סגור

מנזקי האינפלציה: זכייני מקדונלד'ס מבטלים את מבצעי השתייה בדולר

העלויות המאמירות הופכות את המבצעים, שהפכו לאחד מסימני ההיכר של ענקית המזון המהיר, לפחות משתלמים; זאת למרות שבהנהלת מקדונלד'ס דווקא עודדו אותם להמשיך בהם; הלקוחות מאוכזבים, ומביעים תקווה שמדובר בצעד זמני בלבד

האינפלציה המזנקת בארה"ב (8.6% בחודש מאי - שיא של 41 שנה) הובילה לכך שבסניפים רבים של מקדונלד'ס ביטלו את המבצע הוותיק של שתייה בדולר, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
ההחלטה של בעלי הזיכיונות התקבלה על אף שבהנהלת מקדונלד'ס עודדו אותם לשמור על המבצע, במסגרתו אפשר לרכוש כוס של שתייה קלה בכל הגדלים בדולר אחד בלבד. "הזכיינים הם שקובעים את המחירים ויש להם את הגמישות ליצור קידומי מכירות שיעלו את הביקוש המקומי", נמסר מהחברה.
מקדונלד'ס כמובן לא לבד. לנוכח המחירים העולים רשתות מזון מהיר ומסעדות רבות העלו את מחירי המנות או פשוט צמצמו את הגודל שלהן בניסיון לשפר את שולי הרווח מבלי להכעיס מדי את הלקוחות. בכל זאת, לקוחות רבים הביעו אכזבה רבה לנוכח ביטול המבצע על השתייה. "אני מקווה שזה משהו זמני בלבד ויחזור בקרוב", הגיב דמיאן מונוז מאילינוי.
מקדונלנד'ס השיקה ב-2002 תפריט של מנות בדולר בלבד, ובפרסומות הראשונות הופיע דונלד טראמפ – אז איש עסקים בלבד - שקידם את מנת המקצ'יקן בדולר. המשקאות בדולר הצטרפו בסביבות קיץ 2008. בהנהלת החברה טענו כי המנות בדולר עזרו למשוך לקוחות לסניפים על אף ההאטה הכלכלית. ב-2010 הצליחה הנהלת החברה לשכנע את הזכיינים להציע את המשקה בדולר בכל הגדלים, וב-2017 המבצעים התרחבו מעבר לחודשי הקיץ והוצעו לאורך כך השנה, זאת כחלק מהמאמצים להעלות את המכירות ברשת המזון המהיר. בפרסומות לקידום המבצע כיכבה השחקנית מינדי קלינג, ובחברה טענו כי שתייה בדולר הפכה לשם נרדף לרשת.
אולם, בהנהלת מקדונל'ס עדכנו את הזכיינים בארה"ב כבר בשנה שעברה כי עלויות המזון והרכיבים צפויות לעלות בחדות. כך למשל, עלויות המזון והנייר לשנה הנוכחית צפויות לעלות ב-10%-12%, כלומר בין 106 אלף ל-124 אלף דולר למסעדה. גם עלויות השכר גדלו. בעקבות זאת, בינואר אישרו בהנהלה להפסיק את הפרסומות למשקאות בדולר, ובמאי כשהעלויות רק המשיכו לעלות אישרו להפסיק לגמרי את המבצע, אף שטענו שמחקרים הצביעו על כך שעדיף להשאיר אותו.
כך קרה שהלקוחה הוותיקה ג'ו קאר ממיסיסיפי גילתה פתאום שהיא משלמת 1.59 דולר עבור כוס תה קר, והתאכזבה לגלות שהמשקה המועדף עליה לא חסין מפני האינפלציה. בדומה, טיילור מק'קאל משיקגו הבחין בשבוע שעבר שכוס דיאט קולה בינונית עולה 1.29 דולר וכוס גדולה 1.49 דולר. בינתיים הוא מצא אסטרטגיה חלופית: הוא רוכש את הכוס הקטנה שעדיין עולה דולר - "אני פשוט אמלא אותה מחדש כמה פעמים", הסביר.