סגור

מקרון רוצה לחסן מסביב לשעון; מרקל: "אנחנו במגפה חדשה"

מבצע החיסונים הצרפתי מפגר אחרי ישראל, בריטניה ומדינות נוספות במערב. בתי החולים מזהירים מקריסה, ומקרון מבטיח להאיץ את קצב החיסונים: "נחסן בבוקר, בצהריים ובערב". מרקל סיכמה על הארכת ההגבלות, ומודאגת מהווריאנט הבריטי: "יש נגיף חדש וקטלני יותר. המצב חמור". פוטין יקבל חיסון רוסי, ולא יגלה את שמו: "פיתחנו שלושה, כולם בטוחים"

צרפת מנסה לשפר את מבצע החיסונים האיטי שלה, ומסוף השבוע תציע חיסונים לכל מי שעבר את גיל 70. הנשיא עמנואל מקרון אמר שצרפת צריכה לחסן את אזרחיה "בבוקר, בצהריים ובערב", גם בסופי השבוע ובחגים, והבטיח: "מאפריל אנחנו נגביר את הקצב".

הצרפתים מתמודדים בימים אלה עם הגל השלישי של המגפה, בעקבות התפשטות הווריאנטים של הנגיף באירופה. בשבוע שעבר הוטלו הגבלות חדשות על פריז ואזורים רבים בצפון המדינה, שנמצאים כעת בסגר חלקי. מספר חולי הקורונה במחלקות לטיפול נמרץ בצרפת הגיע אתמול לשיא של ארבעה חודשים - 4,548. אתמול דווח על 15,792 נדבקים.

3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון במרכז חיסונים בצרפת
נשיא צרפת עמנואל מקרון במרכז חיסונים בצרפת
נשיא צרפת עמנואל מקרון במרכז חיסונים בצרפת
(Getty)

פרדריק ואלטן, שעומד בראש פדרציית בתי החולים בצרפת, אמר שמגפת הקורונה מתפשטת במהירות וכי המספרים "מתפוצצים": ואלטן הזהיר שבשבועות הקרובים בתי החולים עלולים להיות על סף קריסה ולסבול מעומסים חסרי תקדים. למרות גל התחלואה מקרון מעדיף שלא להטיל סגר ארצי, ומקווה לשקם את הכלכלה בהקדם.
מבצע החיסונים הצרפתי סובל מבירוקרטיה מוגזמת, ומחוסר אמון של אזרחים רבים בחיסונים. צרפת לוקחת חלק במבצע המשותף של האיחוד האירופי, וכמו מדינות אחרות באיחוד היא לא עומדת ביעדים – גם בעקבות עיכובים במשלוחי החיסונים.
באירופה זועמים במיוחד על חברת "אסטרה-זניקה", שלא עומדת בהתחייבויות שלה ולא מעבירה לאיחוד את מספר החיסונים שמופיע בהסכם בין הצדדים. האיחוד האירופי איים לאסור על ייצוא חיסונים של החברה השבדית לבריטניה, כדי להבטיח שבשטח האיחוד יישאר מספר המנות הדרוש. האיום הזה הגיע אחרי ש"אסטרה-זניקה" העריכה שמספר המנות שיסופקו לאיחוד האירופי עד סוף חודש יוני יהיה נמוך פי 3 מהמספר שהתחייבה לו בחוזה.

3 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל עם מסכה קורונה פסגת האיחוד האירופי בריסל 20.7.20
אנגלה מרקל עם מסכה קורונה פסגת האיחוד האירופי בריסל 20.7.20
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הגבלות מחמירות במהלך חג הפסחא
(צילום: רויטרס)

עד כה חילקה צרפת 8.8 מיליון מנות חיסון – לעומת יותר מ-30 מיליון בבריטניה, קרוב ל-11 מיליון בגרמניה וכ-10 מיליון חיסונים בישראל. צרפת, שכרגע מחסנת רק בני 75 ומעלה, ובני 50 ומעלה שסובלים ממחלות רקע, הייתה אמורה לחסן בני 70 פלוס מאמצע אפריל – אך תעשה זאת כבר בסוף השבוע. "משבת אנחנו הולכים להאיץ את מבצע החיסונים", אמר הנשיא מקרון, בזמן ביקור במתחם חיסונים בצפון צרפת. מקרון אמר שהוא מקווה שעד אפריל או מאי יחלו בצרפת מבצעי חיסונים לבעלי מקצועות מסוימים, כמו מורים.
בנושא החיסונים של "אסטרה-זניקה" התחייב מקרון להמשיך להפעיל "לחץ כבד מאוד" על החברה כדי לוודא שהיא מכבדת את ההסכם עם האיחוד. המשבר בצרפת עשוי להשפיע על הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, שבהן יבקש מקרון מהצרפתים לבחור בו לכהונה שנייה.

3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 19.9.19 להרגיז את הצאר ולהישאר בחיים ולדימיר פוטין
מוסף שבועי 19.9.19 להרגיז את הצאר ולהישאר בחיים ולדימיר פוטין
פוטין. יקבל את אחד החיסונים הרוסים
(צילום: איי אף פי)

שר הבריאות הצרפתי, אוליביה וראן, הודיע אתמול שהצבא יקים 35 מתחמי חיסונים גדולים ברחבי המדינה. עד כה חיסנה צרפת את האזרחים בבתי החולים, בבתי המרקחת, במרפאות ובמתנ"סים. ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות חיסנו אזרחים באצטדיונים.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום שבגלל התפשטות הווריאנט הבריטי, גרמניה נאבקת כעת ב"מגפה חדשה". אתמול דיווחה גרמניה על 7,700 נדבקים ועל 50 מתים. "אנחנו בעיקרון במגפה חדשה. המוטציה הבריטית הפכה לדומיננטית. בעיקרון יש לנו נגיף חדש והוא קטלני בהרבה. הוא הרבה יותר מידבק, וההידבקות היא למשך יותר זמן".
בתום דיונים מרתוניים עם 16 מנהיגי מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה, הודיעה מרקל על הארכת ההגבלות בארצה עד 18 באפריל. כדי לבלום זינוק בתחלואה בחג הפסחא יחולו הגבלות קשות בין 1 ל-5 באפריל: באותם ימים כמעט כל החנויות ייסגרו, וגם שירותי הדת יהיו במתכונת וירטואלית. בשבת, 3 באפריל, רק המרכולים ייפתחו. "המצב חמור", אמרה מרקל. "מספר הנדבקים עולה בצורה אקספוננציאלית, והמיטות ביחידות לטיפול נמרץ שוב מתמלאות".
גם גרמניה לא עומדת ביעדים של מבצע החיסונים, ומרקל אמרה היום שגרמניה נמצאת "במרוץ לחיסון" האזרחים שלה. מרקל הביעה תמיכה באיום של נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין למנוע ייצוא חיסונים של "אסטרה-זניקה" מאירופה.
בשבת אמרה פון דר ליין: "זאת הודעה ל'אסטרה-זניקה': קודם תעמדו בחוזה שלכם עם אירופה, ואז תתחילו להעביר חיסונים למדינות אחרות". מרקל, שפון דר ליין הייתה שרת ההגנה שלה, אמרה: "אני תומכת בנשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין. יש לנו בעיה עם אסטרה-זניקה". יש לציין שעוד לפני "אסטרה-זניקה" אישרה סוכנות התרופות האירופית שימוש בשני חיסונים אחרים לקורונה, של חברות "פייזר" ו"מודרנה".
גרמניה, צרפת ומדינות נוספות באיחוד האירופי חידשו בימים האחרונים את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" - אחרי שסוכנות התרופות האירופית קבעה שהוא יעיל ובטוח. כחצי ממדינות האיחוד השעו קודם לכן את השימוש בחיסון השבדי, אחרי שעשרות מתחסנים סבלו מקרישי דם ומדימומים. מרקל אמרה שהיא עצמה מוכנה לקבל את החיסון השבדי, כדי לשקם את אמון הציבור בחיסון. ז'אן קסטקס, ראש הממשלה של מקרון, כבר התחסן עם "אסטרה-זניקה" לעיני המצלמות.
למרות היחסים המתוחים עם רוסיה, באיחוד האירופי שוקלים לרכוש את "ספוטניק V" - החיסון הרוסי שזוכה לפופולאריות גדולה בעולם. בנוסף פותחו ברוסיה שני חיסונים אחרים.
היום הודיע הקרמלין שהנשיא ולדימיר פוטין יתחסן לקורונה – אך לא יחשוף באיזה חיסון הוא יבחר. "אנחנו בכוונה לא אומרים איזו זריקה הנשיא יקבל, כדי להדגיש שכל שלושת החיסונים הרוסיים אמינים ויעילים לחלוטין", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. בניגוד למנהיגים אחרים בעולם, פוטין לא יקבל את החיסון לעיני המצלמות.