סגור
האוליגרך הישראלי-רוסי מיכאיל פרידמן
האוליגרך היהודי-רוסי מיכאיל פרידמן (נמרוד גליקמן)

אין ראיות שהאוליגרך היהודי-רוסי תמך בפוטין: בוטלו סנקציות שהוטלו על מיכאיל פרידמן

השופטים בבימ"ש האירופי לצדק ציינו שלא היה נכון לשלב את פרידמן ושותפו העסקי פטן אבן ברשימת האנשים עליהם יחולו הסנקציות של האיחוד האירופי. עם זאת, אין להחלטה משמעות משום שהשניים יישארו למעשה תחת סנקציות, אך מסיבות אחרות

האוליגרך היהודי-רוסי מיכאיל פרידמן ושותפו העסקי פטר אבן (Petr Aven) זכו בניצחון נדיר בבית המשפט האירופי לצדק, במסגרת הליך נגד הסנקציות האישיות שהוטלו על השניים כחלק מהסקציות על רוסיה.
במסגרת ערעור שהגישו בעניין, בית המשפט ביטל את הסנקציות שהוטלו על השניים, בשנים 2022 ו-2023, בטענה שהאיחוד האירופי לא סיפק את הראיות הנדרשות לכך שפרידמן תמך בנשיא רוסיה פוטין ובפעולות ובמדיניות של הממשל במוסקבה נגד אוקראינה.
בהתאם, ציינו השופטים, לא היה נכון לשלב את השניים ברשימת האנשים עליהם יחולו הסנקציות של האיחוד האירופי. "בית המשפט קובע שאף אחת מהסיבות להחלטה המקורית, אינה מספקת, ולפיכך הכנסה של מר אבן ומר פרידמן לרשימה בעניין לא היתה מוצדקה", נאמר בהחלטת בית המשפט, היושב בלוקסמבורג.
אף שההחלטה עשויה להביך את האיחוד האירופי, וספציפית את הגורמים המשפטיים המובילים את מהלך הסנקציות, בשלב זה אין לה משמעות בפועל. זאת משום שהשניים יישארו למעשה תחת סנקציות, אך מסיבות אחרות.
הערעור שבו זכו השניים בבית המשפט האירופי נוגע לסנקציות שהוטלו עליהם ברשימה קודמת של האיחוד, שלמעשה כבר פג תוקפה. אך הם עדיין כלולים ברשימת הסנקציות המעודכנת של האיחוד האירופי, שמנומקת גם בהתאם לממצאים שהושגו מאז הקודמת. פריסמן ואבן הגישו ערעור גם על הרשימה הזו אך ייקח זמן עד שהוא יישמע.
פרידמן ואבן הם בעלי מניות בכירים ב"אלפא" גרופ" שאותה ייסדו – תאגיד הכולל בנקים, חברת נפט, רשת מרכולים, חברות תקשורת ועוד. בין היתר מחזיקה אלפא גרופ בבנק הפרטי אלפא בנק ובקמעונאית X5.
רשימת הסנקציות כוללת מעל 1,700 גופים ואנשים הקשורים ישירות או בעקיפין להנהגה במוסקבה, התומכים בה או הנתמכים על ידה, או כאלה שרשמו רווח כלשהו מהפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 או מפעולות אחרות של רוסיה נגד אוקראינה, כולל כאלה הנוגעות לסיפוח קרים.