סגור

הפורטרט המפורסם של מרילין מונרו יוצע למכירה במחיר התחלתי של 200 מיליון דולר

הפורטרט שצייר אנדי וורהול, הפך את מונרו לאייקון פופ ארט, ויוצע למכירה פומבית על ידי כריסטי'ס בניו יורק בחודש מאי. היצירה הוצגה במוזיאונים כמו גוגנהיים בניו יורק וטייט בלונדון. ההכנסות מהמכירה ייתרמו לארגוני צדקה

הפורטרט המפורסם של מרילין מונרו, שצייר אנדי וורהול, יוצע למכירה פומבית בניו יורק בחודש מאי. בית המכירות הפומביות כריסטי'ס יציע את הציור למכירה עבור מחיר התחלתי של 200 מיליון דולר – מחיר שיא עבור יצירת אמנות במכירה פומבית. כך דווח בוול סטריט ג'ורנל.
הציור מ-1964, הנקרא Shot Sage Blue Marilyn, מציג צילום של השחקנית לקידום סרטה "ניאגרה". וורהול הפך את מונרו לאייקון פופ ארט על ידי כך שהעניק לה פנים בצבע ורוד – מסטיק, שפתיים אדומות וצללית כחולה לעיניים על רקע כחול. היצירה היא חלק מסדרה של פורטרטים של מונרו הקרויה Shot Marilyn.
2 צפייה בגלריה
אנדי וורהול פורטרט מרילין מונרו מכירה פומבית כריסטיז
אנדי וורהול פורטרט מרילין מונרו מכירה פומבית כריסטיז
הפורטרט של מרילין מונרו
(צילום: רויטרס)
המוכרים של היצירה הנוכחית הם עמותה שהוקמה על ידי סוחרת האמנות הידועה מציריך, דוריס אמאן, שמתה בשנה שעברה בגיל 76, ואחיה המנוח, תומאס שעזר למכור ולקטלג את המלאי הרשמי של יצירות של וורהול ב-1993.
אם המכירה תצליח, היא תשבור את השיא הקודם ששולם עבור יצירה של וורהול שעומד על 105.4 מיליון דולר ונקבע לפני 9 שנים, כשבית המכירות הפומביות סות'ביס מכר את היצירה Silver Car Crash (Double Disaster) מ-1963. עם זאת, במכירות פרטיות כבר נמכרה יצירה של וורהול ב-200 מיליון דולר – מנהל קרנות הגידור קן גריפין שילם ב-2017 למנהלי העזבון של אייל ההוצאה לאור סי ניוהאוס את הסכום הגבוה עבור הגרסה הכתומה של הפורטרט של מרילין מונרו.
2 צפייה בגלריה
אנדי וורהול 1970 פורטרט מרילין מונרו מכירה פומבית כריסטיז
אנדי וורהול 1970 פורטרט מרילין מונרו מכירה פומבית כריסטיז
אנדי וורהול ליד הפורטרט של מרילין מונרו
(צילום: גטי)
יצירות של וורהול נחשבות כמדד ליציבות בשוק האמנות, זאת מכיוון שכ-200 יצירות שלו מוצעות למכירה פומבית בשנה ומצביעות על נכונות האספנים לשלם מחירים גבוהים.
"היצירה מסמלת כל מה שרלוונטי עבורנו לגבי המאה ה-20 – אפשר לראות את כל היופי והטרגדיה בפנים שלה", הגיב אלכס רוטר, יו"ר מחלקות האמנות של המאה ה-20 וה-21 בכריסטי'ס. "בכל פעם שיצירה מסוג זה מוצעת למכירה, היא משנה את השוק ולא רק עבור וורהול".
סדרת הפורטרטים של מונרו כוללת רקעים בצבעים שונים כמו אדום, כתום, כחול וטורקיז. הסדרה התפרסמה לראשונה לאחר שהאמנית דורותי פודבר ירתה ביצירות. וורהול הצליח לתקן את הנזק ביצירות שנפגעו, אך התקרית הפכה אותן לנחשקות במיוחד בקרב הקונים בעולם האמנות. כך למשל אייל הספנות היווני פיליפ ניארקוס שילם ב-1994 על הגרסה עם הרקע האדום 3.6 מיליון דולר כששוק האמנות היה במשבר, בעוד שמנהל קרנות הגידור סטיבן כהן שילם 80 מיליון דולר על הרקע הטורקיז ב-2007.
היצירה המוצעת כעת למכירה הוצגה בשנים האחרונות במוזיאונים כמו גוגנהיים בניו יורק וטייט בלונדון. מהעמותה המוכרת נמסר כי ההכנסות מהמכירה ייתרמו לארגוני צדקה המסייעים לילדים.