סגור
כרזת בחירות של פוטין במוסקבה
כרזת בחירות של פוטין במוסקבה (צילום: EPA)

מדגמים ברוסיה: פוטין נבחר שוב לנשיא עם 87.8% מהקולות, יכהן עד 2030 ויעקוף את סטלין

זה היה צפוי, ועכשיו זה רשמי: הנשיא הרוסי זכה בעוד שש שנות כהונה ואמור להשלים 30 שנות שלטון - יותר מהמנהיג המיתולוגי של ברית המועצות. קודם לכן היום: מתנגדי פוטין הגיעו ל"מחאת צהריים" בקלפיות, עשרות נעצרו ברחבי רוסיה. תומכי מנהיג האופוזיציה נבלני הניחו פרחים על קברו: "אנחנו בוחרים בך", אשתו הצביעה בקלפי בברלין - וכתבה על הפתק את שמו של בעלה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניצח כצפוי בבחירות לנשיאות וזכה בכהונה נוספת – כך עולה ממדגמים שפורסמו הערב (א') בתקשורת הרוסית, בתום שלושת ימי ההצבעה. לפי סוכנות הידיעות הרוסיות הוא גרף 87.8% מהקולות. הניצחון מבטיח לפוטין שש שנות כהונה נוספות, עד 2030, ואם ישלים אותן הוא יעקוף את משך הכהונה של יוסיף סטלין, מנהיג ברית המועצות מ-1924 עד 1953, ויוכתר למנהיג ששלט ברוסיה הכי הרבה זמן זה יותר מ-200 שנה.
פוטין בן ה-71 התמודד בבחירות הנוכחיות מול שלושה מועמדים זוטרים הנחשבים כולם לניצבים בלבד בתחרות, ולכול היה ברור כי אין להם סיכוי – וכנראה גם כוונה – לאתגר אותו. כל מועמד שנתפס כבעל סיכוי כלשהו להניע הצבעת מחאה נגד פוטין, כגון הפוליטיקאי הליברלי בוריס נדז'דין, נפסל. לקראת הבחירות נהנה פוטין משליטה מוחלטת בלוח השידורים בתקשורת הרוסית, ומועמדותו קודמה באגרסיביות.

4 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - המועמד שנפסל בוריס נדז'דין
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - המועמד שנפסל בוריס נדז'דין
המועמד שנפסל בוריס נדז'דין
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)

הבחירות נערכו לא רק בשטח הרוסי העצום המתפרס על 11 אזורי זמן שונים, אלא גם בחבלים שאותם סיפחה אליה רוסיה מידי אוקראינה. לפי ועדת הבחירות המרכזית, עד לשעות הצהריים היום יותר מ-67.5% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם.
ההצבעה בבחירות התקיימה חודש אחרי שאלכסיי נבלני, יריבו הגדול ביותר של פוטין בעשור האחרון, מת מוות מסתורי בבית הכלא שבו הוחזק. נבלני, שלאורך השנים פרסם שלל תחקירים שבהם חשף לטענתו את מעשי השחיתות של פוטין ואנשיו, נעצר ב-2021 עם שובו למוסקבה מגרמניה, שם החלים מניסיון של פוטין לחסלו באמצעות רעל. תומכיו בטוחים שגם מותו בכלא בחודש שעבר היה מעשה חיסול.

4 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - מפגינים נגד הנהגת רוסיה בלונדון מול שגרירות רוסיה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - מפגינים נגד הנהגת רוסיה בלונדון מול שגרירות רוסיה
מפגינים נגד הנהגת רוסיה בלונדון מול שגרירות רוסיה
(צילום: BENJAMIN CREMEL / AFP)

אלפים מאזרחי רוסיה התייצבו היום ב-12:00 בצהריים סביב קלפיות בשלל ערים למפגן מחאה תחת הכותרת "צהריים נגד פוטין". שיטת המחאה הזו נתפסת כדרך להוקיר את זכרו של נבלני, שמעט לפני מותו בכלא הביע תמיכה במחאה מסוג זה. אנשי נבלני הכריזו היום כי הפעולה הוכתרה בהצלחה, ופרסמו סרטונים ותמונות של אזרחים עומדים ליד קלפיות בסביבות השעה 12:00.
תורים ארוכים השתרכו ב-12:00 גם בכניסה לנציגויות הדיפלומטיות של רוסיה בברלין, בפריז, במילאנו ובערים אחרות בעולם שבהן יש קהילה רוסית גדולה. אלמנתו של נבלני, יוליה נבלניה, הצטרפה לפעילי המחאה מחוץ לשגרירות בברלין, וכמה מהמתאספים שם הריעו לה וקראו בשמה: "יוליה, יוליה". בערב, מעט לפני סגירת הקלפיות, נכנסה נבלניה לבניין השגרירות כדי לממש את זכות ההצבעה שלה, כשברקע הקהל מריע לה. כשיצאה סיפרה שכתבה על הפתק "נבלני".
4 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - יוליה נבלניה מציגה את דרכונה בנקודת בידוק בשגרירות רוסיה בברלין נכנסה להצביע וכתבה על הפתק "נבלני"
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - יוליה נבלניה מציגה את דרכונה בנקודת בידוק בשגרירות רוסיה בברלין נכנסה להצביע וכתבה על הפתק "נבלני"
יוליה נבלניה מציגה את דרכונה בנקודת בידוק בשגרירות רוסיה בברלין נכנסה להצביע וכתבה על הפתק "נבלני"
(צילום: REUTERS/Annegret Hilse)

בצעד סמלי אחר הגיעו היום עשרות פעילים לבקר בקברו של נבלני בבית העלמין בוריסובו, מדרום למוסקבה. הם הניחו עליו פרחים, כרזות וטופסי הצבעה, ועל אחד הדפים כתבו: "אנחנו בוחרים בך".
בוריס נדז'דין, המועמד שהצליח עד לחודש שעבר לאסוף עשרות אלפי חתימות של מתנגדי פוטין כדי לרוץ בבחירות ואז נפסל בטענות ל"אי-סדרים", הצביע בקלפי סמוך למוסקבה והביע תקווה שרוסים רבים יגיעו להצביע: "אני מאמין שלעם הרוסי יש היום הזדמנות להראות את הגישה האמיתית שלו כלפי מה שקורה על-ידי כך שיצביע לא לפוטין, אלא לאחד המועמדים האחרים או בדרך אחרת כלשהי, וזה בדיוק מה שעשיתי", אמר אחרי שנתן את קולו.
4 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - בתור להצביעה בשגרירות רוסיה בארמניה
בחירות לנשיאות רוסיה 2024 - בתור להצביעה בשגרירות רוסיה בארמניה
בתור להצביעה בשגרירות רוסיה בארמניה
(צילום: KAREN MINASYAN / AFP)


ארגון OVD-Info, העוקב אחר דיכוי האופוזיציה ברוסיה, דיווח כי 74 בני אדם נעצרו היום במסגרת מעצרים פוליטיים ב-16 ערים ברחבי רוסיה. למרות האבטחה ההדוקה, עשרות מעשי ונדליזם דווחו מאז יום שישי בקלפיות ברחבי המדינה, ובעיר סנט פטרסבורג למשל נעצרה אישה אחר שהשליכה בקבוק תבערה בכניסה לקלפי. כמה בני אדם אחרים נעצרו בתחנות קלפי ברחבי רוסיה אחרי שהשליכו חומרי חיטוי או דיו לתוך תיבות ההצבעה, ובמוסקבה הציתה אישה תא הצבעה.
בכמה כלי תקשורת רוסיים פורסמו ביממה האחרונה גם תמונות של פתקי הצבעה שמצביעים השאירו עליהם מסרי מחאה, בין השאר "רוצח וגנב" ו"מחכים לך בהאג", כשהכוונה היא לצו המעצר הבינלאומי שהוציא נגד פוטין בית הדין הפלילי הבינלאומי. היום דווח כי גבר השליך חפץ בוער לתוך שטח השגרירות הרוסית במולדובה.