סגור
צעירים יפן שותים אלכוהול בר
צעירים שותים אלכוהול ביפן (צילום: גטי)

ביפן מוטרדים - הצעירים לא שותים מספיק אלכוהול, ומכירות הסאקה בצניחה

יפנים בשנות ה-20 לחייהם שותים פחות אלכוהול מהוריהם, ופוגעים בהכנסות המדינה ממסים על משקאות אלכוהוליים. בניסיון לשנות את המגמה, השיקה רשות המסים היפנית תחרות למציאת קמפיינים לעידוד השתייה בקרב הצעירים

יפנים בשנות ה-20 לחייהם שותים פחות אלכוהול מהוריהם, ופוגעים בכך בהכנסות המדינה ממסים על משקאות כמו סאקה. בניסיון לשנות את המגמה, השיקה רשות המסים היפנית תחרות ארצית למציאת קמפיינים לעידוד השתייה בקרב הצעירים. התחרות, שנקראת סאקה ויוה! (Sake Viva!), מופנית לאנשים בגילי 20-39 שמתבקשים לשתף בתוכניות עסקיות להעלות את הביקוש לאלכוהול בקרב חבריהם, בין אם מדובר בסאקה היפני או במשקאות אחרים כמו ויסקי, בירה ויין.
לטענת החברה המנהלת את התחרות עבור רשות המסים, הסיבות העיקריות לירידה במכירות האלכוהול במדינה הן הרגלים חדשים, שחלקם נוצרו במהלך המגפה, ואוכלוסייה מזדקנת. לכן המטרה היא למצוא רעיונות לקידומי מכירות, מיתוג ואפילו תוכניות חדשניות הכוללות מעורבות של בינה מלאכותית ומטאוורס. "המעבר לעבודה מהבית במהלך הקורונה גרם לרבים לתהות אם הם באמת צריכים להמשיך את ההרגל של יציאה לשתות עם חברים מהעבודה כדי להעמיק את התקשורת ביניהם", אמר בכיר ברשות המסים בתחילת המגפה.
לפי הדיווחים בתקשורת היפנית, התגובות ליוזמה בינתיים מעורבות, כשבחלק מהמקרים היא סופגת ביקורת על עידוד הרגל לא בריא, אך יש גם מי שפרסמו ברשתות החברתיות רעיונות מוזרים ומקוריים לעידוד השתייה. ניתן להגיש רעיונות לתחרות עד סוף ספטמבר. התוכניות המוצלחות ביותר יזכו לסיוע בפיתוחן מצד מומחים, ובנובמבר יוצגו ההצעות הסופיות.
באתר שהוקם לצורך התחרות צוין כי שוק האלכוהול היפני מתכווץ, והאוכלוסייה המזדקנת לצד הירידה בשיעור הילודה הם בין הגורמים לכך. לפי נתונים שפרסמה רשות המסים, אנשים שתו פחות ב-2020 מאשר ב-1995, והכמויות התכווצו מ-100 ליטרים בשנה ל-75 ליטרים. בהתאם לכך ההכנסות ממסים ממכירות האלכוהול התכווצו גם כן לאורך השנים.
בעיתון "ג'פן טיימס" דיווחו כי ב-1980 המסים ממכירות האלכוהול ייצגו 5% מכלל הכנסות המסים, הם ירדו ל-3% ב-2011, ואילו ב-2020 הם עמדו על 1.7% בלבד. כלל ההכנסות ממסי אלכוהול ב-2020 נפלו ביותר מ-110 מיליארד ין ל-1.1 טריליון ין לעומת שנה קודם לכן – הירידה הגדולה ביותר זה 31 שנים. נרשמה ירידה חדה במיוחד בצריכת הבירה, והמכירות נפלו ב-20%.
קרוב לשליש מאוכלוסיית יפן (29%) הוא מעל גיל 65, השיעור הגבוה ביותר בעולם, כך לפי הנתונים של הבנק העולמי.
מלבד החשש לגורל הסאקה בשל האוכלוסייה המזדקנת, המצב גם גורם למחסור בעובדים במשרות מסוימות ולעומס על מערכת הבריאות.