סגור
אריק אדמס ראש עיריית ניו יורק
אריק אדמס ראש עיריית ניו יורק (AFP)

ביהמ"ש העליון הקל את חוק הנשק, ניו יורק יצאה למלחמת בזק וניצחה

בתקופה שבה אירועי הירי בעיר נמצאים בירידה, ביטול המגבלות על נשיאת נשק עלול היה להפוך את המגמה על פיה. בהליך חירום נחתם חוק המקשה על השגת רישיון ומגדיר מקומות רגישים בהם אסורה נשיאתו, כמו טיימס סקוור ותחבורה ציבורית

בית המשפט העליון בארה"ב מעורר סערה לא רק בהקשר של ביטול זכותן של נשים להפלה. החלטה שקיבל לפני כשבוע לבטל חוק בן 100 שנים שהציב מגבלות נוקשות לנשיאת כלי נשק בעיר ניו יורק, הקפיץ את מערכת החוק המקומית, שהצליחה לחסום את השלכות המהלך בחקיקת בזק בסוף השבוע האחרון.
ביום שישי, יום לאחר שכינסה ישיבת חירום, חתמה מושלת ניו יורק קאתי הוקול על חוק המגביל נשיאה של נשקים מוסתרים במקומות שהוגדרו רגישים. "זה עתה חתמתי על חוק חדש שישמור על בטיחות תושבי ניו יורק, גם לנוכח הפגיעה העצומה של בית המשפט העליון", צייצה הוקול בטוויטר והודתה למחוקקים על שיתוף הפעולה והמהלכים הזריזים שביצעו להעברת הרפורמה. החוק החדש מחייב הליך מחמיר להשגת אישור לנשיאת נשק מוסתר ומגדיר מקומות רגישים, בהם טיימס סקוור, שם נשיאת נשק תהיה מנוגדת לחוק. מקומות אחרים שנכנסו להגדרה הזו כוללים בניינים בבעלות ממשלתית, בתי ספר, מרכזי בריאות, בתי תפילה ומערך התחבורה הציבורית. "חוקי נשק כאלה הפכו את ניו יורק לבטוחה יותר", ציינה הוקול במסיבת עיתונאים. "אנחנו לא נצעד אחורה. הם חושבים אולי שיוכלו לשנות את חיינו במשיכת קולמוס, אבל גם לנו יש קולמוסים".
לפי לשון החוק החדש, מחזיקי נשק יחוייבו להסתירו במקום בטוח אם חיים בבית קטינים מתחת לגיל 18, זאת לעומת החוק הקודם שהתייחס להגבלה מתחת לגיל 16. מנהיגים דמוקרטים הדגישו כי בעוד פעילים למען נשק צפויים לערער על ההחלטה, נוסח החוק איתן וישרוד את הניסיון הזה.
החוק שאותו ביטל ביהמ"ש העליון חייב תושבים מקומיים להוציא רישיון מיוחד כדי לשאת נשק באופן מוסתר בציבור ולהציג "סיבה ראויה" להצדקת הרישיון — כלומר, צורך ממשי בהגנה עצמית. התחושות הקשות שהתלוו לצעד של ביהמ"ש קנו מהר מאוד אחיזה במציאות. בשיחה עם "האובזרבר" בשבוע שעבר אמר ארנולד וכטל, יועץ לרישוי נשק, כי נרשמה עלייה משמעותית בפניות לחברה המסייעת לאנשים להשיג רישיון. "כאשר מונפק בניו יורק רישיון נשק, בעל הרישיון מתחייב לרכוש את הכלי בתוך 30 יום, ואם לא עשה כן, רישיונו מתבטל. לכן באופן טבעי, ככל שמתרבים הרישיונות, כך גם גדלות מכירות הנשק", אמר.
עובד ב־Olinville Arms, חנות לכלי נשק בברונקס, העיד כי בעקבות ביטול החוק, החנות קיבלה מספר לא מבוטל של פניות מבעלי נשק שביקשו לברר אם הם יכולים לשאת אותו מעתה בפומבי. חנות הנשק Seneca Sporting Range בקווינס דיווחה על הכפלת המכירות.
"נערכנו להחלטה הזו ונמשיך לעשות הכל כדי לעבוד עם שותפינו ברמה הפדרלית, המדינתית והמקומית על מנת להגן על העיר שלנו", הצהיר ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס בעקבות ביטול החוק. "מאמצים אלה יכללו בחינת עמדתנו ביחס להגדרה של 'מקומות רגישים' שבהם נשיאת כלי נשק תיאסר ובחינה של תהליך הגשת הבקשה לנשיאת נשק כדי להבטיח שרק מי שמוסמך כראוי יוכל לקבל רישיון". החקיקה הזריזה שהתקבלה עתה הוכיחה כי החלטות ביהמ"ש העליון אינן בהכרח חקוקות בסלע.
"כרגע שום דבר לא משתנה, אבל כשנתחיל לראות בעוד שנה, שנה וחצי, עלייה משמעותית של כלי נשק ואנשים הנושאים אותם, זה יהיה קשה", צוטט אדמס בימים שלאחר ביטול החוק. "כשאתה נמצא בטיימס סקוור ויודע שמאות ואף אלפי אנשים רשאים לשאת נשק, איך אתה מתמודד עם זה? איך מפעילים משטרה במקומות שאינם מוגדרים 'מקומות רגישים'?", תהה, בשרטטו את תרחיש האימה המרחף מעל תושבי העיר. "בית המשפט העליון ללא ספק הפך את אמריקה למקום מסוכן מאוד, במיוחד ניו יורק".
אך הפסיקה החדשה היא כאמור מקומית בלבד. חוקי הנשק בארה"ב שונים ממדינה למדינה ולעתים מקלים מאוד על נשיאת נשק בציבור. במדינות מסוימות מותרת נשיאה חופשית (open carry), כלומר ניתן לשאת נשק חם בשטח פתוח, אם בעליו עומד בכל דרישות המדינה. במדינות אחרות, לעומת זאת, מותרת נשיאת נשק מוסתר בלבד. המשמעות היא, שאדם יכול לשאת נשק חוקי ברכבו או על גופו, אך יש להסתירו מהעין. בעוד רוב נושאי הנשק הסמוי מחזיקים באקדחים, גם כלי נשק אחרים נכללים בחקיקה.
לפי worldpopulationreview, ב־2018 הונפקו בארה"ב מעל 17 מיליון אישורים לנשיאת נשק מוסתר. בחלק מהמדינות הנוהל נכנס להגדרה של נשיאה חוקתית, כאשר המשמעות היא שכל מי שעומד בתנאי נשיאת הנשק אינו נדרש להיתר. במדינות אחרות קיימת חקיקה המכונה shall issue laws שמחייבת רישיון לנשיאת נשק מוסתר. עם זאת, בעל הרישיון אינו נדרש לספק "סיבה ראויה" לצורך בהגנה עצמית. מערכת זו קיימת ב־34 מדינות בארה"ב, כאשר בשבע מהן היא תקפה רק עבור תושבי המדינה. השבע הן אלבמה, קולורדו, ג'ורג'יה, לואיזיאנה, וויומינג, מישיגן ומונטנה.
בקבוצת המדינות השלישית שעמה נמנית ניו יורק קיימת מערכת may issue laws שלפיה נדרש היתר לנשיאת נשק, כאשר הרשויות המקומיות הן שמגדירות את התנאים לקבלתו. עם קבוצה זו נמנות גם קליפורניה, קונטיקט, דלאוור, הוואי, מרילנד, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי ורוד איילנד. להערכת פרשנים, ביטול החוק בניו יורק עלול היה לפתוח פתח להקלת המגבלות גם ברשויות מקומיות במדינות אחרות.
הפסיקה של בית המשפט בניו יורק מתקבלת בתקופה שבה אירועי הירי בעיר נמצאים במגמת ירידה, כאשר לפי נתוני המשטרה נרשמה באפריל ובמאי צניחה של 29.1% ו־31.4%, בהתאמה, בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד. לשם השוואה, בינואר זינקו תקריות הירי ב־31.6% לעומת ינואר שעבר. מספר המעצרים על רקע החזקת נשק עמד בחמשת החודשים הראשונים של השנה על 2,007, עלייה של 4.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. משטרת ניו יורק החרימה 3,080 כלי נשק, שיא של 28 שנים. החלטת בית המשפט העליון, לולא נתקלה במלחמת נגד, ודאי היתה הופכת את המגמה על פיה.
מדינת ניו יורק לא עוצרת בחוקי הנשק. בסוף השבוע האחרון היא גם ביצעה מהלכים לקראת קיבוע חוק ההפלות המקומי בחוקת מדינת ניו יורק, זאת כדי להילחם בפסיקת ביהמ"ש העליון של ארה"ב. ברוב מוחץ, שהתקבל גם הוא בישיבת חירום מיוחדת, עבר תיקון רחב לחוק שיוויון הזכויות אשר יוסיף הגנות מפורשות לתושבות ניו יורק. אלה יבטיחו את גישתן החופשית להפלות כמו גם לאמצעי מניעה, ללא אפליה על רקע מוצא אתני או שיוך מגדרי (למשל, א־בינארי). המושלת הוקול ציינה כי זהו "המהלך הנועז ביותר" שניו יורק יכלה לנקוט בו על מנת להבטיח את הזכויות הללו. "זהו חלק מהמלחמה שאנחנו משיבים כדי להגן על חירויות הפיריון של נשים כאן במדינת ניו יורק", היא אמרה במסיבת עיתונאים. "התיקון הזה יגן עליהן גם לדורות הבאים".