סגור
ג׳ו ביידן 60 דקות
ג׳ו ביידן, הלילה ל-60 דקות (צילום מסך)

ביידן: "חייבים לחסל את חמאס - ולהשאיר פתח למדינה פלסטינית"

נשיא ארה"ב תמך בריאיון ל"60 דקות" במטרות הישראליות, הדגיש כי הוא מתנגד לכיבוש מלא של רצועת עזה - והבהיר: "פתרון שתי המדינות? לא עכשיו". הוא שיגר מסר מאיים לאיראן, וטען ש"צריך להיפטר מחיזבאללה". וגם: הקשר המיוחד לישראל, וההתנגדות להפסקת אש

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר בריאיון בתוכנית "60 דקות" של רשת CBS כי ישראל "חייבת" לחסל את חמאס - אך הדגיש כי הוא מתנגד לכיבוש מלא של רצועת עזה.
הריאיון המלא, שממנו התפרסמו עד כה מקטעים, שודר הלילה ועסק רובו ככולו במלחמה בישראל. ביידן אמר במהלכו שאין צורך שארצו תשלח חיילים למלחמה, והוסיף כי "הכוחות הישראליים הם מהטובים ביותר שיש". כשנשאל על הצורך במסדרון הומניטרי שיאפשר כניסת סיוע לרצועת עזה, השיב כי "הצוות שלנו מדבר עם ישראל על זה, וגם על אזור בטוח. אנחנו מדברים גם עם המצרים כדי לאפשר לילדים ונשים להימלט מהאזור, אבל זה קשה".
הנשיא האמריקני גם הבהיר כי הוא "בטוח שישראל תפעל בהתאם לכללי המלחמה". לדבריו, "יש סטנדרטים שמדינות דמוקרטיות פועלות לפיהם, ולכן אני בטוח שתהיה אפשרות להגן על החפים מפשע בעזה, ושהם יוכלו לקבל גישה לתרופות, מזון ומים".
ביידן גם הוסיף שאיום הטרור ברחבי ארצות הברית גדל מאז מתקפת הפתע של חמאס, שהובילה למלחמה הנוכחית. הוא אמר שנפגש עם אנשי ה-FBI וביטחון המולדת, והסביר שישנו "מאמץ משולב" למנוע פיגועים בבתי כנסת או נגד יהודים ברחוב.
המראיין סקוט פלי ציין בפני ביידן את הקרבות שמתנהלים בגבול הצפון, ושאל אותו מה המסר שלו לחיזבאללה ולאיראן. ביידן השיב, כפי שאמר בנאום התמיכה בישראל בשבוע שעבר: "Don't. Don't, don't, don't". כשנשאל אם הכוונה שעליהן לא לחצות את הגבול ולא להחריף את המלחמה, השיב ביידן: "זה נכון". עם זאת, הנשיא האמריקני ציין כי "אין הוכחות" שאיראן הייתה מעורבת במתקפה הרצחנית, על אף שהיא "תומכת ללא הרף בחמאס ובחיזבאללה".
ביידן הוסיף כי הוא מאמין שישראל חייבת "לחסל את חמאס לחלוטין" - אבל ציין כי "חייבת להיות רשות פלסטינית. צריך להשאיר פתח למדינה פלסטינית". עם זאת, כנשאל אם ישראל צריכה להמשיך לחתור לפתרון שתי מדינות כעת אחרי המתקפה, השיב בשלילה. "לא עכשיו, לא עכשיו", אמר. "אבל אני חושב שישראל מבינה שחלק ניכר מהעם הפלסטיני לא שותף לדעותיהם של חמאס וחיזבאללה".
ביידן ציין כי "אני חושב שזו תהיה טעות גדולה אם ישראל תכבוש שוב את עזה. חמאס והגורמים הקיצוניים שלו לא מייצגים את כל העם הפלסטיני". הוא ציין גם כי "הכרחי להיפטר מחיזבאללה הקיצוניים בצפון ומחמאס בדרום", אך לא נראה שהתכוון שישראל צריכה לעשות זאת במלחמה הנוכחית.
הנשיא האמריקני גם נשאל בריאיון מה המשמעות של ישראל בעיניו, ומדוע הגיב בצורה כל-כך אמוציונלית למה שהתרחש במתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. הוא השיב: "היהודים היו נתונים להתעללות, לדעות קדומות, לניסיון למחוק אותם במשך - או, אלוהים, - יותר מאלף שנים. מבחינתי זה עניין של הגינות וכבוד. זה פשוט לא בסדר, לא נכון. זה מפר כל ערך דתי שיש לי, וכל ערך שאבי לימד אותי".
ביידן גם נשאל אם כעת, כשיש הרוגים רבים ברצועת עזה כתוצאה מתקיפות צה"ל, הגיע הזמן להפסקת אש. הוא השיב כי יש "הבדל מהותי" בין צה"ל למחבלי חמאס. "ישראל רודפת אחרי קבוצה של אנשים שהתנהגו בברבריות שתוצאתה דומה למה שהיה בשואה", אמר. "לכן אני חושב שישראל צריכה להגיב ולרדוף אחריהם. חמאס זו חבורה של פחדנים, הם מתחבאים מאחורי אזרחים. הם הציבו את המפקדה שלהם במקום שבו נמצאים אזרחים. הישראלים מנגד עושים כל שביכולתם כדי להימנע מהרג אזרחים חפים מפשע".
בריאיון התייחס ביידן גם להחזרת השבויים האמריקנים, ואמר כי הסוגיה נמצאת "בראש סדר העדיפויות של הבית הלבן". הוא הוסיף ש"הדבר החשוב ביותר הוא לשים קץ לאכזריות הזו, ולבוא בחשבון עם מי שביצע אותה".
בסיום הריאיון נשאל אם על רקע המלחמות שמשתוללות והכאוס בקונגרס הוא עדיין רוצה להיבחר לנשיאות, והשיב: "אני בטוח. העולם נמצא בנקודת פיתול, הוא משתנה. יש לנו הזדמנות להביא נורמליזציה במזרח התיכון. תארו לעצמכם מה יקרה אם נאחד את כל אירופה, ופוטין יופל סוף סוף. יש לנו הזדמנויות עצומות להפוך את העולם למקום טוב יותר".
מחבר: דניאל אדלסון, ניו יורק