סגור
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה (צילום: רויטרס)

ראש ממשלת יפן מזהיר משיעור הילודה היורד: "זה עכשיו או לעולם לא"

ראש ממשלת יפן הדגיש כי המדינה "קרובה לנקודה שבה כבר לא נוכל להמשיך ולתפקד כחברה". תוחלת החיים העולה ושיעור הילודה הצונח גרמו לכך שמספר העובדים היפנים שיכולים לתמוך בכלכלה הולך ופוחת. במקביל לצעדים שתנקוט הממשלה על מנת לעודד ילודה, גוברים הקולות להקל את חוקי ההגירה

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הזהיר כי המדינה עומדת על סף משבר וחוסר יכולת לתפקד כחברה וזאת בשל שיעור הילודה היורד, כך לפי דיווח באתר BBC.
לפי קישידה יפן הגיעה לנקודה של "עכשיו או לעולם לא" בכל הנוגע לאימוץ קווי מדיניות הנוגעים לילודה וגידול ילדים. אוכלוסיית יפן, המונה 125 מיליון תושבים, רשמה לפי ההערכות פחות מ-800 אלף לידות בשנה שעברה. לשם השוואה, בשנות ה-70 הנתון הזה עמד על יותר מ-2 מיליון. שיעור הילודה אמנם נמצא בירידה במדינות נוספות, אך הוא אקוטי במיוחד ביפן, זאת לאחר שתוחלת החיים עלתה בעשורים האחרונים, כך שהאוכלוסייה מזדקנת והולך ופוחת מספר העובדים שיכולים לתמוך בקשישים. לפי נתוני הבנק העולמי, שיעור בני ה-65 ומעלה ביפן הוא השני הגבוה בעולם אחרי מונקו ועומד על סביבות 28%.
"יפן קרובה לנקודה שבה כבר לא נוכל להמשיך ולתפקד כחברה", הזהיר קישידה. "אסור לדחות או להתעכב ביישום קווי מדיניות הנוגעים לילדים ולטיפול בילדים". לפיכך, קישידה אמר בנאום בפרלמנט כי התוכנית היא להכפיל את ההוצאות על תוכניות הקשורות לילדים, כמו קצבאות ילדים, וכן יבוצעו רפורמות בשוק העבודה. עוד הבטיח כי באפריל יוקם משרד ממשלתי חדש שיתמקד בנושא. עם זאת, ניסיונות של ממשלות קודמות לקדם אסטרטגיות דומות כשלו.
ב-2020 חזו חוקרים כי אוכלוסיית יפן תיפול מ-128 מיליון תושבים ב-2017 לפחות מ-53 מיליון עד סוף המאה. כעת, כאמור, מונה האוכלוסייה 125 מיליון תושבים.
במקביל לעידוד הילודה, גוברים הקולות לממשלה להקל עוד את חוקי ההגירה כדי לאפשר כניסה של עובדים זרים בתגובה להזדקנות האוכלוסייה.