סגור
משבר אקלים

מחקר חדש מוכיח: משבר האקלים עולה לנו בבריאות

מחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Nature Climate Change מצא כי 58% מהמחלות הנגרמות ע"י פתוגנים שנבדקו הוחמרו כתוצאה ממשבר האקלים, ביניהן זיקה, מלריה, קדחת דנגי וקורונה. בין היתר, שינויי אקלים מקרבים חיות מפיצות מחלות לבני אדם ולהיפך, יוצרים סביבה משגשגת עבור יתושים וקרציות ופוגעים במערכת החיסונית של בני אדם

מרבית המחלות האנושיות המדבקות הוחמרו כתוצאה משינויים שקשורים למשבר האקלים – כך לפי מחקר מקיף שהתפרסם השבוע בכתב העת המדעי Nature Climate Change.
"אנחנו פותחים תיבת פנדורה של מחלות", אמר לגארדיין פרופ' קמילו מורא מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת הוואי, שהוביל את המחקר. "בגלל שינויי אקלים יש מחלות שרק מחכות להשתחרר. זה כמו לדקור אריה עם מקל – בשלב מסוים האריה יבוא וינשך אותנו בישבן".
מתוך 375 מחלות שנגרמות על ידי פתוגנים (חיידקים, נגיפים, צמחים, פטריות, אלרגנים ועוד) שנבדקו במסגרת המחקר, החוקרים מצאו ש-58% מהן הוחמרו כתוצאה ממשבר האקלים, ובהן זיקה, מלריה, קדחת דנגי וקורונה. מנגד, רק 16% מהמחלות הפכו למסוכנות פחות. "אם יש פתוגנים שיכולים להרע לנו, שינוי האקלים מנסה להגיע לכל אחד מהם. אני בהלם שאנחנו לא לוקחים את זה יותר ברצינות", אמר מורא.
בסך הכל זיהו החוקרים ארבעה דרכים עיקריות שבהן משבר האקלים יכול להחריף פגיעה של מחלות. הראשונה, שינויים שמקרבים חיות נושאות מחלות לבני אדם - למשל, שריפות טבע שפוגעות בבתי גידול של חיות דוגמת עטלפים או מכרסמים ומאלצות אותם לעבור לאזורים חדשים ולהגדיל את הסיכוי שיבואו במגע עם בני אדם ויפיצו מחלות דוגמת אבולה.
השנייה, שינויים שגורמים לבני אדם לעבור קרוב יותר לחיות מפיצות מחלות. התפרצויות של מחלות כמו כולירה וקדחת לסה נקשרו לתנועת אנשים שנעקרו מבתיהם בעקבות סערות ושיטפונות.
שלישית, שינויי אקלים מטיבים עם יצורים נושאי מחלות דוגמת יתושים, קרציות ופרעושים. יתושים, למשל, משגשגים בסביבות מחייה חמות יותר, מה שמגדיל את טווח ההתפשטות של מחלות דוגמת מלריה וקדחת מערב הנילוס.
רביעית, פגיעה במערכת החיסונית של בני אדם, למשל כתוצאה משינויים תכופים וקיצוניים בטמפרטורה שיכולים לגרום להתפרצות רחבה יותר של שפעת, או בצורת שמובילה לסניטציה ירודה, וכתוצאה מכך למחלות דוגמת טיפוס או דיזנטריה.