סגור
financial times
מטוס של חברת התעופה wheels up
מטוס של חברת התעופה wheels up (צילום: באדיבות Wheels Up)

FT
בעקבות המגפה: בחברות ענק בארה"ב מטוסים פרטיים אושרו גם לשימוש אישי

בהובלת מנכ"ל מטא מארק צוקרברג, ההוצאות על מטוסים פרטיים בקרב בכירי חברות 500 S&P זינקו ב־35% בשנה שעברה, טרנד שנמשך גם השנה. מנכ"ל חברת המטוסים ג'טלי: "קשה לחזור לטיסות מסחריות"

ההוצאות של חברות אמריקאיות על מטוסים פרטיים לשימושם האישי של המנכ"לים והיו"רים טיפסו בשנה שעברה לרמתן הגבוהה ביותר זה עשור, זאת לאחר שבעקבות המגפה הוגמשו התנאים לשימוש במטוסים.
ההוצאות בקרב החברות הנסחרות במדד S&P 500 עלו ב־35% ל־338 מיליון דולר בשנה שעברה, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2012, כך לפי נתוני ISS Corporate Solutions, חטיבה של חברת הייעוץ Institutional Shareholder Services.



עם החברות עם ההוצאות הגבוהות ביותר על טיסות נמנות מטא, החברה־האם של פייסבוק, ויצרנית המטוסים לוקהיד מרטין. החברות הללו, כמו חברות אחרות, הקלו את החוקים לגבי השימוש במטוסים הפרטיים, זאת בשל החשש מהסיכוי הגבוה להידבקות בקורונה בטיסות מסחריות.
מטא הוציאה 1.6 מיליון דולר על מטוסים פרטיים עבור המנכ"ל מארק צוקרברג, בעוד לוקהיד הוציאה 1.1 מיליון דולר על טיסות עבור המנכ"ל ג'יימס טייקלט. מהחברה נמסר כי הם הגדילו בשנה שעברה את ההוצאות על מטוסים פרטיים "בעקבות מגפת הקורונה". ההוצאות הללו כוללות 353,303 דולר לנסיעות אישיות של טייקלט, וכן עבור נסיעות לביתו שמחוץ למדינה וטיסות ריקות בחזרה לשדה התעופה, כך לפי מסמכים שהגישה החברה השנה לרגולטורים.
הסכום הממוצע שהוציאו חברות על השימוש במטוסים פרטיים עבור המנכ"לים והיו"רים זינק בשנה שעברה ב־36% ל־170,660 דולר. העלייה הזו בהוצאות נתנה דחיפה לחברות להחכרת מטוסים פרטיים כמו Wheels Up וג'טלי מניו יורק. כך, למשל, Wheels Up דיווחה בתחילת השנה על עלייה בהכנסות ובמספר הנוסעים, בעוד ג'טלי חוותה זינוק בביקושים.
מנכ"ל ג'טלי ג'סטין קראב אמר כי "קשה למדי לחזור לטיסות מסחריות" אחרי שהחברה הציעה כבר למנהלים הבכירים את השימוש במטוסים פרטיים. חברות נוספות הודו גם כן שהקלו את ההגבלות על טיסות במטוסים פרטיים למנהלים במהלך המגפה.
דיסקבר פייננשל (Discover Financial), חברת כרטיסי אשראי מאילינוי, ציינה כי על פי רוב היא מגבילה את ההטבות הנוספות לבכירים, אך שינתה את המדיניות ומימנה את השימוש של המנכ"ל רוג'ר הוכסצ'יילד ומשפחתו במטוסים פרטיים לכל סוגי הנסיעות. הדירקטוריון אישר את המדיניות הזו שתהיה תקפה עד לסוף 2022, כך שההוצאות על טיסות פרטיות להוכסצ'יילד עמדו ב־2021 על 153,234 דולר, עלייה חדה מ־12,168 דולר ב־2020.
ענקית הממתקים והחטיפים מונדלז מסרה כי העניקה אישור זמני לבכירים נוספים מלבד המנכ"ל להשתמש במטוסים פרטיים במהלך המגפה גם לטיסות בינלאומיות פרטיות. הוצאות החברה על מטוסים עלו ב־33% ב־2021 ל־214,466 דולר, זאת בהשוואה ל־160,843 דולר ב־2020.
הנתונים לגבי ההוצאות על מטוסים מצביעים על כך שחברות ממשיכות לתגמל את ראשיהן גם בדרכים אחרות, זאת אף שחלק מהמנכ"לים ויתרו על משכורות הבסיס בתחילת המגפה.
במקביל, גוברת הביקורת מצד חלק מהמשקיעים על חבילות התגמולים הגבוהות. משקיעים גדולים, כמו מנהל קרן העושר הנורבגית שהיקפה 1.2 טריליון דולר, מתחו ביקורת על חבילות השכר המנופחות. בדומה, בפגישת בעלי המניות השנתית במטא, רק 86% מבעלי המניות תמכו בחבילות השכר של הבכירים, השיעור הנמוך ביותר בתולדות החברה.