סגור
פוטו מקומות מבודדים בהוטן
בהוטן (צילום: שאטרסטוק)

בהוטן תשקיע בכריית מטבעות דיגיטליים יחד עם חברה מסינגפור

ממלכת ההימלאיה הקטנה פונה לתעשיית הקריפטו בחיפוש אחר צמיחה מהירה, וחוברת לחברת ביטדיר מסינגפור בניסיון לגייס 500 מיליון דולר עבור הקמת עסק לכריית ביטקוין. "בהוטן עשויה להפוך לכורת הביטקוין הגדולה ביותר לנפש בעולם"

בהוטן משקיעה בעסקים של העידן החדש, החל מכריית ביטקוין ועד לטכנולוגיית מזל"טים, בחיפוש אחר צמיחה ותשואה מהירה. Druk Holding & Investments (DHI), חברת האחזקות המסחרית בבעלות המדינה, תתחיל החודש לפנות למשקיעים כדי לגייס עד 500 מיליון דולר עבור עסק לכריית קריפטו בשיתוף פעולה עם קבוצת ביטדיר (Bitdeer) הסינגפורית, אחת מכורות הביטקוין הגדולות בעולם.
בהוטן, שהיתה מונרכיה אבסולוטית, אימצה חוקה דמוקרטית ב-2008 ומאז שנות ה-80 הצמיחה שנתית הממוצעת שלה היא 7.5%, לפי הבנק העולמי. ההימור של בהוטן על קריפטו, בדומה לזה של מדינות אחרות כמו אל סלבדור והרפובליקה המרכז אפריקאית, מגיע למרות השערוריות האחרונות בתעשייה. המדינה המבודדת המונה 800 אלף איש, אישרה רק בשנת 1999 שימוש בטלוויזיה ובאינטרנט, וידועה במדד האושר הלאומי הגולמי שלה, המבקש לתת עדיפות לרווחה מעבר לצמיחה כלכלית.
מנכ"ל DHI, יוג'ואל דיפ דהאל, אמר שהדחיפה הטכנולוגית תעזור להאיץ את החדשנות בכלכלה הכפרית ברובה. DHI נמצאת בשלבים מוקדמים של פרויקט לפריסת רחפנים במגזר החשמל ובפברואר השיקה מערכת זיהוי ביומטרית דיגיטלית. DHI "מתמקדת בדור החדש של תעשיות", אמר. "טכנולוגיות אלו יספקו פלטפורמות לפתרון בעיות וגם יספקו פלטפורמות ליצירת תעשייה וליצירת תיק השקעות מגוון עבורנו".
תיק הליבה של DHI, עם נכסים של כ-3 מיליארד דולר ב-2021, מורכב בין היתר מחברות הטלקום, החשמל והתעופה העיקריות של בהוטן. יחד עם ביטדיר הסינגפורית, היא תפנה למשקיעים מוסדיים בינלאומיים לקבלת מימון.
ביטדיר אמרה כי היא מתכננת לבנות מרכז נתונים לכריית קריפטו בהספק של 100 מגה וואט במדינה. בבהוטן ההררית יש שפע של מקורות מים, שמהם ניתן לייצור חשמל לכריית ביטקוין, תהליך עתיר אנרגיה שבו מחשבים פותרים בעיות מתמטיות כדי ליצור מטבעות חדשים.
ג'ראן מלרוד, אנליסט מנורבגיה בספקית נתוני כריית הביטקוין Hashrate Index, אמר כי כריית ביטקוין יכולה לעזור לבהוטן לגוון את ההכנסות מאנרגיה הידרואלקטרית, שמרביתה מיוצאת להודו. בהוטן עשויה להפוך ל"כורת הביטקוין הגדולה ביותר לנפש בעולם", אמר. אך לדעתו, המדינה תתקשה לגייס 500 מיליון דולר לאור המהומה בתעשיית הביטקוין.
ביטדיר ו-DHI נחשפו שתיהן לסערות בתעשיית הקריפטו. ביטדיר ספגה הפסדים כבדים בשנה שעברה ומניותיה הנסחרות בנאסד"ק ירדו בכשליש. פורבס דיווח בחודש שעבר כי DHI החזיקה בעשרות מיליוני מטבעות קריפטוגרפיים שאת חלקם הפסידה עם המלווים BlockFi ו-Celsius פושטי הרגל, אך DHI הכחישה כי הפסידה כסף בעסקאות. לטענת דהאל, הכרייה מייצגת את החלק הבטוח ביותר בתעשייה. לדבריו, "אנחנו נצמדים במידה רבה לענף הכרייה, שנראה כענף הפחות מסוכן".