סגור
משתמש ב סיגריה אלקטרונית של ג'ול
משתמש ב סיגריה אלקטרונית של ג'ול (צילום: טי.אן.אס)

ה-FDA אסר על מכירת סיגריות אלקטרוניות של ג'ול

החברה ביקשה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשיווק סיגריות אלקטרוניות בשני טעמים - אך נדחתה; "הבקשה לא כללה מספיק מידע על הסיכונים העלולים להיווצר מהשימוש במוצרים"

מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) הודיע היום כי הוא אוסר על מכירת סיגריות אלקטרוניות מתוצרת ג'ול במדינה. כך מדווחת CNBC. הסוכנות הורתה לחברה להסיר מהמדפים את כל מוצריה.
ההחלטה היא חלק ממדיניות ה-FDA לבחון מחדש את תחום הסיגריות האלקטרוניות, לאחר לחץ שהפעילו פוליטיקאים וארגוני בריאות במשך שנים, שביקשו להחיל רגולציה על המוצרים, שנהפכו פופולריים בקרב צעירים.
ג'ול ביקשה את אישור ה-FDA עבור שורה של מוצרים, בהם מכשירי אידוי ומחסניות מילוי (פודים) בטעמי טבק ומנתול, בריכוזי ניקוטין של 3% ו-5%. טעמים אלה לא נכללו במסגרת האיסור שהוטל ב-2020 על שיווק מוצרי עישון אלקטרוני בטעמי מנטה ופירות - שהיו פופולריים ביותר בקרב צעירים.
ההחלטה על איסור שיווק המוצרים היא מהלומה עבור ג'ול - שנתקלה בהתנגדות רגולטורית ברחבי העולם, ושארה"ב נותרה השוק הגדול ביותר שלה.
לפי הודעת ה-FDA, הבקשה של ג'ול לאישור המוצרים לא כללה מספיק מידע על הסיכונים העלולים להיווצר מהשימוש בהם - בין השאר לגבי החשש של זליגת כימיקלים מהפודים. "ללא המידע הזה, ה-FDA אוסרת על שיווק המוצרים האלה", נמסר מהסוכנות.
ה-FDA, יצוין, הודיע כי לא הוצג בפניו מידע קליני על "סכנה מיידית" שנשקפת מהשימוש במוצרי ג'ול; למרות זאת החליט מנהל המזון והתרופות לאסור על הפצה ושיווק של המוצרים. יצוין כי ההחלטה אינה אוסרת על הצרכנים להחזיק במוצרים אלה או להשתמש בהם.
ב-2019, פורסם מחקר שלפיו כ-25% מתלמידי התיכון בארה"ב השתמשו בסיגריה אלקטרונית ב-30 הימים האחרונים, לעומת 11.7% ב-2017. עם זאת בשנה שעברה נפל שיעור השימוש בסיגריות אקלטרוניות בקרב תלמידי תיכון במדינה ל-11.3% עקב הידוק הרגולציה והקורונה.
בסוף 2019, מוות של עשרות בני אדם ממחלת ריאות קטלנית שנקשרה מדעית לעישון סיגריות אלקטרוניות, העלה את הנושא לראש סדר היום.
ענקית הטבק אלטריה, הבעלים של מותג הסיגריות מרלבורו, רכשה 35% מג'ול ב-2018 תמורת 12.8 מיליארד דולר. עם זאת אלטריה חתכה את שווי השקעתה בג'ול - לאחר שתעשיית הסיגריות האלקטרוניות הפכה לשנויה במחלוקת. נכון למרץ, שווי אחזקה זו עמד על 1.6 מיליארד דולר בלבד.
יצוין כי בשנה שעברה אישר ה-FDA חלק ממוצרי העישון האלקטרוני של בריטיש אמריקן טבקו ו-NJOY; זאת, בנימוק כי המוצרים שקיבלו אישור עשויים לסייע למבוגרים להפחית בעישון סיגריות רגילות.