סגור
לונדון
לונדון. צריכת החשמל בבתים בירידה (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)

חשבונות החשמל זינקו, הבריטים בוחרים לחסוך בסעיף ההלבשה

סעיף האנרגיה הפך לנטל הגדול ביותר של משקי הבית ורשתות האופנה המובילות, מאסוס ועד מארקס אנד ספנסר, משלמות את המחיר. כדי להיפטר ממלאים הן חותכות מחירים לעתים גם ב־80%. התחזית הקודרת: בדצמבר המצב יחמיר

הקמעונאים המובילים בבריטניה השיקו השבוע מבצעי הנחות כדי לנסות ולהיפטר ממלאים עודפים, זאת בעקבות צניחה בהיקף המכירות בחודש החולף. הרקע למשבר הקמעונאי: האינפלציה הגואה בבריטניה, שנסקה באוקטובר ל־11.1%, וחשבונות החשמל המעיקים שהפכו לסעיף ההוצאות המוביל של משקי הבית.
ענקית הקמעונאות המקוונת אסוס יצאה במבצעי הנחות של עד 80% על רוב מוצריה ואילו Boohoo מקצצת 30% מהמחירים. לגל ההנחות הצטרפו קמעונאיות מסורתיות, כולל מארקס אנד ספנסר, ריבר איילנד ומטלאן — המציעות הנחות של 20% עד 30%.
המגמה הזו נרשמת בעוד גורמים בתעשייה הזהירו, כי כמה וכמה קמעונאיות אופנה מקוונות רשמו צניחה שנתית של למעלה מ־10% במכירות בנובמבר בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. קמעונאים מקוונים ספגו פגיעה קשה במיוחד בשל שילוב של סתיו חמים, שהשפיע על מכירות של מעילים, הנעלה וסריגים, ויוקר המחיה שכיווץ את ההכנסה הפנויה. בנוסף, הפלטפורמות המקוונות נאלצות להתחרות עם החנויות הפיזיות, בעקבות היציאה מסגרי הקורונה. גם שם התמונה לא ורודה. למרות העלייה בתנועת הקונים, היא עדיין נמוכה ב־14% לעומת ערב המגפה.


ברקע המשבר, ממשלת בריטניה פרסמה השבוע תוכנית שמטרתה לסייע למשקי הבית להתמודד עם חשבונות החשמל המאמירים. התוכנית מתפרסמת במקביל לדיווחים של חברות תשתיות על צניחה של 10%-15% בצריכת האנרגיה של משקי הבית, המנסים לכווץ את חשבונות החשמל. לפי פרסומים באתר ממשלת בריטניה, במסגרת תוכנית ECO+ בהיקף מיליארד ליש"ט, מאות אלפי משקי בית יקבלו סיוע לבידוד בתיהם, מהלך העשוי לחסוך כ־310 ליש"ט בשנה. סיוע מיוחד יוענק למשקי בית מוחלשים שבתיהם נמצאים בקצה התחתון של היעילות האנרגטית. בנוסף, במסגרת קמפיין בהשקעה של 18 מיליון ליש"ט תפרסם הממשלה עצות לחיסכון באנרגיה, האמורות לסייע לשמור על איכות חיים נורמטיבית. התוכנית הזו מצטרפת לתוכנית קיימת בשווי 6.6 מיליארד ליש"ט, Help to Heat, שמטרתה לסייע לציבור להתמודד עם מחירי האנרגיה הגואים, בין השאר באמצעות מענקים.
איגוד התעשיינים הבריטי (CBI) מסר השבוע כי קמעונאים "מתחילים להרגיש את הצינה" וכי המכירות נכנסו החודש למגמת ירידה. ירידה בהיקף דומה צפויה בדצמבר אחרי עלייה שנרשמה באוקטובר. מאזן המכירות הקמעונאיות, מדד שבודק את הפער בין שיעור הקמעונאים שמדווחים על עלייה במכירות לבין אלה שמדווחים על ירידה, נפל למינוס 19% החודש מ־18% בחודש שעבר, והתחזית היא לצניחה למינוס 21% בחודש דצמבר. מרטין סרטוריוס, הכלכלן הראשי של האיגוד שצוטט ב"גרדיאן", אמר כי תוצאות הסקר ממחישות עד כמה הזמנים קשים עבור המגזר. "זה לא מפתיע שקמעונאים חשים את הצינה ככל שבריטניה נאבקת ברוחות חזיתיות כלכליות. היקף המכירות נפל בקצב שנתי גבוה בנובמבר, והקמעונאים עדיין פסימים לגבי העתיד. הפסימיות הזו משתקפת בהידרדרות חמורה בתוכניות ההשקעה לרמות הנמוכות ביותר שנראו מאז מאי 2020", סיכם.
איתות מוקדם לעונת חגים שצפויה להיות קודרת הגיע בסוף השבוע האחרון לקראת מבצעי בלאק פריידיי, כאשר סקרים הראו כי בכוונת הצרכנים להדק את החגורה. 77% ציינו כי ירכשו פחות מתנות כריסמס וגם יבחרו בפריטים זולים יותר. לפי קיין טאן, מומחה לקמעונאות בחברת הייעוץPwC , הקמעונאים המקוונים יוצאים במבצעי הנחות ככל שהמצב מחמיר. "העוגה התכווצה עבורם", אמר, בציינו כי היקף ההנחות בוודאי יעמיק לקראת הכריסמס, כאשר קמעונאים יבקשו להיפטר ממלאים ברקע הסלמה במשבר הצפויה בשנה הבאה.
גם ענקית הספנות מרסק מגיבה לאקלים הקמעונאי הקודר בבריטניה וציינה כי בשל הביקושים הנמוכים והמחסנים המלאים, לקוחותיה אינם ששים לאסוף את ההזמנות מהנמלים. בהתאם, מרסק הציעה, לפי דיווחים, להאט את קצב המשלוחים על מנת להקל על הלחץ במחסנים.