סגור
עובדת במחסני אמזון
עובדת במחסני אמזון (צילום: AFP)

פסיקה באירופה סוללת דרך לתבוע את אמזון על מכירת מוצרים מזויפים

בית המשפט האירופי לצדק פסק שניתן להטיל על אמזון אחריות לפרסום נעלי נשים מזויפות עם סוליות אדומות המפרות את הסימן המסחרי של כריסטיאן לובוטין באיחוד האירופי. מדובר בפסיקה ראשונית, אך היא סוללת את הדרך להגשת תביעות נגד אמזון על כל מוצר מזויף הנמכר באתר שלה

בית המשפט האירופי לצדק (CJEU) פסק כי ניתן להטיל על אמזון אחריות לפרסום נעלי נשים מזויפות עם סוליות אדומות המפרות את הסימן המסחרי של כריסטיאן לובוטין באיחוד האירופי. לובוטין טען בתלונה שלו כי מודל המכירה של הפלטפורמה "מוליך שולל את הציבור".
באתר של BBC דווח כי בית המשפט בלוקסמבורג קבע כי ניתן להטיל על אמזון את האחריות לכל הפרה של סימן מסחרי. באמזון הודיעו כי ילמדו את הפסיקה. מדובר כאמור בפסיקה ראשונית, אך היא סוללת את הדרך להגשת תביעות נגד אמזון על כל מוצר מזויף הנמכר באתר שלה.
לובוטין הגיש ב-2019 שתי תביעות נגד החברה, אחת בבלגיה והשנייה בלוקסמבורג, והאשים כי אמזון מציגה באופן קבוע מודעות לנעליים עם סוליות אדומות בלי לקבל את הסכמתו. שני בתי המשפט פנו לבית המשפט לצדק של האיחוד האירופי לקבלת הנחיות בנושא, שפסק ביום חמישי כי אפשר להאשים את אמזון בהפרות קניין רוחני במודעות של הנעליים. לטענת בית המשפט, המשתמשים בפלטפורמה עלולים להיות תחת הרושם שאמזון, ולא המוכרים החיצוניים, היא שמוכרת את החיקויים. כעת נותר לבתי המשפט בבלגיה ובלוקסמבורג לפסוק אם אמזון אכן אחראית.
"ניתן להאשים את אמזון בהפרות כאילו הפלטפורמה עצמה היא המוכרת", הגיב תיירי ון איניס, עורך הדין שייצג את לובוטין. "אמזון תיאלץ לשנות את המודל שלה ולהפסיק להוליך שולל את הציבור על ידי ערבוב בין הפרסומים שלה ושל המוכרים החיצוניים". הוא הוסיף כי בשלב זה לובוטין אינה דורשת פיצויים כספיים. "אנחנו לא מדברים על כסף בשלב הזה. אנחנו רוצים שההפרות ייפסקו", אמר.