סגור

מלחמות הרחפנים: צה"ל גרם לרחפן חמוש של חמאס להתרסק על חוליית שיגור

לפי דובר צה"ל, נהרגו באירוע שני פעילי חמאס. התעשיות הביטחוניות הדגימו בעבר יכולות השתלטות מרחוק על רחפנים עוינים

רחפן חמוש של חמאס ששיגרו היום פעילי חמאס לכיוון ישראל זוהה בידי צה"ל שסיכל את ניסיון הפיגוע. הרחפן התרסק על חוליית השיגור שלו והרג שני מחבלים.


הודעת דובר צה"ל אינה מפרטת כיצד בוצע הסיכול, אך לפי דו"ח מבקר המדינה על איום הרחפנים, כבר ב-2019 עשה חמאס שימוש ברחפנים להטלת מטעני נפץ על כוחות צה"ל הסמוכים לרצועה, וצה"ל הצטייד במערכות לסיכול האיום.
בשנים האחרונות הציגו התעשיות הביטחוניות בארץ יכולות ליירוט "רך" של רחפנים באמצעות השתלטות עליהם מרחוק, שמאפשר להנחית את הכלי בשלמותו לבדיקה ולזיהוי השולח או לגרום לריסוק נשלט של הכלי.


1 צפייה בגלריה
רחפן רחפנים DRONE
רחפן רחפנים DRONE
רחפן
(צילום: שאטרסטוק)



חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, רפאל, אלביט וגם סקיילוק כבר מוכרות מערכות כאלה ללקוחות זרים: לכוחות צבא ולגורמים אזרחיים, כמו שדות תעופה, המנסים להתגונן מפני התקפות או הפרעות של רחפנים.
חברות ישראליות הציגו גם יכולת ליירוט "קשה" של רחפנים באמצעות לייזר, ואף באמצעות רחפנים שמתוכנתים לפגוע ברחפנים אחרים.
היכולות של התעשיות הביטחוניות בזיהוי רחפנים וביירוט שלהם היוו בסיס גם להסכמים הראשונים שחתמו תעשיות כמו התעשייה האווירית וסקיילוק עם גורמים במפרץ לרכש, פיתוח ושיווק משותף של מערכות כאלה. יכולות כמו שהדגים חמאס הפגינו גם ארגוני טרור אחרים שנתמכים בידי איראן, כמו החות'ים בתימן, ובמדינות המפרץ חוששים מהתקפות דומות על מטרות בשטחן.