סגור

"מערכת הבנקאות של אפגניסטן על סף קריסה"

כך מזהיר בשיחה עם BBC מנכ"ל אחד הבנקים הגדולים במדינה, בעקבות השתלטות הטליבאן על אפגניסטן. "התעשיה הפיננסית במשבר קיומי והלקוחות מבוהלים. כרגע כולם מושכים מזומנים, ורוב הבנקים לא מתפקדים"

"מערכת הבנקאות באפגניסטן נמצאת על סף קריסה", כך מזהיר בשיחה עם נ-BBC בכיר באחד הבנקים הגדולים במדינה.
סייד מוסא קאלם אל-פלאחי, מנכ"ל הבנק האסלאמי באפגניסטן, אמר כי התעשייה הפיננסית במדינה נמצאת ב "משבר קיומי" ושהלקוחות מבוהלים: "כרגע יש נסיגות עצומות", אמר ממקום משכנו בדובאי, שם הוא מתגורר זמנית בגלל הכאוס בקאבול. "כרגע כולם מושכים מזומנים ורוב הבנקים לא מתפקדים ואינם מספקים שירותים מלאים", הוסיף.
כלכלת אפגניסטן עמדה על יסודות רעועים עוד לפני השתלטות הטליבאן באוגוסט והיא תלויה מאוד בסיוע חוץ. כ-40% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה מגיע מסיוע בינלאומי, כך על פי נתונים של הבנק העולמי.
1 צפייה בגלריה
הבנק הבינלאומי של אפגניסטן
הבנק הבינלאומי של אפגניסטן
אזרחים אפגנים מחוץ לבנק הבינלאומי של אפגניסטן
(בלומברג)
עם זאת מאז השתלטות הטליבאן, הקפיא המערב כספים בינלאומיים, כולל נכסים אליהם יכלה לגשת אפגניסטן עם הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF).
אל-פלאחי אומר שדבר זה מעודד את הטליבאן לחפש מקורות תמיכה כספיים אחרים. "הם נושאים עיניים לסין, לרוסיה, ולכמה מדינות אחרות. נראה שבמוקדם או במאוחר הם יצליחו בדיאלוג", הוא הוסיף.
סין מצדה כבר הביעה את רצונה לסייע בבנייה מחדש של אפגניסטן ולעבוד יחד עם הטליבאן. במאמר מערכת שפורסם לאחרונה בעיתון גלובל טיימס הנמצא בשליטת המדינה נאמר כי יש "פוטנציאל עצום לשיתוף פעולה בבנייה מחדש של אפגניסטן", וכי סין היא "בהחלט שחקן מוביל".
בין היתר, סין כבר התחייבה להשקיע סכום של 200 מיליון יואן סיני (31 מיליון דולר) כולל אספקת מזון וחיסונים נגד נגיף הקורונה.
ובכל זאת, הטאליבן בלחץ לתקן את הבעיות הכלכליות של אפגניסטן כבר עתה. האינפלציה גואה, ערכו של האפגני (Afghani), המטבע הלאומי, צונח ואנשים מיואשים מאחר ורבים מהם איבדו את מקום עבודתם ואין להם כסף מזומן.
תוכנית המזון העולמית של האו"ם הזהירה כי רק ל-5% ממשקי הבית באפגניסטן יש מספיק אוכל כל יום. מחצית מהנשאלים אמרו שנגמר להם האוכל לפחות פעם אחת בשבועיים האחרונים. לכן, נראה כי גישה לכספים בינלאומיים ולסיוע זר הם המפתח להישרדותה של אפגניסטן.
עם זאת, מדינות כמו ארה"ב אמרו כי למרות שהן מוכנות לשקול לעבוד עם הטליבאן - זה יהיה תלוי בכמה תנאים מוקדמים - כולל יחסו של המשטר לנשים ומיעוטים.
אל-פלאחי מתעקש שלמרות ההצהרות של הטליבאן לפיהן אסור לנשים לעבוד "זמן מה", נשים בבנק שלו חוזרות לעבודה. "היה מין ... פחד בקרב הנשים, הן לא הגיעו למשרדים. עכשיו, בהדרגה, הן התחילו לחזור למשרד", אמר.
הערותיו של אל-פלאחי הדהדו גם בהצהרות האחרונות של ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן. בראיון ל-BBC אמר חאן כי בטליבאן מנסים להציג פנים מודרניות ומתוקנות יותר לעולם, בהשוואה לאופן שבו התנהגו בפעם האחרונה שהיו בשלטון - מעין טאליבן 2.0. "כרגע הם יותר גמישים, הם מאוד משתפים פעולה, הם לא מטילים תקנות וכללים נוקשים לעת עתה", אמר.
עם זאת, קבוצות נשים וארגוני זכויות אדם הצביעו על הבדל עצום בין מה שהטליבאן אמרו לבין המציאות בשטח, עם דיווחים על נשים ונערות רבות אשר לא הורשו ללכת לבית הספר או לעבודה.