סגור
financial times
סידני אוסטרליה
סידני, אוסטרליה. הבנק המרכזי העלה באחרונה את תחזית האינפלציה והוריד את תחזית הצמיחה (צילום: Harley Kingston/Shutterstock)

FT
ממשלת אוסטרליה מחזרת אחרי מעמד הביניים: תסבסד דיור וחשמל

לקראת שנת בחירות וברקע ירידה בסנטימנט הצרכנים, שר האוצר הציג תקציב שמטרתו להילחם ביוקר המחיה. בין המהלכים: הגדלת הסיוע לשוכרי דירות וחלוקת מענקים לסבסוד הוצאות האנרגיה. כלכלנים: התמריצים יתדלקו עליות מחירים 

יצרנית השוקולד האוסטרלית יסמין קואו מרגישה היטב את עליות המחירים ואיננה משוכנעת שיוזמות הממשלה להורדת יוקר המחיה ישנו את המצב.
קואו, מייסדת Sweet Pea and Poppy במרמבייטמן, ניו סאות' וויילס, אומרת כי החברה, שמעסיקה תשעה עובדים, רשמה ירידה במכירות ומתמודדת עם הנסיקה במחירי הקקאו. התיירות לאזור נמצאת, לדבריה, בירידה. "אנשים באמת נאלצים להיזהר עם ההוצאות", מציינת קואו. "לראשונה, אנחנו ממש רואים את זה".
משבר יוקר המחיה פותח פערים בין שוכרים ולווים - שנפגעו מעליות מחירי האנרגיה, המזון, המשכנתאות ושכר הדירה - לבין בעלי הבתים, שהם בדרך כלל מבוגרים יותר. שר האוצר ג'ים צ'למרז הציג בשבוע שעבר הקלות לתושבים, זאת במסגרת תקציב הכולל כ־8 מיליארד דולר אוסטרלי (5.3 מיליארד דולר ארה"ב) בסובסידיות לאנרגיה ודמי שכירות. המענקים הללו מתווספים לקיצוצי מסים מתוכננים במסגרת ניסיונות הממשלה לתמוך במעמד הביניים לקראת הבחירות שייערכו בשנה הבאה. "סיוע לאוסטרלים עם יוקר המחיה ניצב בראש סדר העדיפויות של הממשלה בתקציב הזה", אמר צ'למרז וציין כי הציג "תוכנית סיוע אחראית שמקלה על אנשים ומורידה את האינפלציה באופן ישיר".
אבל בעוד הסובסידיות ידחפו מטה את האינפלציה, ישנם כלכלנים הטוענים כי הזרמת תמריצים בצורת החזר חד־פעמי של 300 דולר על הוצאות אנרגיה תגרור עליות מחירים. "הכסף הזה לא ילך לחיסכון", אומר קרלוס קאצ'ו, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות ג'ארדן. "החשש שלנו הוא שעדיין מדובר בתמריצים. זה לא עוזר לעבודה של הבנק המרכזי האוסטרלי".
אוסטרליה התמודדה טוב יחסית עם העלייה העולמית באינפלציה. קצב עליית המחירים ירד ביותר ממחצית משיא של 8.4% בדצמבר 2022 ל־3.5% במרץ האחרון. אבל מדובר עדיין בעלייה קטנה לעומת פברואר, והמחירים אינם יורדים בקצב החזוי. האבטלה, גם אם נמוכה עדיין, עלתה באפריל ל־4.1%. הבנק המרכזי, שאיננו צפוי להוריד ריבית השנה, העלה באחרונה את תחזית האינפלציה קצרת המועד והוריד את תחזית הצמיחה. בינתיים, 13 סבבים של העלאות ריבית מאז 2022, ל־4.35% כיום, העמיקו את הפערים בשוק הנדל"ן בין בעלי בתים לשוכרים. עלויות השכירות זינקו לשיא מאז המגפה, גם בעקבות עלייה בהיקף ההגירה. לפי חברת נתוני הנדל"ן קורלוג'יק, השכירות החציונית טיפסה באפריל בקצב שנתי של 8.5%.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר האוסטרלי ג'ים צ'למרז
שר האוצר האוסטרלי ג'ים צ'למרז
שר האוצר ג'ים צ'למרז. "יוקר המחיה בראש סדר העדיפויות"
(צילום: REUTERS/Amit Dave)
הפערים הללו באים לידי ביטוי בהוצאות הצרכנים. נתוני בנק קומונוולת' שפורסמו החודש הראו כי השוכרים הגדילו את ההוצאות ב־1.3% באפריל בחישוב שנתי בהשוואה ל־4.5% בקרב בעלי המשכנתאות ו־6.3% עבור בעלי בתים ללא משכנתא. "אין ספק שאנשים שחיים בבית משלהם נמצאים במצב טוב יותר", ציין סטיבן הלמאריק, כלכלן ב־CBA, בציינו כי צרכנים מבוגרים יותר מחזיקים ביותר חסכונות ומרוויחים מהריביות הגבוהות. אפילו ראש הממשלה אנתוני אלבניז נקלע לקו האש כשמכר בית בסידני, מה שהוביל לפינוי דייר ותיק שהתלונן כי בגלל הזינוק בשכירות אין לו לאן ללכת.
הלך הרוח הקודר בקרב הצרכנים מדאיג את הקמעונאים. חברת מוצרי החשמל JB Hi Fi וחברת מוצרי התינוקות בייבי בנטינג הזהירו בשבועות האחרונים מפני סביבה עסקית מאתגרת בהצביעם על האינפלציה ושיעורי הריבית.
לטענת צ'למרז, הסיוע בחשבונות האנרגיה ושכר הדירה יוריד את האינפלציה לרמות היעד של הבנק המרכזי, 3%-2%, עד סוף השנה. הוא גם הדגיש כי העודף התקציבי בגובה 9.3 מיליארד דולר, שתומרץ על ידי עלייה בהכנסות ממסים ומחירי סחורות גבוהים, ייהפך לגירעונות, מתוכם 28 מיליארד דולר בשנה הבאה, זאת בהשפעת העלייה בהוצאות.