סגור
עובד ב מחסן של אמזון ב ניו יורק
עובד במחסן של אמזון בניו יורק (צילום: Soren Larson | Reuters)

"לא נצליח לשרוד": המוכרים באמזון מעלים מחירים בחדות - בעקבות המכסים

לפי נתוני חברה המתמחה בניתוח מסחר מקוון, נרשמה לאחרונה עלייה ממוצעת של כ-29% במחירי 930 מוצרים שנבדקו, בעיקר בשל העלאת המכסים החדה על סחורה סינית; "המכסים לא יכולים להישאר כל כך גבוהים", אומר אחד הסוחרים בפלטפורמה

מוכרים בפלטפורמת המסחר של אמזון מעלים מחירים במגוון רחב של מוצרים בעקבות המכסים החדשים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על סחורות מסין בסך של 145% (ועל אף דיווחים על כוונה אמריקאית לקצץ בהם משמעותית). כך על פי כתבה ב-CNBC.
על פי נתוני חברת SmartScout, המתמחה בתוכנות למסחר אלקטרוני, נרשמה עלייה ממוצעת של כ-29% במחירי 930 מוצרים שנבדקו, בקטגוריות הכוללות ביגוד, תכשיטים, מוצרי בית, ציוד משרדי, אלקטרוניקה וצעצועים.
אהרון קורדובז, מייסד-שותף בחברת Zulay Kitchen המוכרת מוצרי מטבח באמזון במשך עשור, מתמודד עם אתגר משמעותי מאחר שרוב מוצריו מיוצרים בסין. החברה העלתה את מחיר מסנן המטבח הפופולרי שלה מ-9.99 דולר ל-12.99 דולר, ונאלצה לפטר 19% מכוח האדם ולקצץ ב-85% את הוצאות הפרסום המקוון. במקביל, החברה פועלת להעברת הייצור להודו, מקסיקו ושווקים אחרים, תהליך שצפוי להימשך לפחות שנה-שנתיים. לדבריו, "אנחנו משתדלים שהמלאי שלנו יחזיק כמה שיותר זמן".
מוכרים אמריקאים נוספים נמצאים במצב דומה. ג'ו סטפני, נשיא חברת Desert Cactus, מדווח כי עלויות הייבוא והמשלוח למסגרות לוחיות רישוי המיוצרות בסין זינקו מ-4% ב-2016 ל-170% כיום. "המכסים לא יכולים להישאר כל כך גבוהים. יש כל כך הרבה אנשים שפשוט לא יצליחו לשרוד", הוא אומר.
דייב דאמה, מייסד-שותף בחברת Pure Daily Care, מספר שעלות ייצור אחד ממוצרי הטיפוח שלו בסין עלתה מ-10 דולר ל-25 דולר. לדבריו, "אם הייתם מוכרים משהו ב-40 דולר ועושים רווח של 7 או 8 דולר - עם המכסים האלה, הימים האלה חלפו. זה פשוט בלתי אפשרי יותר. זה לא בר-קיימא".
דוגמה נוספת היא של מותג האלקטרוניקה אנקר שהעלה את מחירה של סוללה ניידת מ-110 דולרל-135 דולר.
בתגובה לידיעה, דובר אמזון טען כי הטענות "מוגזמות" וכי המחקר מכסה "חלק זעיר מהפריטים בחנות שלנו". לדבריו, פחות מ-1% "מהפריטים שנחקרו רשמו עלייה במחיר" וכי "לא ראינו שינוי משמעותי במחירי המכירה הממוצעים של מוצרים".
המצב מדגיש את האתגרים העומדים בפני מוכרים בשוק הצד השלישי של אמזון, המהווה כ-60% ממכירות החברה המקוונות. רבים מהמוכרים מבוססים בסין או מסתמכים עליה לצורך רכישה והרכבת מוצריהם. עם זאת, עדיין יש תקווה לשיפור המצב, שכן טראמפ הצהיר לאחרונה כי ממשלו "פעיל בשיחות" עם סין לגבי עסקה אפשרית להפחתת המכסים, אם כי גורמים רשמיים בסין הכחישו כי מתקיימות שיחות סחר.