סגור
הפגנה ב וושינגטון בעד הפלות
הפגנה בוושינגטון בעד הפלות (צילום: AP)

באו חושך לגרש: החברות שיסייעו לנשים לעבור הפלה בארצות הברית

פסיקת בית המשפט העליון, שמבטלת את הזכות החוקתית של כל אישה לעבור הפלה, מרעידה את אמות הספין; ועתה חברות כמו וולט דיסני ומטא מתחייבות לכסות את הוצאות הנסיעה של עובדות שיזדקקו להפלה אם זו לא תהיה זמינה יותר במדינותיהן; ליפט: "שום נהג אינו צריך לשאול את הנוסעת לגבי יעד הנסיעה ומטרתה"

הזעזוע בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית: חברות אמריקאיות רבות, כולל וולט דיסני ומטא פלטפורמס, הודיעו אתמול (ו') שיכסו את ההוצאות של עובדותיהן אם יחליטו לצאת למדינה אחרת כדי לעבור הפלה,
בית המשפט העליון של ארצות הברית הפך אתמול את פסיקת "רו נגד ווייד" מ-1973, שהכירה בזכותה החוקתית של כל אישה לעבור הפלה, במה שמהווה ניצחון עבור רפובליקנים ושמרנים דתיים שרוצים להגביל, לאסור לגמרי ואף להפליל את ההליך. מדינות רבות בארצות הברית צפויות להגביל או לאסור על הפלות בעקבות הפסיקה. באוקלהומה למשל חוק שאמור להיכנס לתוקף באוגוסט אוסר על הפלות, למעט במקרי חירום רפואיים, וכולל צעדים ענישתיים של עד 100 אלף דולר ומאסר של עד עשר שנים לנשים שיעברו הפלה.
לפי רויטרס, דיסני הודיעה לעובדותיה שהיא עודנה מחויבת למתן גישה לשירותי בריאות איכותיים, כולל הפלות. ההטבות שתציע החברה יכסו את העלויות של עובדות שייאלצו לנסוע למדינה אחרת כדי לבצע הפלה.
מטא, החברה-האם של פייסבוק, הודיעה שתחזיר הוצאות נסיעה לעובדות שייצאו ממדינתן כדי לעבור הפלה, אך החברה "בודקת כעת מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, בהינתן המורכבות המשפטית", לדבריה. החברה פעלה גם להגביל דיונים פנימיים בנושא, והסירה כמה פוסטים מהפורום שלה שדנו בהפלות, בהתאם למדיניות "התקשורת המכבדת" שלה, שאוסרת על דיונים פוליטיים. החברה הורידה גם לינקים שהפנו לדבריה של סמנכ"לית התפעול היוצאת של החברה שריל סנדברג, שגינתה את הפסיקה.
מנכ"לית חברת Dick's Sporting Goods, לורן הוברט, אמרה שהחברה תשלם עד 4,000 דולר לעובדות וקרובי משפחתן שייאלצו לצאת מהמדינה לצורך הפלה.
חברת שיתוף הנסיעות ליפט אמרה שתגן על נהגות שלה במקרי הפלה, וגם מסרה כי "שום נהג אינו צריך לשאול את הנוסעת לגבי יעד הנסיעה ומטרתה".
מנכ"ל ומייסד Yelp ג'רמי סטופלמן אמר אתמול שהפסיקה "שמה את בריאותן של נשים בסכנה, מונעת מהן זכויות בסיסיות, ומאיימת לבטל את ההתקדמות שנעשתה אל עבר שוויון מגדרי מאז 'רו נגד ווייד'".
חברת אלסקה איירליינז מסרה שתחזיר כסף לעובדות "על הליכים רפואיים מסוימים, אם אלה אינם זמינים במקום מגוריהן". חברות נוספות שהודיעו שיתמכו בעובדות בצורה דומה הן אובר, נטפליקס, לוי שטראוס, קומקאסט NBC, וורנר, נייקי, סטארבקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אתרי הדייטינג אוקי קיופיד ובאמבל ובנק ג'יי.פי מורגן. אוקי קיופיד שלחה מסרונים ללקוחות ב-26 מדינות שעומדות לאסור על הפלות: "פעלו עכשיו והתקשרו לנציגים שלכן, ודרשו מהם חירות וחופש בחירה".
כאשר הודלפה טיוטת החלטת בית המשפט העליון במאי, שורת חברות כמו מיקרוסופט וטסלה מסרו שיסייעו לכסות הוצאות נסיעה לעובדות שיזדקקו לכך. אפל שבה על מחויבותה לתמוך בעובדות.
עורכי דין ומומחי משפט אמרו עם זאת שחברות עלולות להיחשף לתביעות משפטיות אם מדיניותן מפרה את חוקי המדינה האוסרים על ביצוע וסיוע להפלות.