סגור
חאבייר מיליי נשיא ארגנטינה הנבחר Javier Milei
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי (צילום: Natacha Pisarenko /AP)

הנשיא מיליי מבטל את ההחלטה: ארגנטינה לא תצטרף לגוש ה-BRICS

הממשלה הקודמת התכוונה לצרף את ארגנטינה לגוש הכולל את ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, ונחשב לכוח מול הדומיננטיות המערבית; מיליי כתב כי אין זה "הולם" שארצו תצטרף, אם כי הוא מחויב לחיזוק הקשרים עם שאר המדינות; התנגדותו נובעת בין שאר משליטתה של סין בקבוצה והביקורת שיש לו על התנהלותה

חאבייר מיליי, הנשיא החדש של ארגנטינה, ביטל את התוכניות לצרף את המדינה לגוש מדינות ה-BRICS, כך לפי דיווח ב-BBC. במכתב למנהיגי המדינות החברות – ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, כתב מיליי כי ביטל את ההחלטה שהתקבלה בידי הממשלה הקודמת.
ארגנטינה היתה מתוכננת להצטרף לקבוצה ב-1 בינואר ביחד עם מצרים, איראן, אתיופיה, סעודיה ואיחוד האמירויות. הקבוצה נחשבת לרוב כתגובה לדומיננטיות של מדינות המערב.
מיליי הפופוליסט והליברטריאני זכה בבחירות בנובמבר והבטיח לבצע רפורמות קיצוניות כדי לחלץ את ארגנטינה מהמשבר הכלכלי העמוק בו היא שרויה. במכתב למנהיגי ה-BRICS טען כי גם מדיניות החוץ שלו שונה בדרכים רבות משל הממשלה הקודמת. עוד הוסיף כי אף שאינו חושב שזה "הולם" שארגנטינה תהפוך לחברה מלאה בקבוצה, הוא עדיין מחויב לחיזוק הקשרים ההדדיים בין המדינות, תוך התמקדות מיוחדת בקשרי המסחר ותזרימי ההשקעות.
ההתנגדות של מיליי נובעת ככל הנראה בין השאר מכך שסין שולטת בקבוצה ומייצגת מעל 70% מהתמ"ג המשותף של המדינות. במהלך קמפיין הבחירות העביר מיליי ביקורת על סין, טען כי מדובר ב"ממשלה של רוצחים" והכריז כי לא יעבוד עם קומוניסטים.
מיליי ירש כלכלה במשבר החריף ביותר שלה מזה עשורים. בשנה האחרונה טיפסה האינפלציה לשיעור של מעל 150%, והמדינה מתמודדת גם עם עתודות מזומן נמוכות וחובות ממשלתיים גבוהים, זאת בנוסף לכך ש-40% מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני. מאז נכנס לתפקיד ביצע מיליי מספר צעדים לתיקון המצב, ביניהם פיחות המטבע המקומי ביותר מ-50%.