סגור
חיפוש לכודים ב אוסמניה טורקיה לאחר רעידת האדמה
חיפוש לכודים בעיר אוסמניה בטורקיה (רויטרס)

3,600 הרוגים בטורקיה וסוריה. באו"ם מזהירים: "מספר הקורבנות הסופי יהיה גדול פי 8"

מספר ההרוגים ברעידת האדמה הקטלנית ממשיך לעלות, ובארגון הבריאות העולמי מזהירים כי מניין הקורבנות עוד יעלה בצורה משמעותית. אלפי בניינים קרסו בטורקיה, ועשרות אלפים נותרו ללא קורת גג: "אין לנו לאן ללכת, אנחנו מפחדים". מאמצי החילוץ נמשכים למרות טמפרטורות מקפיאות, שלג וגשם כבד

מספר ההרוגים ברעידת האדמה הקטלנית בטורקיה הגיע הערב (יום ב') ליותר מ-3,600 בני אדם. בטורקיה מספר קורבנות רעידת האדמה עומד כרגע על 2,316 בני אדם, ועוד 13,293 נפצעו. בסוריה השכנה – שספגה נזק אדיר ברעש - קרוב ל-1,300 בני אדם נהרגו ויותר מ-3,400 נפצעו.

אלפי בניינים נהרסו בטורקיה, ברעידת האדמה הקשה ביותר במזרח התיכון מאז 1939. טורקיה היא מדינה המורגלת ברעידות אדמה, אך ההערכות הן שהפעם מספר הקורבנות יהיה כבד במיוחד לאור העובדה שהרעש היה באמצע הלילה, כשהתושבים ישנים בבתים, ובזמן מזג אוויר מקפיא שכולל שלג וגשם כבד - תנאים שמקשים על מאמצי החילוץ באזורי האסון.
צווותי החילוץ שהוזעקו לאזורי האסון נאלצו לעבור דרך כבישים מרכזיים שהתכסו בשלג ובשכבות של קרח. רעידת האדמה השביתה את פעילותם של שלושה נמלי תעופה גדולים באזור - מה שמקשה על העברת הסיוע הדרוש לטורקים. יתרה מכך, בשעות שאחרי הרעש פקדו את האזור יותר מ-140 רעשי משנה - ורעש בעוצמה 7.7 שגרם גם כן לקריסת בניינים וסיכן את צוותי החילוץ.
ארגון הבריאות העולמי, זרוע של האו"ם, אמר כי החשש הוא שמספר הקורבנות הסופי יהיה גבוה פי 8 מהמספר הנוכחי. קתרין סמולווד, בכירה בשלוחה האירופית של ארגון הבריאות, אמר כי באירועים מסוג זה "אנחנו בדרך כלל רואים מספרים שגבוהים פי 8 מהמספרים הראשוניים".
מוקדם יותר ציין אחד מיועציו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי מתנהל "מרוץ נגד השעון" כדי לחלץ מההריסות לכודים – לפני שהלילה ירד והטמפרטורות ירדו אל מתחת לאפס. התושבים באזורי האסון מסייעים לצוותים הפועלים בשטח, מפנים את ההריסות בידיים חשופות ומחפשים ניצולים.
כשהלילה ירד המשיכו הצוותים לערוך חיפושים בין ההריסות, ובכמה מקרים מצאו גופות. מסביב להריסות מתאספות משפחות הנעדרים, וממתינות במתח לעדכון על גורל יקיריהן. "הנכד שלי בן שנה וחצי", סיפרה אימראן, שמתפללת שמשפחתה - שגרה בקומה ה-12 בבניין שקרס בעיר אדנה, שרדה את האסון. "בבקשה תעזרו להם, מהבוקר אנחנו לא שמענו מהם או קיבלנו עדכונים עליהם".
רעידת האדמה הקטלנית הייתה בשעה 03:17 לפנות בוקר, בעוצמה 7.8, והורגשה היטב בישראל. מוקד הרעש היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה.
בצהריים, תשע שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית, פקד את טורקיה רעש חזק נוסף – שהורגש גם כן היטב בישראל. הרעש שאירע בצהריים היה כאמור בעוצמה של 7.7, מעט פחות מהרעידה בלילה. גורמים בטורקיה הדגישו כי הרעש החזק בצהריים לא היה רעש משנה, אלא רעידת אדמה עצמאית, שהמוקד שלה היה בקרמנמארש שבדרום טורקיה, כ-80 ק"מ ממוקד הרעש שאירע ליד העיר גזיאנטפ בלילה. מוקד הרעש בצהריים היה בעומק של שני קילומטרים בבטן האדמה.
הרשויות בטורקיה דיווחו על יותר מ-5,600 בניינים שנהרסו, ועשרות אלפים נותרו ללא קורת גג. התושבים מצאו מקלט בקניונים, באצטדיונים ובמרכזים קהילתיים, וגם המסגדים נפתחו כדי לקלוט אותם. בטורקיה פורסמו הערב תמונות של אזרחים שאיבדו את בתיהם מתאספים מסביב למדורות בדרום-מזרח המדינה ומנסים להתחמם, בזמן שהטמפרטורות באזור מקפיאות. אותם תושבים נערכים לשהות תחת כיפת השמיים למרות מזג האוויר הקיצוני. "אין לנו לאן ללכת, אנחנו מפחדים", אמר מחמט, שהתאסף עם משפחתו מסביב למדורה בעיר אורפה שבדרום טורקיה.
בין אלפי הבניינים שנחרבו ברעידת האדמה בדרום טורקיה היה בית החולים בעיר איקסנדרון, שנהרס חלקית. לפנות ערב הצליחו צוותי החילוץ לחלץ אדם פצוע מההריסות ולפנות אותו על אלוונקה. במחוז הטאי, שבו נמצאת איסקנדרון, נהרסו יותר מ-1,200 בניינים, ולפחות 520 איש נהרגו במחוז. שר הבריאות הטורקי, פהרטין קוג'ה, אמר כי "הבניין של בית החולים הממלכתי איסקנדרון קרס ברעידת האדמה. מאמצי החילוץ נמשכים כדי לחלץ מאושפזים ואנשי צוות מההריסות".
חוסיין יאיימאן, מחוקק ממחוז הטאי, אמר שכמה מבני משפחתו לכודים בהריסות הבניינים שקרסו. "יש כל כך הרבה אנשים שלכודים גם הם, ויש כל כך הרבה בניינים שנפגעו. יש אנשים ברחובות, יש גשם וחורף".
עשרות מדינות הציעו מאז הבוקר סיוע לטורקיה ולסוריה, בהן גם ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי משלחת ישראלית תצא לסייע לכוחות הטורקיים, ושעות אחר כך אמר כי הורה לסייע גם לנפגעים סורים בעקבות בקשה שהתקבלה. גורמים ישראלים אומרים כי משטר אסד עצמו הוא שביקש את הסיוע, וכי הבקשה הועברה דרך רוסיה. הסיוע הישראלי יהיה בדמות ציוד כגון תרופות, אוהלים ושמיכות, ואם תתבקש – ישראל תסכים גם לקלוט פצועים בישראל ולטפל בהם.
6 צפייה בגלריה
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
עבודות חילוץ בטורקיה
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
בניין שהתמוטט
(צילום: רויטרס)


6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
(צילום: AP/ Khalil Hamra)

6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
(צילום: AFP/ ILYAS AKENGIN)

6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
רעידת אדמה הריסות טורקיה פברואר 2023
(צילום: AP/ Khalil Hamra)
בעיירה ג'נדריס בסוריה, שנמצאת בשליטת המורדים במחוז חלב, התנהלו בצהריים חיפושים קדחתניים בהריסות בניין בן כמה קומות שהתמוטט. "היו שם 12 משפחות, ואף אחד לא יצא החוצה. אפילו לא אחד", סיפר צעיר המום, שראשו היה חבוש. גברים צעירים נראו שם מפנים הריסות בידיים. במאמצי החילוץ באזורי המורדים מסייע ארגון "הקסדות הלבנות". "אנחנו במרוץ נגד הזמן כדי להציל את חיי הלכודים. אפילו אם הצוותים שלנו מותשים, אין לנו זמן לנוח", אמר ראאד פארס, איש הארגון.

6 צפייה בגלריה
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
רעידת האדמה טורקיה 6.2.23
מוציאים גופות שנקברו
(צילום: רויטרס)
בסוריה כינס הבוקר הנשיא בשאר אסד ישיבת חירום של הממשלה, והרשויות מסרו כי לפחות 239 בני אדם נהרגו בשטחים שנמצאים בשליטתו של משטר אסד. עוד 120 בני אדם נהרגו באזורים שבהם שולטים המורדים, אנשי ארגוני האופוזיציה שמתנגדים לרודן הסורי.
אנשי ההגנה האזרחית של האופוזיציה תיארו את המצב באזורי שליטתם בצפון-מערב סוריה כ"אסון", ומסרו כי בניינים שלמים קרסו וכי אנשים לכודים בהריסותיהם. דיווחים על בניינים שהתמוטטו הגיעו ממחוזות חמה, חאלב ולטקייה.
"המצב טראגי מאוד, עשרות בניינים קרסו בעיר סלקין שליד הגבול הטורקי", דיווח איש ארגון הסיוע "הקסדות הלבנון", "בתים נחרבו לחלוטין". בטלוויזיה הממלכתית הסורית שודרו הבוקר תמונות של צוותי חילוץ מחפשים ניצולים בגשם הכבד ובבוץ. "פצועים ממשיכים להגיע בגלים", דיווח ראש אגף הבריאות של מחוז חלב.
באזורי המורדים בצפון-מערב סוריה, נזכיר, מתגוררים כעת כארבעה מיליון פליטים סורים שנעקרו מבתיהם ברחבי סוריה במהלך מלחמת האזרחים שפרצה ב-2011. רבים מהם התקיימו בתנאים איומים עוד לפני הרעש הבוקר, והאסון הזה צפוי רק להגביר את מצוקתם. עוד מיליוני פליטים סורים גרים בערים טורקיות מעבר לגבול שספגו את הרעידה.