טראמפ לא עוצר: ארה"ב תגבה דמי נמל על ספינות שנבנו בסין
המס החדש, שייכנס לתוקף בעוד חצי שנה וייקבע לפי משקל המטען שנושאת כל ספינה ומספר המכולות עליה, הוא חלק מהמאמצים להחיות את תעשיית בניית הספינות בארה"ב ולערער על הדומיננטיות של סין בענף
ממשל טראמפ חשף צעדים נוספים המכוונים נגד סין. הפעם מדובר בגביית דמי נמל על ספינות שנבנו בסין, וזאת כחלק מהמאמצים להחיות את תעשיית בניית הספינות בארה"ב ולערער על הדומיננטיות של סין.
לפי הודעת הממשל, גביית התשלומים תתחיל בעוד 180 יום והסכומים יעלו בכל שנה לאורך שלוש השנים הבאות. "סין השיגה את מרבית יעדי הדומיננטיות שלה, ופגעה בכך בחברות האמריקאיות, בעובדים ובכלכלה האמריקאית", נמסר בהצהרה שפרסם משרד המסחר האמריקאי.
התשלומים על בעלי ומפעילי ספינות שנבנו בסין יחושבו לפי משקל המטען שהן נושאות, מספר המכולות ומספר הכלים על הסיפון. כך, עבור מפעילות ספינות התשלום יעמוד בשלב הראשון על 50 דולר לטונה של מטען, והוא יעלה בעוד 30 דולר לטונה בכל שנה בשלוש השנים הבאות. בעלי הספינות ישלמו 18 דולר לטונה או 120 דולר למכולה. גם התעריף הזה יעלה בשלוש השנים הבאות.
בנוסף, ספינות שנבנו מחוץ לארה"ב ונושאות מכוניות ישלמו 150 דולר לרכב. התשלום יגבה אחת למסע על הספינות המדוברות, ויהיה מוגבל לחמש פעמים בלבד בשנה. ספינות ריקות שעוגנות בנמלים בארה"ב כדי לקחת יצוא של פחם או תבואות יהיו פטורות מהתשלום.
ההכרזה על התשלומים מצטרפת למכסים שמטלטלים את מסחר העולמי. מלחמת הסחר המתפתחת בין סין וארה"ב עומדת כעת על מכסים של 145% על יבוא סיני לארה"ב ועל 125% על יבוא אמריקאי לסין. כלכלנים ומומחים למסחר הזהירו כי המצב יוביל להעלאת מחירים.
יתרה מכך, ספינות שהיו מיועדות לארה"ב מוסטות לנמלים באירופה. כך, בשלושת החודשים הראשונים של השנה יבוא סיני לבריטניה עלה בסביבות 15% ולאיחוד האירופי בסביבות 12%. "זו השפעה ישירה של המעשים של דונלד טראמפ", אמר ל-BBC מרקו פוריונה, מזכ"ל Chartered Institute of Export & International Trade. עוד הוסיף כי חוסר הוודאות והשיבושים מעלים את המחירים לצרכנים.