סגור
דאג מקמילון מנכ"ל וולמארט Doug McMillon
דאג מקמילון, מנכ"ל וולמארט (צילום: David Paul Morris/Bloomberg)

מנכ"ל וולמארט: ה-AI יחליף חלק מהתפקידים וישפיע על כל העבודות

למרות תוכניות צמיחה והרחבת הפעילות, מספר המשרות בחברה צפוי להישאר יציב בשלוש השנים הקרובות. עם זאת, תמהיל התפקידים צפוי להשתנות משמעותית: חלק מהתפקידים ייעלמו, אחרים יווצרו, ועובדים יצטרכו להסתגל למיומנויות חדשות כדי להתמודד עם השפעות הבינה המלאכותית

וולמארט, המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארצות הברית, מתכוננת לשינויים דרמטיים בכוח האדם שלה בעקבות התפשטות השימוש בבינה המלאכותית (AI). מנכ"ל החברה, דאגלס מקמילון, הזהיר השבוע בצעד נדיר, כי "AI תשנה כל עבודה", מה שמדגיש את ההשפעה האפשרית של הטכנולוגיה על התעסוקה.
למרות שהכנסות החברה צפויות לעלות, וולמארט מתכננת לשמור על מספר עובדיה הגלובלי – כ-2.1 מיליון, קבוע בשלוש השנים הקרובות. עם זאת, תמהיל המשרות צפוי להשתנות באופן משמעותי. חלק מהתפקידים ייעלמו, אחרים יווצרו, וחלק יישארו על כנם. בכירי החברה מדגישים כי המטרה היא להכין את העובדים לשינוי.
ניתוח השפעות ה-AI הפך לחלק מכל פגישת תכנון בכירה בחברה. הבכירים עוקבים אחר אילו תפקידים יורדים, עולים או נשארים יציבים, במטרה לזהות אזורים שבהם הדרכה והכשרה נוספת הם חיוניים. החברה כבר פיתחה צ'אט-בוטים ("סוכנים") ללקוחות, ספקים ועובדים, ועוקבת באמצעות AI אחרי שרשרת האספקה ומגמות מוצר. בחודש יולי הצטרף דניאל דנקר, לשעבר אינסטא-קארט, לפיקוח על יוזמות אלו.
החברה העבירה לאוטומציה מחסנים ופעילויות אחסון אחרות באמצעות טכנולוגיות AI, מה שהוביל לחלק מהפיטורים. יחד עם זאת, נוצרו גם תפקידים חדשים, כמו "בוני סוכנים" – עובדים שמפתחים כלים מבוססי AI לסיוע לסוחרים. בנוסף, וולמארט צפויה להוסיף עובדים במשלוחים לבית ובמשרות שירות לקוחות הדורשות מגע אישי, וכן טכנאי תחזוקה ונהגי משאיות.
מקמילון ציין כי קצב השינוי בתעשייה יהיה הדרגתי. בעוד שחלק ממשימות שירות הלקוחות במוקדים ובצ'אט מקוון יהפכו תלויים ב-AI, משימות אחרות ישמרו על אופי אנושי. לגבי רובוטים הומנואידים, הוא הדגיש: "עד שנשרת רובוטים שמוציאים כסף, אנחנו משרתים אנשים. נעמיד אנשים מול אנשים".
בכירים בחברות אחרות, כולל בנק אוף אמריקה ו-Blackstone, הציגו בכנס בבנטוןוויל את ההזדמנות שה-AI מציעה לעובדים עם ההכשרה הנכונה. מיומנויות אנושיות, כגון יצירת קשרים והיכולת לנהל מערכות יחסים משמעותיות, יהפכו לקריטיות יותר. קורטני דלה קאבה, מנהלת בכירה ב-Blackstone, ציינה כי עמידות ושינויים מהירים הם המאפיינים המרכזיים של מנהלים מובילים.
למרות החששות, בכירים רבים מעריכים שהשוק האמריקאי עדיין יציב ושלא צפויה אבטלה רחבה כתוצאה מ-AI. מנכ"ל Vi, עומרי יופה, אמר לעובדים כי מי שלא יתפתח וירכוש מיומנויות חדשות עשוי להישאר מאחור: "אתם תשארו כאן, אבל צריכים להיות סוכני שינוי. לא תעשו את אותה עבודה בעוד שנתיים".
הזהרות מפני פיטורים הקשורים ל-AI גוברות גם בחברות נוספות. פורד, לדוגמה, צופה כי "AI תחליף מילולית חצי מכל עובדי המשרדים בארה"ב". אקסנצ'ר הודיעה שהיא מפטרת עובדים שאינם ניתנים להכשרה מחדש לעידן ה-AI, וממשיכה לגייס ולתת הכשרה לעובדים בעלי ידע ב-AI.
במקביל, חברות כמו Syngenta מזהות פרויקטים "מגדלור" בתחומים כמו מחקר ופיתוח ושרשרת אספקה, בהם ניתן ליישם AI במהירות. המטרה היא לזהות מנהיגים בעלי פוטנציאל לאמץ את הטכנולוגיה ולהוביל צוותים. המסר ברור: השפעת הבינה המלאכותית על שוק העבודה רק מתחילה להתגלגל, והשנים הקרובות צפויות להיות תקופה של שינוי מהותי בצורת העבודה, במבנה המשרות ובמיומנויות הנדרשות לעובדים.