סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 7.8.22
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: Stefani Reynolds / AFP)

נחתם הסכם על תקרת החוב בארה"ב - יובא לאישור הקונגרס ביום רביעי

הנשיא ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית קווין מקארתי הגיעו להסכם עקרונות על העלאת תקרת החוב עד 2025; ביידן: "העסקה מפחיתה את ההוצאה הממשלתית ובאותו הזמן מגינה על התוכניות הקריטיות עבור האנשים העובדים, ולצמיחה הכלכלית עבור כולם"

יש עסקה על תקרת החוב. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים הרפובליקאי קווין מקארתי הגיעו להסכם עקרונות על העלאת תקרת החוב עד 2025.
ההסכם שעדיין נדרש לגיבוש סופי ולאחר מכן לאישור הקונגרס מונע כניסה של ארה"ב לחדלות פירעון על החוב שלה בתחילת יוני - מצב שהיה עלול לגרור את כל הכלכלה העולמית לסחרור.
לפי דיווחים שלא קיבלו עדיין אישור רשמי, נקבע בהסכמות בין היתר שההוצאות של הממשלה הפדרלית ב-2024 ללא תקציב הביטחון יהיו זהות לשנת 2023 ויעלו בכ-1% ב-2025. תקציב הביטחון ב-2024 יהיה דומה לזה שתכנן ביידן מלכתחילה, כלומר עלייה של כ-3% ביחס לתקציב הביטחון של 2023, שעמד על 858 מיליארד דולר.
לאחר שבועות של דיוונים ביידן ומקראתי שוחחו בשבת בטלפון, לפי דיווחים פעמיים במהלך היום, ליותר משעה וחצי, עד שהגיעו להסכמות. "העסקה היא צעד קדימה, שמפחיתה את ההוצאה ובאותו הזמן מגינה על התוכניות הקריטיות עבור האנשים העובדים, ולצמיחה הכלכלית עבור כולם", אמר הנשיא.
"הגענו להסכם עקרונות", אמר מקארתי, והוסיף: "יש עדיין הרבה עבודה, אבל אני מאמין שהסכם העקרונות הזה הוא טוב לאמריקאים. אני מצפה לסיים את כתיבת החוק בעבודה מול הבית הלבן גם מחר".
לדברי מקארתי, ההסכם יובא ביום רביעי להצבעה בבית הנבחרים. הרפובליקנים מחזיקים ברוב בבית הנבחרים אך כבר בשעות האחרונות הביעו כמה מנציגי המפלגה את התנגדותם לעסקה, שכן היא אינה מספיק מרחיקת לכת לשיטתם. גם כמה חברים במפלגה הדמוקרטית הביעו התנגדות לעסקה, וציינו כי היא ניצחון עבור הרפובליקנים. המשמעות בפועל היא שצפויה עוד עבודת שכנוע רבה בשתי המפלגות עד להצבעה, כך שלא בטוח שהיא אכן תתקיים ביום רביעי.