משלבות ידיים נגד מאסק: שלוש חברות אירופאיות במיזם לווייני משותף
החברות איירבוס, ליאונרדו ותאלס הודיעו שישלבו את עסקי החלל והלוויינים שלהן כדי ליצור "שחקן אירופי מוביל", שיהווה תשובה לסטארלינק שבבעלות אלון מאסק; המיזם צפוי להכניס כחצי מיליארד יורו תוך חמש שנים, וליצור כ-25 אלף מקומות עבודה
חברות איירבוס, ליאונרדו ותאלס הודיעו אתמול (ה') שישלבו את עסקי החלל והלוויינים שלהן כדי ליצור "שחקן אירופי מוביל בחלל", שיהווה תשובה אירופית לסטארלינק של אלון מאסק.
שלוש החברות מסרו שהמיזם המשותף יפתח ויבנה "קטלוג נרחב של טכנולוגיות משלימות ופתרונות קצה-אל-קצה, מתשתית ועד שירותי חלל". המיזם החדש לא יעסוק בפיתוח משגרי חלל. הוא צפוי להכניס כחצי מיליארד יורו תוך חמש שנים מהשקתו, וליצור כ-25 אלף מקומות עבודה ברחבי אירופה.
בעקבות הדיווח מניות לאונרדו עלו ב-1.8%, ושל תאלס - ב-0.6%, ושל איירבוס - ב-0.2%. איירבוס תחזיק ב-35% ממניות המיזם המשותף, ותתרום לו מערכות מחטיבת החלל וההגנה שלה. שתי השותפות האחרות יחזיקו ב-32.5% כל אחת.
תרומתה של ליאונרדו תהיה כלל חטיבת החלל שלה, כולל מניותיה בחברת תחבורת החלל האיטלקית טלספאציו, ו-Thales Alenia Space - מיזם משותף לה ולתאלס. גם תאלס תתרום את חלקה באחרונה לחברה החדשה, וכן את פעילות חטיבת Thales SESO.
אירופה מחפשת חלופה לסטארלינק של מאסק, ששולטת כיום בשוק התקשורת הלוויינית. סטארלינק שיחקה תפקיד מכריע במאמץ המלחמתי של אוקראינה מאז 2022, אך היו דיווחים על הפסקות תקשורת. נשיא צרפת עמנואל מקרון תומך ביצירת "אלופה לוויינית אירופאית", בטענה שהחלל הפך למדד לכוח בינלאומי.
מומחים רואים במיזם החדש ראיה מוחשית ראשונה לכך שאירופה מתמודדת עם הירידה בעצמאות הטכנולוגית שלה, וצעד נכון להחזיר את תעשיית החלל האירופאית למעמד גלובלי.































