שם ברקס: המכסים יוסיפו עד 12 אלף דולר למחיר המכוניות בארה"ב
לפי מחקר של קבוצת אנדרסון אקונומיק, המכסים שהשית הלילה נשיא ארה"ב על קנדה ומקסיקו ייקרו את היצור של מכוניות קרוסאובר ב-4,000 דולר ואת הייצור של מכוניות חשמליות פי 3 יותר. מקסיקו היא היצואנית הגדולה של מכוניות מוכנות לארה"ב
המכסים שהשית נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על קנדה ומקסיקו עלולים לייקר את מחיר המכוניות בארה"ב בעוד כמה אלפי דולרים, תוספת מחיר שעלולה להגיע עד 12 אלף דולר נוספים, כך לפי מחקר חדש שפרסמה קבוצת אנדרסון אקונומיק המייעצת לתעשיית הרכב.
החישוב שלהם מצא כי עלות הייצור של מכוניות קרוסאובר תגדל ב-4,000 דולר לפחות, בעוד שעבור מכונית חשמלית הייצור יעלה פי 3 יותר. בדומה, מכונית שטח פנאי עם חלקים רבים ממקסיקו תעלה עוד 9,000 דולר, ועלות הייצור של טנדר תגדל ב-8,000 דולר. העלויות הללו קרוב לוודאי שיועברו לצרכנים, סיכמו.
"העלויות הגדלות הללו יובילו ישירות, ולהערכתי גם באופן כמעט מיידי, לירידה במכירות של המודלים שהם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על המסחר", אמר לבלומברג פטריק אנדרסון, מנכ"ל החברה. פירוש הדבר, כי המכסים יחמירו את המשבר בשוק המכוניות הנובע מהמחירים הגבוהים. עוד לפני המכסים, המחירים התקרבו לממוצע של 50 אלף דולר, עלייה של יותר מ-20% לעומת חמש שנים קודם לכן, ובעקבות זאת נמנעו צרכנים רבים מרכישות. "מכסים בשיעור של 25% יהיו בעלי השפעה שלילית חדה על מכירות המכוניות", הוסיף אנדרסון.
מעל מחצית מתוך 16 מיליון המכוניות שנמכרו בשנה שעברה בארה"ב היו מיובאות, כשמקסיקו היא היצואנית הגדולה של מכוניות מוכנות לארה"ב, ואחראית ליותר מ-50% מהן. אולם, גם המכוניות המיוצרות בארה"ב מתבססות במידה רבה על חלקים מיובאים. כך, המכוניות של טסלה הנמכרות בארה"ב מיוצרות אמנם במפעלים במדינה, אך 20% מהחלקים שלהן מגיעים ממקסיקו.
בהתאם, מנכ"לי חברות הרכב הגדולות, ביניהן ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס, הזהירו בשבוע שעבר בשיחה עם נציגי משרד המסחר מההשלכות הכלכליות של המכסים. לפי הדיווחים, הבכירים, קראו לבית הלבן להתמקד במיליוני כלי הרכב המיובאים לארה"ב שלא כוללים חלקים אמריקאיים. השלכה נוספת ממנה הזהירו היא הפסקת הייצור של דגמים מסויימים.
דן הירש מפירמת הייעוץ AlixPartners מחזיק בתחזית קודרת דומה, ולהערכתו, מכירות הרכב בארה"ב עלולות לרדת בחצי מיליון יחידות, גם אם שיעור המכס יהיה נמוך מ-25%. זאת מכיוון שהיצרנים יפסיקו לייצר חלק מהדגמים בקנדה ובמקסיקו ויעבירו את הייצור למפעלים בארה"ב. "חלק מהדגמים שלא ניתן יהיה לייצר בארה"ב כנראה ייעלמו לזמן מה", הוסיף.































