סגור
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני. "אנחנו רוצים שלאיטליה שוב יהיה עתיד" (צילום: Antonio Masiello | Getty )

דאגה באיטליה: שיעור הילודה נפל לשפל של כל הזמנים

מספר התינוקות שנולדו בשנה שעברה באיטליה היה הנמוך ביותר מאז 1861 ומספר הילדים הממוצע לאישה ירד ל-1.2. מומחים: יש צורך במדיניות ארוכת טווח שתתייחס לסיבות הכלכליות והחברתיות לכך שנשים מעדיפות ללדת פחות ילדים

שיעור הילודה באיטליה נפל בשנה שעברה ב-3.6% לשפל של כל הזמנים. לפי לשכת הסטטיסטיקה המרכזית במדינה (ISTAT), ב-2023 נולדו באיטליה 379 אלף תינוקות בלבד, ירידה מ-393 אלף שנה קודם לכן, שנחשב היה גם לשיעור הנמוך ביותר מאז 1861. יתרה מכך, מספר הילדים הממוצע לאישה נפל ל-1.2 מ-1.24 שנה קודם לכן. עוד נחשף מהנתונים כי 13.3% מבין התינוקות שנולדו בשנה שעברה היו לתושבים זרים המתגוררים במדינה.
במקביל לירידה בשיעור הילודה, מספר הקשישים מעל גיל 80 עומד על יותר מ-4.5 מיליון. לשם השוואה, באיטליה יש 4.4 מיליון ילדים מתחת לגיל 10.
ראשת הממשלה ג'ורג'יה מלוני, שבעצמה היא אם לילד אחד, פועלת כדי למצוא דרכים להעלות את שיעור הילודה במדינה ולבלום את מגמת הזדקנות האוכלוסייה. לדבריה, הממשלה תפעל לעודד נשים ללדת עוד ילדים "מהסיבה הפשוטה שאנחנו רוצים שלאיטליה שוב יהיה עתיד". הצעדים שבהם נקטה הממשלה עד כה כוללים הארכת קצבאות לילדים שאושרו על ידי הממשלה הקודמת ב-2021 והעלאה קלה במענקים החודשיים למשפחות עם ילדים קטנים. כמו כן, הממשלה הקצתה מיליארד יורו לתמיכה באמהות. עם זאת, הממשלה ביטלה את הורדת המע"מ בחצי על מוצרים לתינוקות כמו תמ"ל וחיתולים.
על אף הצעדים של הממשלה, מומחים מזהירים כי אין פתרון קל למצב, וכי יש צורך במדיניות ארוכת טווח שתתייחס לסיבות הכלכליות והחברתיות לכך שנשים מעדיפות ללדת פחות ילדים. "יש הרבה רטוריקה סביב תפקידה של האם, אך אם לא מרוויחים כסף אי אפשר יותר להיות אמא", אמרה אזורה רינלדי מהפקולטה לכלכלת מגדר באוניברסיטת Unitelma-Sapienza ברומא. "צריך לעזור לנשים לצאות לעבודה, להרוויח כסף ואז הן יוכלו להחליט אם להיות אמהות".
עוד ציינו המומחים את הירידה במספר הנשים בגיל פריון. "אין לנו אמהות ואבות פוטנציאלים רבים בגלל שיעורי ילודה נמוכים בעבר", הוסיף הדמוגרף פרנצ'סקו בילארי מאוניברסיטת בוקוני במילאנו. "גם אם תירשם התאוששות במספר הילדים לזוג, מספר הזוגות הפוטנציאלים נמצא בירידה".