סגור
משבר אקלים

מחקר: עד סוף המאה שליש מאספקת המזון העולמי עלול להיות בסכנה

על פי מחקר שפורסם בכתב העת המדעי One Earth, במקרה של התחממות גלובלית של 3.7 מעלות עד סוף המאה, המרחבים הבטוחים שבהם מייצרים מזון בדרום-מזרח אסיה ובאזור סודאנו-סאהל יצטמצמו משמעותית

אם פליטות גזי החממה יימשכו בקצב הנוכחי, עד סוף המאה שליש מאספקת המזון העולמי עלול להיות בסיכון – כך לפי מחקר שהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת המדעי One Earth.
לפי המחקר, נכון להיום 95% מתוצרת המזון העולמית גדלים באזורים שמוגדרים "מרחבים אקלימיים בטוחים", כלומר כאלו שהטמפרטורות, המשקעים והיובש בהם נמצאים בין גבולות מסוימים שלפי הגדרת החוקרים מבטיחים תפוקה יציבה של מזון מן הצומח או מן החי.
1 צפייה בגלריה
פליטת גזי חממה מבתי זיקוק ב צ’כיה
פליטת גזי חממה מבתי זיקוק ב צ’כיה
פליטת גזי חממה
(צילום: Martin Divisek)
אולם במקרה של התחממות גלובלית של 3.7 מעלות עד סוף המאה, שצפויה במקרה של תרחיש הנוגע לפליטות גזי חממה, המרחבים הבטוחים האלו יצטמצמו משמעותית, בעיקר בדרום-מזרח אסיה ובאזור סודאנו-סאהל שמדרום לסהרה באפריקה. בסך הכל, מעריכים החוקרים, מדובר בשטחים שמייצרים היום 31% מהמזון מן החי ו-34% מהמזון מן הצומח. מנגד, במקרה של עמידה בהסכם פריז והגבלת ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות, או אפילו 2 מעלות, רק 5% עד 8% מתפוקת המזון העולמית יהיו בסיכון.
החוקרים מציינים שאמנם ההתחממות צפויה לפתוח לחקלאות אזורים חדשים ולהגדיל את תפוקת המזון באזורים פוריים פחות כיום, אולם לדברי המדען המוביל במחקר, פרופ' מאטי קומו מאוניברסיטת אלטו בפינלנד, לא יהיה בכך כדי לפצות על אובדן התפוקה באזורים שייפגעו. "יהיו מנצחים לצד מפסידים, אבל ההפסדים יעלו על הניצחונות", אמר ל"גרדיאן". "פשוט אין מספיק מרחב להעביר אליו את תפוקת המזון – אנחנו כבר על הקצה. אנחנו צריכים לדאוג כי המרחב האקלימי הבטוח צר מאוד. אבל יש צעדים שאנחנו יכולים לנקוט כדי להפחית פליטות גזי חממה. אנחנו צריכים להעצים אנשים וחברות שנמצאים באזורי סכנה, כדי להפחית את הפגיעה ולהגדיל את החסינות שלהם ואת יכולת ההסתגלות שלהם".