סגור

ביידן בקרב בלימה: הופסקו משלוחי הדולרים לאפגניסטן, חשבונות נחסמו

במאמץ אחרון למנוע החמרה במשבר ההומניטרי, חוסמת ארה"ב את גישת הטליבאן לחשבונות שבהם מוחזקים מאות מיליוני דולרים. הנגיד של אפגניסטן שנמלט: "לבנק המרכזי יש עתודות של כ-9 מיליארד דולר, שמחציתן מחוץ למדינה"

ממשל ביידן ביטל בשבוע שעבר משלוחים של דולרים מהבנק הפדרלי של ניו יורק שהיו מיועדים לאפגניסטן בשל התקדמות כוחות הטליבאן. כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל". לפי גורמים המעורים בנושא, המהלך היה חלק מהמאמצים למנוע ממאות מיליוני דולרים להגיע לידי ארגון טרור.
4 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול הבירה
(צילום: אי פי איי)
ארה"ב גם חוסמת את הגישה של הטליבאן לחשבונות ממשלתיים המנוהלים על-ידי הבנק הפדרלי המרכזי ובנקים אמריקאיים אחרים, ופועלת למנוע את הגישה של הארגון לעתודות בשווי קרוב לחצי מיליארד דולר בקרן המטבע הבינלאומית.
אלו האפשרויות האחרונות העומדות בפני ארה"ב בניסיון למנוע החמרה של המשבר הפוליטי וההומיניטרי. "כל הנכסים של הבנק המרכזי של ממשלת אפגניסטן שמוחזקים בארה"ב לא יהיו זמינים לטליבאן", הדגיש בכיר בממשל ביידן.

חילצו את הדולרים לפני נפילת קאבול

אג'מאל אחמדי, נגיד הבנק המרכזי של אפגניסטן שנמלט מהמדינה ביום ראשון לאחר שכוחות הטליבאן נכנסו לקאבול הבירה, אמר בריאיון כי לא צפויים עוד משלוחים של דולרים. לדבריו, לבנק המרכזי יש עתודות בשווי של כ-9 מיליארד דולר, שמחציתן מוחזקות מחוץ למדינה. בשל הפעולות של ארה"ב לחסום את הגישה לעתודות, "הסכום שנגיש לטליבאן הוא כמעט 0.1% מכך", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
ההשתלטות על קאבול
(צילום: אי פי איי)
4 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן משתלטים על קאבול אפגניסטן
חלק מהדולרים חולצו לפני שהטליבאן השתלט על קאבול
(צילום: אי פי איי)
לפי אחמדי, בכירים בבנק החלו לצמצם את כמויות הכסף, כולל דולרים, שמוחזקים בסניפי בנקים בערים מרכזיות כבר בתחילת החודש, זאת על רקע החשש לכיבוש מצד הטליבאן. לטענתו, כשהעיר המרכזית הראשונה נפלה לידי הטליבאן לפני כשבועיים, כמעט כל הדולרים הוצאו משם. "במהלך כל התקופה הזו עד לנפילת קאבול לא הגיעו לידי הטליבאן דולרים", הדגיש. "כל הכסף נשמר".
בממשל ביידן פועלים גם לחסום את הגישה לנכסים אחרים המוחזקים מחוץ לאפגניסטן. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הזהיר שארה"ב מוכנה להשתמש בכוח הכלכלי שלה כדי להפעיל לחץ על הטליבאן בכמה חזיתות, כולל באמצעות הטלת סנקציות ומניעת סיוע פיננסי שנחוץ לשמירה על הכלכלה האפגנית. "לא צפויה הגעה של סיוע מהקהילה הבינלאומית", הדגיש בלינקן. "הסנקציות לא יוסרו, היכולת שלהם לנסוע מחוץ למדינה לא תקרה, אם הם לא ישמרו על זכויות הבסיס של העם האפגני ואם הם יתמכו ויגנו על טרוריסטים שעלולים לתקוף אותנו", אמר.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ראשון בקונגרס כנשיא 29.4.21
ג'ו ביידן נאום ראשון בקונגרס כנשיא 29.4.21
מלחמת המאסף של הנשיא ג'ו ביידן מתמקדת בכלכלת אפגניסטן ובסנקציות
(צילום: אי פי איי)

הסנקציות יורחבו

ביוני העבירה קרן המטבע הבינלאומית סיוע לאפגניסטן במסגרת הלוואה בגובה 370 מיליון דולר שאושרה בנובמבר כסיוע לכלכלה לנוכח מגפת הקורונה. במקביל, הבנק העולמי מממן יותר מ-20 פרויקטי פיתוח במדינה וסיפק לרשויות עד כה 5.3 מיליארד דולר, בעיקר במענקים.
תוכנית הסיוע הייתה אמורה להתרחב כחלק מתוכנית סיוע שנקבעה מראש. אולם כעת נטרפו הקלפים. בהיותם הממשל המכהן של אפגניסטן, טליבאן יכולים לבקש גישה לחשבונות הסיוע הללו, במיוחד מכיוון שהמדינה עומדת בפני קריסה כלכלית פוטנציאלית. אולם בארה"ב פועלים לטרפד כוונה זו, כך לפי הגורמים המעורים בנושא.
ארה"ב וכן האו"ם והאיחוד האירופי הטילו כבר סנקציות על הטליבאן בשל היותו ארגון טרור. כעת, לאחר שתפס את השלטון, הסנקציות יחולו גם על מוסדות המדינה. פירוש הדבר שמסחר ועסקאות פיננסיות עם מדינות ומוסדות פיננסיים זרים יופסקו לאלתר.