סגור

לקראת פטור מוויזה לארה"ב: "ישראל מועמדת להצטרף לרשימה"

השר לביטחון המולדת הודיע רשמית כי ישראל היא אחת מ-4 מדינות שעשויות להצטרף לתוכנית שנותנת לאזרחיהן אפשרות להיכנס לארה"ב ללא ויזה בשהייה של עד 90 יום. באוגוסט סיכמו בנט ובלינקן על קידום הפטור מוויזה לישראלים

חודשיים לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן סיכמו על קידום הפטור מוויזה לארצות הברית עבור ישראלים, הדרך לשם מתקצרת עוד יותר: אמש (יום ג') הודיע רשמית השר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקאס כי ישראל היא אחת מארבע המדינות שעשויות להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה.


"יש לנו ארבע מועמדות - ישראל, קפריסין, בולגריה ורומניה", אמר מיורקאס על המדינות המועמדות להצטרף לרשימה הכוללת עתה 40 מדינות, שלאזרחיהן אפשרות להיכנס לארצות הברית ללא ויזה בשהייה של עד 90 יום. "אנחנו ממוקדים מאוד בתוכנית", הוסיף מיורקאס וציין כי יש לכך תועלות כלכליות וביטחוניות.
במסגרת ההתקדמות, צפויה שרת הפנים איילת שקד לצאת באמצע החודש הבא לביקור בארה"ב, שם תיפגש עם השר לביטחון המולדת מיורקס. השניים צפויים לדון בנושא צירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה, אולם לפי שעה אין לוח זמנים מגובש או מועד שבו צפויה הכרזה רשמית.
הבית הלבן אמר אחרי הפגישה באוגוסט בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה נפתלי בנט כי ביידן הדגיש כי "הממשל יחזק את שיתוף הפעולה הבילטרלי עם ישראל בדרכים שיועילו הן לאזרחים האמריקנים והן לאזרחים הישראלים, כולל בעבודה על הוספת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה". באוגוסט נפגש מיורקאס עם השגריר גלעד ארדן ודן איתו בנושא.
על מנת להיות מועמדת להצטרפות לתוכנית, על כל מדינה לעמוד בשורת דרישות הנוגעות בין היתר למלחמה בטרור, אכיפת החוק ואכיפת הגירה. בחודש שעבר אמרו במחלקה לביטחון המולדת כי בין היתר "הדרישות כוללות סירוב מתן ויזה הנמוך מ-3%, ועבודה צמודה עם הרשויות האמריקניות לאכיפת החוק ולמלחמה בטרור".
האחרונה שהצטרפה לתוכנית הפטור מוויזות הייתה קרואטיה. קצת לפני כן, בסוף אוגוסט, נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן וסיכם עמו לקדם את ביטול חובת הוויזה לישראלים. כבר באוגוסט אפשר היה להעריך שהסיכויים לפטור מוויזה גדולים, מאחר שהנושא טופל ברמות הגבוהות ביותר של הממשל האמריקני. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כאמור, הזכיר גם הוא את הנושא בפגישתו עם ראש הממשלה בנט בבית הלבן באוגוסט האחרון - ואמר כי יש התפתחות משמעותית במגעים.


1 צפייה בגלריה
ויזה לארה"ב ארה"ב
ויזה לארה"ב ארה"ב
ויזה לארה"ב
(גטי)


עצם העובדה שהנושא מטופל ברמות הגבוהות בממשל האמריקני מאפשרת להעריך כי אם אכן תיתנן הנחיה ברמת נשיא ארה"ב שתרד למטה - הנושא ייפתר. כשדונלד טראמפ הכריז על כוונתו לצרף את פולין לתוכנית, יש לציין, לא עברו 30 יום - והיא אכן צורפה.
במקרה שיוחלט על פטור מוויזה לישראלים, ישראל מצדה תצטרך להפסיק את האפליה נגד אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני, שבהגיעם לנתב"ג או אפילו עוד לפני שהמריאו מארה"ב – סורבו כניסה לישראל; או שעם הגיעם לישראל נלקחו לתשאולים. השגריר ארדן פנה לשב"כ באוגוסט בעניין הזה ונאמר לו שאם העניין הביטחוני יהיה המכשול האחרון לפני קבלת ישראל לתוכנית – שב"כ ימצא פתרון משביע רצון.
דבריו של השר לביטחון המולדת מגיעים דווקא על-רקע החרפה ביחס מצד וושינגטון לירושלים. האמריקנים מחו בימים האחרונים בפני ישראל על הבנייה שאושרה בהתנחלויות, ומתעקשים שלא עודכנו מראש על ההכרזה על ארגוני זכויות אדם פלסטינים כארגוני טרור.
שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם גלעד ארדן, אמר כי הוא מברך על דבריו של השר לביטחון המולדת. "אנחנו ממשיכים לפעול בכל הכוח כדי שאזרחי ישראל יוכלו להכנס לארה"ב באופן חופשי וללא צורך בוויזה, כפי שראוי שיהיה עם בעלת בריתנו הקרובה ביותר. האמירה הברורה של השר לביטחון המולדת מיורקס, שמופקד מקצועית על הנושא ושאיתו נפגשתי מספר פעמים כדי לדון בכך, היא התקדמות משמעותית מאד בדרך להשגת היעד", הוא אמר.