סגור
פטריית עשן בלב תל אביב בעקבות נפילת טיל מאיראן, אתמול
פטריית עשן בלב תל אביב בעקבות נפילת טיל מאיראן, אתמול (צילום: מוטי קמחי)

"התרגלנו למתיחות": חברות זרות מגיבות באיפוק להסלמה

על פי דיווח בפייננשל טיימס, עסקים הפועלים במזרח התיכון התכוננו כבר מזמן לתרחיש של מתקפה באיראן ו"התרגלו למתיחות הקיימת". יועצי סיכונים: "אין פניקה מסחרית, רק דאגה משיבושים בשרשראות האספקה ועלייה במחירי האנרגיה". המטרד העיקרי: שיבושי טיסות ולא איום קיומי על הפעילות

חברות הפועלות במזה"ת מגיבות עד כה בצורה רגועה יחסית להסלמה האזורית, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס שמתבסס על ריאיונות עם יועצי סיכונים ודיפלומטים. לדבריהם, ההתמקדות העיקרית היא בשיבושים כתוצאה מסגירת המרחב האווירי אך החברות הבינלאומיות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות למקרה של הרחבת העימות.
"אני לא הבחנתי ברמה גבוהה מדי של עצבנות, שכן התרחיש הזה של תקיפה ישראלית באיראן כבר נלקח בחשבון במשך שנים", אמר צ'רלס הוליס מחברת Aperio Intelligence בלונדון. "אנשים מודאגים מההשפעה על שרשראות האספקה, על הפעילות ועל מחירי האנרגיה ובשאלה אם החות'ים יגיבו גם כן, אך לא מדובר באיום קיומי מבחינתם", הוסיף.
בדומה, ניג'ל לי המשמש כיועץ סיכונים חיצוני בדובאי, אמר שהרוגע היחסי נובע מכך שחברות רבות "התרגלו למתיחות הקיימת", ולכן "יש הרבה פחות פניקה מסחרית". עם זאת, הוסיף כי "המעמסה הגדולה ביותר היא השיבושים בטיסות".
כך, המרחב האווירי מעל ישראל ואיראן נותר ריק ברובו מטיסות, כך לפי אתר ניטור הטיסות FlightRadar24. מספר מוערך של 3,000 טיסות הושפעו מהמצב, שכן גם במדינות הסמוכות כמו ירדן ולבנון צמצמו את פעילות האווירית. זאת בנוסף לכך שחברות התעופה הגדולות ביטלו טיסות, ואחרות הסיטו אותן לנתיבים חלופיים, כמו מעל סעודיה או טורקיה, מהלך שהוסיף זמן לנסיעה ועלויות דלק גבוהות יותר.
חברת התעופה של האמירויות, אמירייטס ביטלה את כל הטיסות, כולל טיסות המשך לאיראן, עירק, ירדן ולבנון, לפחות עד יום ראשון, בעוד שלופטהנזה ביטלה את כל הטיסות שלה לישראל ולטהראן עד 31 ביולי, ואילו הטיסות שלה לעמאן, בירות ובגדד בוטלו עד 20 ביוני.