סגור

פסגת ה-G20
המנהיגים יקראו להגבלת ההתחממות הגלובלית, אך לא יחתמו על הסכם מחייב

מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות בעולם נועדים ברומא, בכינוס פיזי ראשון של פורום זה מאז התפרצות הקורונה; הם ידונו בין היתר בקורונה, בעליית מחירי האנרגיה ובשיבושים בשרשרת האספקה העולמית; לפי הדיווחים, תפורסם הכרזה כללית בלבד על פעולה להגבלת ההתחממות ב-1.5 מעלות, והנשיא ביידן אף יקרא למדינות השונות להגביר את ייצור האנרגיה בשל עליית המחירים

שינויי האקלים והקורונה יעמדו בראש סדר היום בפגישת מנהיגי ה-G20 שנפתחת היום (שבת) ברומא, בירת איטליה. נושאים נוספים שבהם ידונו המנהיגים של 20 הכלכלות הגדולות בעולם כוללים את מחירי האנרגיה העולים והשיבושים בשרשרת האספקה.


זו הפגישה הפיזית הראשונה של מנהיגי המדינות המתועשות מאז פרוץ המגפה. עם זאת, נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יגיעו לרומא, אלא ישתתפו באמצעות וידאו.


4 צפייה בגלריה
הודו זיהום אוויר מפעלים מפעל משבר האקלים התחממות גלובלית
הודו זיהום אוויר מפעלים מפעל משבר האקלים התחממות גלובלית
זיהום אוויר
(גטי)

קבוצת ה-G20 מורכבת מ-19 מדינות והאיחוד האירופי, ולפי ההערכות הם אחראים ל-80% מפליטות המזהמים בעולם. לפי ה-BBC, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז כי אם לא נמהר לפעול "הציוויליזציה שלנו" תלך אחורה ותגרום "לדורות העתידיים לחיות חיים הרבה פחות נוחים משלנו". עם זאת, הודה כי הפסגה אינה מספיקה כדי לעצור את התחממות כדור הארץ. לדבריו, "אנחנו יכולים רק לקוות שנוכל להאט את ההתקדמות".
בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי לפי טיוטה של ההכרזה של המנהיגים, הם יתחייבו לפעול להגבלת עליית הטמפרטורות ל-1.5 מעלות צלזיוס, אך לא יכללו זאת בהסכם מחייב משפטית.

4 צפייה בגלריה
פסגת G20 ראש ממשלת איטליה מריו דראגי
פסגת G20 ראש ממשלת איטליה מריו דראגי
ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, בפסגה היום
(צילום: רויטרס)

במקביל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שזו פגישתו הראשונה בפורום זה מאז כניסתו לתפקיד, יקרא למדינות להגביר את ייצור האנרגיה שלהן על רקע המחירים העולים. כמו כן הוא יעלה לדיון תוכנית למניעת מגפות עתידיות.

4 צפייה בגלריה
פסגת G20
פסגת G20
אנגלה מרקל
(צילום: רויטרס)


המנהיגים צפויים גם לתמוך במס החברות המינימלי של 15%, שכבר זכה לתמיכת 140 מדינות ברחבי העולם.
היום ייפגש ביידן עם ג'ונסון, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כדי לדון איתם על חזרה לפעולה נגד תוכנית הגרעין האיראנית בתמורה להקלה בסנקציות, זאת לאחר שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018.

4 צפייה בגלריה
פסגת G20
פסגת G20
ביידן ודראגי
(צילום: רויטרס)