סגור

מול מדיניות אפס קוביד: כלכלת סין צמחה ב-8.1% בשנת 2021

את הרבעון הרביעי סיימה סין עם התרחבות מתונה של 4% בקצב שנתי, מול תחזיות לעלייה של 3.6%; הנתון השנתי קיבל את הדחיפה החזקה שלו מהרבעון הראשון, שבו צמחה הכלכלה ב-18.3% - בהמשך החלה הנסיגה, כשהמגזר הקמעונאית הוא הנפגע החזק מהמדיניות של בייג'ינג מול המגיפה

מול מדיניות של אפס קוביד-19, כלכלת סין מסכמת את שנת 2021 עם צמיחה חזקה של 8.1%, לאחר שבשנת 2020 התרחבה הכלכלה הענקית מאסיה ב-9.8%. ברבעון הרביעי גדל התוצר הסיני ב-4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020 – זאת בשעה שהתחזיות עמדו על פלוס 3.6%.


העלייה השנתית קיבלה את הדחיפה שלה בעיקר מהרבעון הראשון, אותו סיימה עם קפיצה אדירה של 18.3% בצמיחה בחישוב שנתי. הצמיחה ברבעון הרביעי של 2021 בהשוואה לרבעון שקדם לו עמדה על 1.6%, מול תחזיות לעלייה של 1.1%.
"אנחנו חייבים להיות מודעים לכך שהסביבה החיצונית היא יותר מסובכת ומאופיינת באי וודאות, ושהכלכלה הפנים סינית נמצאת תחת לחץ משולש של נסיגה בביקושים, פגיעה קשה בהיצע וחולשה בציפיות", מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין.
הלשכה פרסמה עוד הבורק נתוני מאקרו לחודש דצמבר, בהם הייצור התעשייתי שעלה ב-4.3% בהשוואה לדצמבר 2020 – התחזיות עמדו על 3.6%.
בה בעת, המכירות הקמעונאיות אכזבו עם עלייה שנתית של 1.7% בדצמבר, מהותית מתחת לתחזיות שעמדו על 3.7%. הנתונים רק מבססים שורה של דיווחים שיוצאים מסין, לפיהם מדיניות האפס מגיפה פוגעת בעיקר בסקטור הקמעונאות המקומי.
מדיניות האפס קוביד של סין מדאיגה מאד את הכלכלנים בעולם, בעיקר בשל ההשלכות שלה על שרשרת האספקה העולמית. זאת מאחר שהיא מובילה לצמצום בפעילות הייצור ובמקרים קיצוניים לסגירת נמלי מפתח, שמובילה בהמשך לפקקים אדירים במעבר סחורות ברשת הגלובאלית.
הפגיעה שלה בשוק הסיני הפנימי (וכאמור בעיקר בסקטור הקמעונאי) הובילה בשבוע שעבר להורדת תחזית מצד גולדמן זאקס. בנק ההשקעות האמריקאי חץ את תחזית הצמיחה שלו לסין לשנת 2022 ל-4.3%, מ-4.8% בתחזית קודמת.
1 צפייה בגלריה
סין כלכלת סין בייג'ינג דגל
סין כלכלת סין בייג'ינג דגל
\
(צילום: בלומברג)