סגור
חברת ה טבק פיליפ מוריס
פיליפ מוריס. מתכוונים להמשיך להתמקד בחלופות לסיגריות (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

ההשקעה עלתה בעשן: ההימור של פיליפ מוריס בתחום הבריאות נכשל

יצרנית הסיגריות מוחקת 680 מיליון דולר משוויה של חטיבת הבריאות, לאחר שלא צלח הניסיון שלה בשנים האחרונות להתרחב לתחום הבריאות באמצעות רכישת שלוש חברות פארמה. פיליפ מוריס מחפשת כעת למכור החזקה משמעותית בחטיבה

יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס מבצעת פניית פרסה על החלטתה להתרחב לתחום הבריאות. יצרנית סיגריות מרלבורו מחפשת למכור החזקה משמעותית בחטיבת הבריאות והרווחה שלה, זאת שנתיים בלבד לאחר הקמתה, כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
במסגרת המאמצים שלה להתרחב מעבר למכירות סיגריות וטבק רכשה החברה ב־2021 את יצרנית המשאפים הבריטית וקטורה עבור 1.24 מיליארד דולר. וקטורה, שהפעילה גם עסק למיקור חוץ של ייצור תרופות, נועדה לעמוד בלב החטיבה החדשה שהתרכזה מעבר למשאפים גם בטיפולים אחרים למחלות ובעיות נשימה הקשורות לעישון סיגריות. בנוסף, באותה שנה רכשה פיליפ מוריס ב־700 מיליון דולר, כולל חובות, את פרטין פארמה, יצרנית דנית של טבליות לעיסה ומציצה של ניקוטין, קנאביס וויטמינים. הרכישה השלישית והאחרונה היתה של OtiTopic, יצרנית אמריקאית של תרופה למניעת התקפי לב. סכום הרכישה הזו לא נחשף.
בחברה הניחו כי יוכלו לנצל את המומחיות שלהם מתחום העישון בחטיבת התרופות החדשה ולפיכך הציבו יעד שאפתני להכנסות של מיליארד דולר בשנה עד 2025 בחטיבת הבריאות. אולם, הביצועים לא התממשו בהתאם לתוכניות. ביולי ביצעה החברה מחיקת שווי של 680 מיליון דולר בחטיבה ודחו את היעדים, זאת לאחר שנרשמו עיכובים בכל שלוש חברות התרופות. ההפסדים התפעוליים של החטיבה המשיכו להתרחב ברבעון השני של השנה, בעוד שההכנסות עמדו ללא שינוי על 76 מיליון דולר. לפי המקורבים, חלקם עובדים לשעבר, בפיליפ מוריס לא העריכו נכונה את הזמן שלוקח לפיתוח תרופות ומוצרים נלווים.
כעת שוקלים בפיליפ מוריס למכור החזקה בחטיבה בתקווה למציאת שותף שיעזור להפריח חיים בעסק. לדברי המקורבים, בחברה ניהלו דיונים עם דויטשה בנק לגבי מגוון של אפשרויות שמטרתן להוביל לצמיחה בחטיבה. מהחברה נמסר כי הם מעוניינים להוסיף שותף שיעזור להפעיל ולהרחיב את עסקי התרופות של וקטורה, בין אם באמצעות מכירה של החזקת רוב או מיעוט בחטיבה. אפשרויות נוספות שנשקלות כוללות עסקת רישוי או שותפות מסחרית.
ההחלטה על השינוי בחטיבה התקבלה על אף שרק ביולי אמר סמנכ"ל הכספים עמנואל באביו כי החברה ממשיכה להיות מחויבת לפיתוח חטיבת הבריאות וממשיכה לראות פוטנציאל במספר תחומים, ביניהם טיפולים להחלפת ניקוטין ושימוש בקנאביס רפואי.
שינוי האסטרטגיה ישמח את המתנגדים הרבים שהיו לניסיון ענקית טבק להתרחב דווקא לטיפול במחלות שהיא עצמה אחראית להן במידה מסוימת. כך למשל, בספטמבר 2021 לקראת אישור רכישת וקטורה חתמו 35 רופאים על מכתב שיועד לממשלה הבריטית שבו טענו כי העסקה "אינה באינטרס הציבורי והיא יוצרת תמריץ הפוך לפיליפ מוריס להגדיל את הנזק באמצעות עישון כדי שיוכלו להרוויח שוב". בפיליפ מוריס דחו את הטענות.
לעומת המצב בחטיבת הבריאות, החברה כולה נהנית מעלייה במכירות. ביולי דיווחו כי עבור הרבעון שהסתיים ביוני ההכנסות עמדו על קרוב ל־9 מיליארד דולר, עלייה מ־7.8 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.
בחברה גם מתכוונים להמשיך ולהתמקד בחלופות לסיגריות, אך לא בהכרח בפן הבריאותי. היעד שהציבו הוא שהמוצרים ללא עישון כמו מכשיר חימום הטבק IQOS יהוו 50% מהמכירות עד 2025. עם זאת, אנליסטים מציינים כי מדובר ביעד שיהיה קשה לעמוד בו בהתחשב בכך שבשנה שעברה 64% מההכנסות ו־74% מהרווחים עדיין הגיעו מסיגריות.