סגור
תור לקלפי ב סנט פטרסבורג רוסיה פוטין
תור לקלפי בסנט פטרסבורג. מתגבר החשש שרוסיה תתקוף חברה בנאט"ו ( צילום:Olga MALTSEVA / AFP)

פוטין זכה בנשיאות בפעם החמישית: "הבחירות הוגנות יותר מבארה"ב"

בבחירות בלתי שקופות אפילו ביחס לרוסיה, ובעזרת משגיחים חמושים בקלפיות באזורים הכבושים, פוטין זכה לשיא של 87% מהקולות. מחשש להסלמה באוקראינה, 14 מדינות קראו לבנק ההשקעות האירופי לאפשר מימון פרויקטים בתחום הביטחון

ולדימיר פוטין זכה כצפוי בניצחון סוחף בבחירות ברוסיה. פירוש הדבר כי יכהן כנשיא המדינה עד 2030 ויהפוך בכך למנהיג הרוסי בעל הכהונה הארוכה ביותר בהיסטוריה, לאחר שנבחר לראשונה ב־2000.
לאחר ספירת מרבית הקולות דווח ברוסיה כי פוטין זכה בתמיכה חסרת תקדים של 87.3% מהמצביעים, נתון טוב משהשיג ב־2018, אז שיעור התמיכה בו עמד על 77%. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהשקיפות בבחירות הנוכחיות נחשבה נמוכה אפילו בסטנדרטים של רוסיה. ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי מספר המפקחים החיצוניים על הקלפיות היה הנמוך ביותר מאז קריסת ברית המועצות. פוטין אף זכה ב־95% מהקולות במחוז דונצק הכבוש, נתון המערער אף יותר על אמינות ההצבעה. לפי הדיווחים, באזורים האוקראיניים הכבושים חלק מההצבעות נערכו תחת פיקוח של חיילים רוסים חמושים.
כל זאת לא הפריע לפוטין להכריז כי הבחירות ברוסיה הוגנות יותר מאשר בארה"ב. בתשובה לשאלות העיתונאים טען כי מערכת הבחירות ברוסיה היתה מתקדמת בהרבה משל ארה"ב, בין השאר בשל האפשרות להצבעה מקוונת, שלפי הרשויות הצביעו דרכה 8 מיליון בוחרים. "מערכת הבחירות שלנו שקופה ובהחלט אובייקטיבית", אמר. "לא כמו בארה"ב עם ההצבעה דרך הדואר. אפשר לקנות שם קולות ב־10 דולר".
בנאום הניצחון שלו הודה פוטין לתומכיו, ואף טען כי שיעור ההצבעה הגבוה מסמל את התמיכה הציבורית הנרחבת שלה הוא זוכה, זאת תוך התעלמות מכך שהממשלה בראשותו הוציאה מחוץ לחוק העברת ביקורת כלפיו, וכי שלושת המועמדים שהתמודדו נגדו הם חברי הפרלמנט הרוסי המשמש כחותמת גומי לממשלה, והצביעו בעד המלחמה באוקראינה והגברת הצנזורה. "כל התוכניות שיצרנו כדי לפתח את רוסיה יצאו בהחלט לפועל והיעדים יושגו", הכריז. "העלינו הצעות גרנדיוזיות ונעשה כל שביכולתנו כדי לממש אותן".
הכהונה החמישית של פוטין תאופיין קרוב לוודאי בהעמקת הסכסוך עם המערב. בנאום הניצחון שלו הוא אף הזהיר כי כל עימות ישיר בין רוסיה ונאט"ו בהובלת ארה"ב יקרב את העולם "לצעד אחד לפני מלחמת עולם שלישית". עם זאת, טען: "הכל אפשרי בעולם המודרני, אבל אני לא חושב שמישהו מעוניין בכך". בהתאם, הניצחון שלו, צפוי ככל שהיה, גרר ביקורת מצד מנהיגי מדינות מערביות רבות. כך, למשל, שר החוץ הגרמני כינה זאת "פסאודו בחירות" והוסיף כי "השלטון של פוטין הוא אוטוריטרי, מסתמך על צנזורה, דיכוי ואלימות". בדומה, דוברת הבית הלבן מסרה כי "ברור שהבחירות לא היו חופשיות או הוגנות בהתחשב בכך שפוטין כלא מתנגדים פוליטיים ומנע מאחרים להתמודד מולו". לעומת זאת, דובר משרד החוץ הסיני בירך את פוטין ומסר, "אנחנו מאמינים שתחת ההנחיה של הנשיא שי ג'ינפינג והנשיא פוטין, יחסי סין־רוסיה ימשיכו להתקדם", ואילו נשיא איראן אבראהים ראיסי בירך את פוטין על ניצחונו "ההחלטי".
לפי אנשים המעורים בנושא, פוטין מתכונן לעימות מתמשך עם המערב. לדבריהם, בקרמלין מגבירים את הלחץ על מדינות כמו מולדובה והמדינות הבלטיות בטענה להגנה על המיעוט הרוסי החי בהן. במקביל, באירופה מתגבר החשש שרוסיה תתקוף מדינה החברה בנאט"ו, ודואגים מכך שארה"ב תנטוש את המאבק במקרה שדונלד טראמפ ייבחר בנובמבר לנשיאות.
הנפגעת העיקרית תהיה כמובן אוקראינה. תוצאות הבחירות "מעניקות לפוטין את כל ההזדמנויות להוציא לפועל את כל התרחישים שהיה רוצה באוקראינה, גם הקשים ביותר", אמר לסוכנות בלומברג פאבל דנילין, שעומד בראש המרכז לניתוח פוליטי במוסקבה. ההערכה היא כי פוטין יקדם את תומכי המלחמה בתוך הממשלה שלו, זאת מתוך הנחה שהתמיכה המערבית באוקראינה תתפוגג עם הזמן ותאפשר לרוסיה להכתיב לאוקראינה את תנאי הפסקת האש. "עלינו להמשיך במשימותינו הקשורות למבצע הצבאי המיוחד", הדגיש פוטין במסיבת העיתונאים.
הניצחון של פוטין אומנם קרוב לוודאי לא הושג בהגינות, אך לאורך שנות כהונתו הוא כן הוביל את רוסיה לכמה הישגים, הבולטים בהם בתחום הכלכלי. לפי לשכת הסטטיסטיקה הרוסית, הכלכלה הרוסית התרחבה בשנה שעברה ב־3.6%, זאת בעוד בקרן המטבע הבינלאומית מעריכים כי נתון הצמיחה עומד על סביבות 3%.
בעקבות הניצחון, 14 מדינות באיחוד האירופי, בהן גרמניה וצרפת, דורשות מבנק ההשקעות האירופי לשנות את מדיניותו ולאפשר לבנק לממן פרויקטי ביטחון. "עלינו לחקור אפשרויות שונות להשקעה בפעילויות ביטחוניות מעבר לפרויקטים המשמשים גם לעניינים אזרחיים", נכתב. "פירוש הדבר הערכה מחדש של ההגדרות הנוכחיות והרשימה של פעילויות אסורות למימון, וכן שקילה מחדש של מדיניות ההלוואות לתעשיית הביטחון".