סגור

מיליארדרים במלכוד: ישראל הופכת לאופציית השקעה מרכזית לאוליגרכים

סנקציות רבות נגד רוסיה מתרכזות באוליגרכים, חלקם בעלי אזרחות ישראלית. "הם יודעים שאין להם עתיד באירופה או בארה"ב", אומר מקורב להם

ישראל מוצאת את עצמה בתסבוכת מורכבת לנוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה במישור נוסף – האוליגרכים. רבות מהסנקציות של המערב נגד רוסיה מתרכזות במיוחד בקבוצת האולטרה־עשירים של המדינה כדי לגרום להם להשפיע על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסגת. אלא שחלק מאותם האוליגרכים הם גם בעלי אזרחות ישראלית.


רומן אברמוביץ' הוא המפורסם שבהם, אבל לצדו יש גם את ויקטור וקסלברג, מיכאיל פרידמן וגרמן קהאן. לכולם יש כאן נכסים, הם נחשבים לתורמים משמעותיים לבתי חולים, אוניברסיטאות ומוזיאונים, לחלקם יש גם השקעות פעילות חברות הייטק ולא רק. כולם תרמו לאורך השנים סכומים אדירים לישראל, כמו למשל אברמוביץ' שלפי פרסומים ברוסיה תרם חצי מיליארד דולר. ההערכה היא שלפחות חלק מהמניע לתרומות הנדיבות הוא מעין חוזה בלתי כתוב שבעת הצורך ישראל תהפוך לנמל מבטחים. כיצד אמורה ישראל לנהוג באירוע המורכב הזה?
3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' מיליארדר איש עסקים
רומן אברמוביץ' מיליארדר איש עסקים
רומן אברמוביץ'
(צילום: אתר קבוצת שלנו)
"העולם המערבי טועה לגבי רוסיה כי הוא חושב שהאוליגרכים של פעם, בהם היהודים, הם עדיין אלה ששולטים ברוסיה. אבל זה כבר לא המצב ואין להם השפעה פוליטית כפי שהיתה בעבר", אומר ל"כלכליסט" גורם המקורב לאחד האוליגרכים היהודים. "בקבוצה הזאת יש כעס גדול על פוטין. הם לא תומכים במלחמה וגם אומרים זאת בגלוי. המוצא של רוב האוליגרכים היהודים הוא מאוקראינה. יש להם שם משפחות והשקעות".
וקסלברג נולד באוקראינה וכך גם פרידמן שנולד וגדל בלביב (לבוב). פרידמן, שמתגורר בבריטניה, פרסם השבוע מכתב לעובדי קבוצת אלפא שהקים יחד עם קהאן ובו כינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה "טרגדיה לשני העמים" ואמר כי המלחמה היא לא הפתרון. אותו מקורב טוען כי הסנקציות על האוליגרכים לא יהיו אלה שיובילו לשינוי אצל פוטין מפני שהוא לא מקשיב להם, בניגוד למה שהיה בשנות התשעים בתקופתו של בוריס ילצין, שהיה זקוק להם פוליטית.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 6.6.19 ויקטור וקסלברג
מוסף שבועי 6.6.19 ויקטור וקסלברג
ויקטור וקסלברג
(צילום: גטי אימג'ס)
לדבריו, "פוטין פוגש את האוליגרכים פעם בשנה במסגרת המפגש המסורתי עם אנשי עסקים לקראת ראש השנה האזרחית. לאילון מאסק וג'ף בזוס יש יותר השפעה על נשיא ארה"ב כי הם מחזיקים בחברות ענק שמעסיקות אלפי עובדים ומשפיעות על הכלכלה האמריקאית. לרוב האוליגרכים היהודים כבר אין חברות פעילות ברוסיה. גם את מה שיש להם שם הם יודעים שפוטין יכול להלאים בכל רגע אם רק ירצה".
עם זאת, פרידמן הוא בעל השליטה בחברת האחזקות אלפא שחולשת לא רק על בנק, אלא גם על רשת סופרמרקטים גדולה, ואברמוביץ' מחזיק במניות השליטה של ענקית הכרייה הרוסית EVRAZ. וקסלברג היה מהמייסדים והרוח החיה של עיר ההייטק סקולקובו שהוקמה כפרויקט גרנדיוזי במוסקבה, אך בשנים האחרונות הוא ממלא שם פחות תפקידים פעילים. אף שהוא טוען בעקביות כי אינו מקורב לפוטין, כבר בסבב הסנקציות הקודם ב־2018 הוא נכנס לרשימה השחורה של האמריקאים וחלק גדול מנכסיו הוקפאו.
3 צפייה בגלריה
איש עסקים יהודי רוסי מיכאיל פרידמן
איש עסקים יהודי רוסי מיכאיל פרידמן
מיכאיל פרידמן
(צילום: רויטרס)
יש לעשות הפרדה בין קבוצת האוליגרכים הוותיקים כמו פרידמן ואברמוביץ' שכבר לא מתגוררים ברוסיה שנים ארוכות לבין קבוצת אוליגרכים אחרת, כדוגמת גנאדי טימצ'נקו ואיגור סצ'ין, שאינם יהודים, המקורבים מאוד לפוטין וממלאים תפקידים בחברות ממשלתיות. זו קבוצת אוליגרכים רחבה יותר שעדיין נהנית מהשפעה משמעותית על פוטין. עם זאת, על פי התקשורת החופשית ברוסיה, הנשיא מבודד למדי באחרונה ומקבל את ההחלטות בעצמו ללא התייעצויות.
"האוליגרכים היהודים מבינים שמתרחש כעת שינוי טקטוני בסדר העולמי ומבינים שאין להם עתיד באירופה או בארה"ב", אומר גורם נוסף המעורה בקהילת האוליגרכים בישראל. "מכיוון שכך, ישראל גם הופכת לאופציית השקעה הרבה יותר חשובה ומרכזית עבורם. לא מדובר רק במקלט מס, אלא במדינה שיש לה מקום חשוב בזירה הבינלאומית. החלק שישראל אולי תיקח בשיחות בין אוקראינה לרוסיה חשוב מאוד מבחינתם. הם לא מצפים לשום דבר מיוחד מישראל, אלא רק שיקבלו אותם. הם לא יבואו עכשיו כי הם מבינים שכל תנועה שלהם, כל מטוס פרטי או יאכטה שקשורים לרוסיה נמצאים תחת מעקב. הם יחכו שהאבק קצת ישקע ואז יבואו".