סגור
רעידת אדמה ב טורקיה
בין ההריסות במחוז הטאי, שבו פגעה גם הרעידה הערב (צילום: EPA)

רעידת אדמה נוספת בטורקיה; הורגשה היטב גם בישראל

רעש בעוצמה 6.3 היכה הערב באותו אזור שבו אירע האסון לפני שבועיים ושבו נהרגו כ-45 אלף איש. בניינים שנפגעו ברעידות הקודמות קרסו באנטקיה, מושל הטאי: "דיווחו לי על לכודים". מבנים התמוטטו גם בחלב ואידליב שבסוריה, הרעש הורגש בישראל ובמצרים. ניצולה מהאסון הקודם: "חשבתי שהאדמה תתבקע"

לפחות שלושה בני אדם נהרגו הערב (יום ב') בטורקיה ועוד 213 נפצעו ברעידת האדמה שפקדה את אזור הגבול עם סוריה בשעה 19:04 (שעון ישראל). בעקבות הרעידה, שעוצמתה הייתה 6.3 ושהורגשה גם בישראל, קרסו בניינים בערים הטורקיות אנטקיה וסמנדגי, ומושל מחוז הטאי מסר כי קיבל דיווח על לכודים בהריסות. בסוריה דווח על מבנים שקרסו באידליב ובחלב, ועל נזק קל שנגרם לנמל התעופה בחלב. טרם נמסר מידע על נפגעים שם.
הרעש הערב אירע בדיוק שבועיים אחרי רעידות האדמה האדירות – החזקה שבהם בעוצמה 7.8 – שפקדו את דרום טורקיה וגרמו לכ-45 אלף הרוגים, מהם יותר מ-41 אלף בטורקיה עצמה והשאר בסוריה. מוקד הרעש היה בעיר דפנה שבמחוז הטאי, אותו אזור שבו פגעו הרעידות בתחילת החודש. הוא אירע בעומק של כ-10 קילומטרים – די קרוב לפני הקרקע, עובדה העלולה להגביר את ההרס. הרעש הורגש היטב גם בישראל, בלבנון ובמצרים.
כתבי סוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי מיד אחרי הרעידה ראו את נציגי הרשויות באנטקיה, שם עדיין עסוקים בסיוע לנפגעי הרעידות לפני שבועיים, מתרוצצים בין הבניינים ובודקים את מצבם של התושבים. רשת הטלוויזיה NTV דיווחה כי הרעידה הערב גרמה לכמה בניינים באנטקיה שנפגעו ברעשים הקודמים לקרוס. סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי כתביה הרגישו את הרעש בחוזקה גם בעיר אדנה, כ-200 קילומטרים ממוקד הרעידה.
הרעידה הערב גרמה לבהלה גדולה באזור האסון בטורקיה, ובאנטקיה מילאו תושבים את הרחובות הסמוכים לפארק המרכזי וניהלו שיחות חירום בטלפונים שלהם. כמה מהם התעלפו. מונה אל-עומאר, שגרה כעת באוהל בפארק, סיפרה כי ישבה בתוכו כשהרעידה הכתה הערב. "חשבתי שהאדמה הולכת להתבקע תחת רגלי", אמרה בבכי, כשבנה בן ה-7 בין זרועותיה. "הולך להיות רעש משנה?", שאלה. מאז רעידות האדמה לפני שבועיים פקדו את טורקיה יותר מ-6,000 רעשי משנה, בהם כמה וכמה רעשים בעוצמה של יותר מ-5 ו-6 דרגות.
בימים האחרונים הוכרז רשמית סיומם של מבצעי החילוץ ברוב אזורי האסון בדרום טורקיה, וכוחות הסיוע ממקדים כעת את רוב מאמציהם בהגשת עזרה לעקורים שאיבדו את בתיהם, ושרבים מהם חיים כעת במחנות אוהלים. בין השאר יש מאמץ גדול למנוע התפשטות מחלות.
בכמה בניינים אחרונים ממשיכים אנשי חילוץ בחיפושים, בעיקר במחוז הטאי, אך שום ניצול לא נמצא ביומיים האחרונים. שלושת הניצולים האחרונים שחולצו בחיים היו אב, אם ובנם בן ה-12 שנשלפו מההריסות בהטאי ביום שבת, אך בהמשך מת הילד.
בין הניצולים: 356 אלף נשים בהיריון
קודם לכן היום ביקר בטורקיה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והבטיח שארה"ב תעזור לטורקים זמן רב ככל שיידרש. 385,000 דירות בטורקיה נחרבו או ספגו נזק קשה ברעידות לפני שבועיים, ותושבים רבים עדיין נעדרים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הבטיח היום כי העבודה על בניית כ-200,000 דירות ב-11 המחוזות שספגו נזק ברעש תחל כבר בחודש הבא.
ארה"ב הקצתה עד כה 185 מיליון דולר לסיוע הומניטרי לנפגעי האסון בטורקיה ובסוריה. בין הניצולים ברעש יש גם כ-356,000 נשים בהיריון הזקוקות לגישה דחופה לשירותי בריאות – 226,000 בטורקיה ו-130,000 בסוריה – והתרומות אמורות לסייע גם להן. כ-38,000 מהן אמורות ללדת בחודש הבא, ורבות מהנשים הללו נמצאות כעת במחנות אוהלים, שבהם הן חשופות לקור העז ומתקשות להשיג מזון ומים נקיים.
בינתיים גדל מעט קצב הסיוע לאזורי המורדים בצפון-מערב סוריה, שם חיים בין השאר כארבעה מיליון פליטים סורים שברחו מאימת צבא אסד בימי מלחמת האזרחים בעשור שעבר. אל האזור הזה הגיע רק סיוע מועט בימים הראשונים שאחרי אסון הרעש, והיום דיווח ארגון "רופאים ללא גבולות" כי 14 משאיות שלו הצליחו להיכנס אליו אתמול דרך טורקיה כדי להשתתף במבצע הסיוע.
אזור המורדים בסוריה נמצא תחת מצור של כוחות אסד, עובדה המסבכת מאוד את הניסיונות להגיש עזרה. תוכנית המזון העולמית, שהיא ארגון של האו"ם, מפעילה בימים אלה לחץ על מנהיגי המורדים להפסיק למנוע הכנסת סיוע ישירות מאזורים שבשליטת אסד. מאז האסון לפני שבועיים ועד הבוקר נכנסו לחבל המורדים 197 משאיות סיוע דרך שני מעברי גבול טורקיים, אך ארגונים בינלאומיים מדגישים שלא די בכך.