סגור

טראמפ קרקע את הרחפנים הסיניים, וארה"ב לא מנטרת שריפות יער

ממשל ביידן המשיך את צו הקרקוע של קודמו שאסר שימוש ברחפנים מתוצרת סין משיקולי ביטחון. בינתיים, משימות שימור חיוניות אינן מבוצעות. לפי מזכר פנימי שדלף, הרחפנים האמריקאיים יקרים משמעותית מהסיניים ויעילים פחות

רחפני צילום שפותחו על ידי הפנטגון הם יקרים יותר ויעילים פחות מאשר הדגמים מתוצרת סין שאותם הם אמורים להחליף — כך לפי מזכר פנימי של הממשל הפדרלי שהגיע לידי "פייננשל טיימס".
המזכר שהגיע מגורמים רשמיים במשרד הפנים המנהל את צי המל"טים האזרחי הגדול ביותר של הממשל הפדרלי, מזהיר כי "הרחפנים הכחולים", כפי שהם קרויים, אינם איכותיים דיים כדי לבצע משימות שימור חיוניות.

2 צפייה בגלריה
כיבוי שריפת יער ב אורגון בחודש שעבר
כיבוי שריפת יער ב אורגון בחודש שעבר
כיבוי שריפת יער באורגון בחודש שעבר
(צילום: איי פי)
הפנטגון השקיע יותר מ־13 מיליון דולר בפיתוח רחפנים שיוכלו לשמש משרדים ממשלתיים במקום אלה שהורכבו או יוצרו בסין. אך התלונות על המחיר והיעילות של כלי הטיס הבלתי מאוישים ממחישות את הקשיים שעמם ארה"ב מתמודדת בניסיון לגמול את עצמה מהטכנולוגיה הסינית מבלי שתהיה לה חלופה מקומית ראויה.
המזכר, שנכתב בינואר עבור ממשל ביידן הנכנס, מציין כי העובדה שהרחפנים האמריקאיים מצוידים במערכות מסוג Blue UAS מפחיתה את יכולות החיישנים ב־95%. "הרחפן מיועד למשימות מסוימות מאוד של מחלקת ההגנה ויעמוד רק בכ־20% מדרישות משימות משרד הפנים", נכתב במסמך.
המסמך מזהיר כי עם מחיר ממוצע של 2,100 דולר, עלות הרחפנים גבוהה פי שמונה עד 14 לעומת כלי הטיס שיכלה המחלקה לרכוש בעבר.
ב־2019 קרקע ממשל טראמפ את כל 810 הרחפנים של המחלקה, משום שהם הכילו חלקים סיניים. המהלך היה חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להגביל את חשיפת ארה"ב לטכנולוגיות רגישות, כולל ציוד דור 5 מתוצרת החברה הסינית וואווי, זאת מחשש כי בייג'ינג תנצל זאת לצורכי ריגול.
מאז הצו של 2019, גורמים רשמיים במשרד הפנים האמריקאי הצליחו לחדש טיסות של רחפנים למשימות של ריסוס חומרים למניעת שריפות יער, אבל לא הצליחו לרכוש רחפנים או להוציא טיסות למשימות אחרות, כמו ניטור שריפות יער ומעקב אחריהן.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה עם ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה עם ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(רויטרס)
חברי קונגרס דנים במהלכים שימנעו מכסף פדרלי לשמש לרכישת רחפנים המיוצרים או מורכבים בסין.
הפנטגון השקיע מספר שנים ומיליוני דולרים בשיתופי פעולה עם חברות פרטיות לפיתוח חמישה רחפנים אשר לדבריו יוכלו לשמש את סוכנויות הממשל באופן בטיחותי.
בה בעת, לפי דו"ח של משרד ההגנה משנה שעברה, לפחות ארבעה מהדגמים כללו מספר משמעותי של רכיבים סיניים, כולל מעגלים מודפסים.
גורם ממשלתי רשמי אמר כי ממשל ביידן מבצע בחינה של צי הרחפנים האזרחי כולו, כדי לקבוע אילו מהם בטוחים לשימוש, אך הוא לא ביטל את צו הקרקוע מעידן טראמפ.
משרד הפנים סירב להגיב בנושא.
אנדרו מוסטו, סגן מנהל בחטיבת חדשנות ההגנה (DIU), זרוע של הפנטגון שסייעה בפיתוח הרחפנים, אמר: "המערכות הללו ירשו חלק מהיכולות ממוקדות מחלקת ההגנה (DoD) שיש להן השלכות מבחינת עלויות. DIU מכירה בכך שחמש המערכות הללו הן רק צעד ראשון לכיוון אימוץ טכנולוגיית UAS (מערכות מל"ט) מסחרית על ידי הממשל". הוא הוסיף כי מחלקת ההגנה מנסה להפחית עלויות ולשפר את יכולות הרחפנים שסייעה לפתח, על מנת לעמוד בצרכים של מחלקות אחרות.
בעוד גורמים רשמיים דנים כעת בבטיחות של הטסת רחפני הממשל הקיימים, המזכר של משרד הפנים הזהיר כי בינתיים לא מתבצעתו משימות השימור הנדרשות בחוק.
"המצב הקיים כמעט ולא מאפשר למשרד לעמוד בדרישות החוק, כמו חוק השימור, הניהול והפנאי על שם ג'ון דינגל ג'וניור", נכתב במזכר. בין השאר, החוק מחייב מיפוי ושימור של חלקים גדולים מהקרקעות הציבוריות בארה"ב.