס רדפילד יסיים את תפקידו ב־1 במאי. רדפילד, שהתחיל את דרכו כקופאי בענקית המרכולים לפני 32 שנה, עוזב בתקופה של אקלים מכירות בעייתי. בפברואר פרסמה הרשת תחזית חלשה מהצפוי עבור השנה הפיסקאלית, ודיווחה כי המכירות בחנויות הזהות צפויות לעלות ב־2%־2.5% בלבד. החברה חזרה והדגישה את התחזית הזו באירוע למשקיעים שנערך מוקדם יותר החודש בטמפה, פלורידה.
במקביל הודיעה וולמארט כי תמכור את מותג ההלבשה לגברים Bonobos ל־WHP גלובל, זאת שש שנים לאחר הרכישה. בשיחה עם CNBC ציין מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון כי הצרכנים רגישים כעת יותר למחירים, לאחר העלייה במחירי מזון, דיור ושאר סעיפים ברקע האינפלציה הגואה, ומשום כך נרשמה ירידה בהוצאות שלהם על פריטים כמו הלבשה ומוצרי אלקטרוניקה. "אין להם את אותה כמות דולרים כדי לרכוש מוצרים שאינם חיוניים", הוא אמר, "והרבה מאוד מהאנשים הללו רכשו מוצרים כאלה ב־2020 וב־2021, כולל מערכות ישיבה לחצר וטלוויזיות. כך שההשפעה המעורבת הזו היא משהו שאנחנו צריכים לנהל, וזו אחת הסיבות שהתחזית שלנו היא כזו".
רדפילד התמנה לסמנכ"ל המיתוג הבכיר בינואר שעבר ופיקח על הקשרים עם הספקים ועל האסטרטגיה במגוון של קטגוריות. "בין אם באונליין או בחנויות הפיזיות, רדפילד דאג לכך שהלקוחות תמיד ימצאו את הפריטים שהם זקוקים להם ובמחירים הנמוכים ביותר שאפשר", ציין פורנר. "במיוחד כשהאינפלציה התחילה לזנק, צ'רלס והצוות עבדו קשה עם הספקים כדי להוריד מחירים".
ההודעה על עזיבתו מגיעה סמוך להודעת וולמארט על סגירה נרחבת של סניפים הצפויה השנה, כולל בערים מרכזיות. המהלך מגיע בעקבות ניסיונות שביצעה מאז ראשית שנות ה־2000 להתרחב מהפרברים לערים הגדולות. הרשת נתקלה בהתנגדות עזה בניו יורק, לוס אנג'לס, שיקגו וערים אחרות מצד איגודים ופעילים דמוקרטיhם שחששו כי הרשת, שעובדיה אינם מאוגדים, תגרום לירידת משכורות ותפגע בעסקים קטנים.
כעת בכוונת וולמארט לסגור 20 חנויות, כולל ארבע בשיקגו, מחצית מהסניפים בעיר, זאת בעקבות ביצועים חלשים. בין השאר תסגור וולמארט סניפים בוושינגטון הבירה, ג'ורג'יה, פלורידה, הוואי, טקסס ואורגון. לפי דיווח של סוכנות בלומברג, הרשת גם תקצץ מאות משרות במרכזים הלוגיסטיים שלה בטקסס, פנסילבניה, פלורידה וניו ג'רזי.
מנהלי הרשת הדגישו כי הסניפים בשיקגו הפסידו בשנים האחרונות עשרות מיליוני דולרים וכי הרשת השקיעה 70 מיליון דולר בניסיון לשדרג את החנויות. כעת מודאגים התושבים המקומיים כי יאבדו גישה למוצרים חיוניים, כולל שירותי בתי המרקחת שסיפקו הסניפים, כמו גם ירקות ופירות ושאר מוצרים טריים. הסגירות המתוכננות בשיקגו עוררו זעם רב בקרב הלקוחות, כאשר רבים מהם ציינו כי וולמארט היא עבורם יותר ממקום לרכוש בו מזון. הסניף בשכונת קת'אם, למשל, כלל גם מרכז בריאות ומרכז השמה, ובתגובה לסגירה פעלו תושביה לקיים עצרת מחאה. "אנחנו זקוקים לאפשרות לערוך קניות בשכונה שלנו ולא לנסוע רחוק", ציינה אחת הלקוחות בשיחה עם CBS.
הקטנת נוכחות וולמארט בשיקגו מהווה היפוך מגמה מהתחייבותה ב־2020 להתרחב בעיר במסגרת יוזמה של צדק חברתי בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי שוטרים. באותה שנה היא סגרה באופן זמני את שמונת הסניפים בעיר בעקבות מחאות אלימות שהתעוררו בתגובה לרצח. עם זאת, בצל החשש לעזיבת עסקים, היא התחייבה להישאר ולהשקיע בעיר. שיקגו, כך ציינה אז, היא "חלק קריטי" מפרויקט בהשקעה של 100 מיליון דולר לקידום שוויון בין־גזעי. "שיקגו תשמש דוגמה לאפשרויות שמקנה מינוף של עסקים, ממשלה וארגונים קהילתיים לטובת הכלל", הכריז אז מקמילון. ההתחייבות הזו הגיעה בעקבות עשור של מאמצים שביצעו מנהיגים פוליטיים בעיר כדי למשוך את וולמארט ורשתות נוספות לשכונות מעוטות יכולת כדי לעודד צמיחה כלכלית.
לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, בחודש מרץ עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב ב־5% לעומת החודש המקביל ב־2022, ירידה מ־6% בפברואר והעלייה הקטנה ביותר מאז מאי 2021. המחירים ירדו בסעיפי המזון, דלק, טיפול רפואי ותשתיות, אך במקביל עלו מחירי הדיור, כרטיסי הטיסה וביטוחי הרכב. "הצרכן נמצא עדיין תחת לחץ", אמר סמנכ"ל התפעול של וולמארט ג'ון רייני בשיחה עם CNBC. "אם בוחנים את המדדים הכלכליים, דפי המאזנים הופכים דקים יותר ושיעורי החיסכון יורדים בהשוואה לתקופות קודמות. משום כך אימצנו תחזית זהירה למדי לגבי המשך השנה".