סגור
ג'וזף שטיגליץ חתן פרס נובל דאבוס 2018
ג'וזף שטיגליץ (צילום: בלומברג)

שטיגליץ תוקף את הפד: "לא הכין שיעורי בית" לקראת עליית האינפלציה

זוכה פרס נובל טוען כי הבנק המרכזי סבר שמקור האינפלציה לאחר הקורונה נבע מביקושי יתר, אך למעשה עליות המחירים הונעו מסיבות אחרות כמו מחסור ברכיבים בסיסיים כדוגמת שבבים

הפדרל ריזרב "לא הכין שיעורי בית" והבין בצורה שגויה את הקפיצה באינפלציה שפגעה בכלכלת ארה"ב בשנתיים האחרונות, כך טוען זוכה פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ.
האינפלציה בארה"ב החלה לצבור תאוצה בתחילת 2021 כשהכלכלה החלה להתאושש ממגפת הקורונה ועלתה מ-1.2% בדצמבר 2020 לשיא של 40 שנה – 9.1% ביוני 2022. הפד לא התחיל להעלות את שיעור הריבית עד מרץ 2022, והיו"ר שלו, ג'רום פאוול, התעקש שהאינפלציה היא דבר "חולף", כלומר שניתן יהיה לשלוט בה בקלות.
"הפד חשב שמקור האינפלציה שהחלה לאחר המגפה נבע מביקוש יתר, ואפשר להבין למה אולי חשבו שם כך אם הם לא הכינו שיעורי בית", כך אמר שטיגליץ ל-CNBC, בשולי פורום אמברוסטי. הוא אמר שעליות המחירים הונעו בעיקר על ידי גורמים אחרים, למשל מחסור ברכיבים בסיסיים כמו שבבים.
בניסיון להוריד את האינפלציה בחזרה ליעד של 2%, הפד העלה עד היום את שיעור הריבית 11 פעמים, ולשיעור כולל של 5.25%-5.5% - הרמה הגבוהה ביותר מזה 22 שנה. התקדמות רבה הושגה, עם מדד המחירים לצרכן שירד ל-3.2% ביולי, ושורת נתונים שלפיה הלחצים האינפלציוניים הוקלו משמעותית.
למרות שאינו חושב ש-18 החודשים של הידוק מוניטרי יביאו את כלכלת ארה"ב למיתון, שטיגליץ טוען שיש לקחים להפיק מהערכת הפד את הדינמיקה האינפלציונית. "זו כלכלנות רעה מאוד, כי הפד ראה שהממשלה העבירה את תוכנית הסיוע העצומה הזאת (בעקבות הקורונה), ואם כל הכסף הזה אכן היה מבוזבז, זה היה יכול להיות אינפלציוני, אבל צריך לזכור שרק לפני שנים מעטות, היתה אי ודאות עצומה".
התוצאה של אי הוודאות הזאת היתה שחברות לא השקיעו ברמות הרגילות, והצרכנים לא הרגישו בנוח לפזר את החסכונות שצברו במהלך המגפה – כלומר שסך הביקושים היו עדיין מתחת לתחזיות טרם המגפה, כך לדברי שטיגליץ. "למה היתה אינפלציה? כולנו יודעים את הסיבה", אמר שטיגליץ, "מחיר המכוניות נסק בהתחלה – למה? האם זה כיוון ששכחנו איך מייצרים מכוניות? לא. כי חברות רכב אמריקאיות שכחו להזמין שבבים, ואם אין לך שבב, אתה לא יכול לייצר מכונית".