סגור
אמזון חבילות מסחר אונליין קניות ברשת
חבילות של אמזון. "תוצאות החיפוש באתר מנתבות קונים לאפשרויות יקרות יותר ופחות רלוונטיות" (צילום: Amazon)

"ניצלה את מעמדה המונופוליסטי": תביעת ענק של ה-FTC ו-17 מדינות בארה"ב נגד אמזון

נציבות הסחר הפדראלית טוענת בתביעה רחבת היקף שהגישה נגד אמזון עם 17 מדינות בארה"ב כי ענקית הסחר המקוון מפעילה פרקטיקות דורסניות שמונעות מסוחרים להוריד מחירים, ואף לשפר את איכות המוצרים שלהם. יו"ר ה-FTC: "הסוחרים משלמים מחצית מהכנסותיהם לאמזון"

נציבות הסחר הפדרלית (FTC) הגישה תביעת ענק עם 17 מדינות בארה"ב נגד אמזון. בתביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בסיאטל נטען כי אמזון הפעילה את "הכוח המונופוליסטי" שלה כדי להעלות מחירים, להוריד את איכות המוצרים שהיא מוכרת, ולדחוק יריבות באופן בלתי חוקי מהשוק, ובכך לפגוע בתחרות.
בתביעה פירטה הנציבות את האסטרטגיה של אמזון, באמצעותה היא "שומרת באופן בלתי חוקי" על נקודת המוצא המונופוליסטית שלה. היא הצביעה על סנקציות שהחברה מטילה כדי להעניש סוחרים וכדי להרתיע קמעונאיות מקוונות אחרות מלהציע מחירים נמוכים יותר מאלה שלה. כתוצאה מפרקטיקות אלה, טוענת ה-FTC, מוצרים רבים באינטרנט נמכרים במחירים גבוהים.
עוד נטען בתביעה כי אמזון גם דורשת מהסוחרים להשתמש בשירותי השילוח היקרים שלה על מנת לקבל תגית "פריים" למוצריהם, מה ששוב מייקר את המחירים בפלטפורמה. "הסוחרים משלמים מחצית מהכנסתם לאמזון", אמרה היום (ג') לינה קאן, יושבת ראש הנציבות.
בנוסף נטען כי אמזון מאלצת סוחרים לשלם עמלות שילוח ופרסום גבוהות כדי לשווק את מוצריהם באתר, בעודם עומדים בפני חוסר ברירה אלא "להסתמך על אמזון כדי לסחור". כתוצאה מכך, טוענת קאן, תוצאות החיפוש באתר אמזון מנתבות קונים לאפשרויות יקרות יותר ופחות רלוונטיות.
"מוקד העניין הוא שאמזון היא מונופול והיא מנצלת זאת באופן שמותיר סוחרים וקונים עם מחירים גבוהים יותר על שירות גרוע יותר", אמרה קאן. "בעולם תחרותי, מונופול שמעלה מחירים ומדרדר את השירות אמור ליצור הזדמנות ליריביו להיכנס לשוק, למשוך עסקים, לצמוח ולהתחרות, אבל האסטרטגיה המונופוליסטית הבלתי חוקית של אמזון חסמה את האפשרות הזאת".
דייויד זפולסקי, היועץ הראשי של אמזון וסגן נשיא בכיר למדיניות ציבורית גלובלית, אמר שתלונת ה-FTC "שגויה מבחינת העובדות והחוק". לדבריו, "השיטות שה-FTC יוצאת נגדן עזרו להצמיח תחרות וחדשנות בכל רחבי תעשיית הקמעונאות, והביאו למגוון גדול יותר, מחירים נמוכים יותר ומשלוחים מהירים יותר ללקוחות אמזון, והזדמנויות גדולות יותר לעסקים רבים שמוכרים בחנות של אמזון".