סגור
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ 2019
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ (צילום: AFP)

הצרות של טראמפ, והזעם הרפובליקני על הפשיטה: "שיגעון, ראש ה-FBI מושחת"

"מזימת האלקטורים", הדרישה "למצוא קולות" בג'ורג'יה וגם התנהלות העסקים הפרטיים: חקירת המסמכים המסווגים שהובילה לפשיטה חסרת התקדים על אחוזת טראמפ אינה היחידה שבה הסתבך. הרפובליקנים זועמים, והבטיחו לחקור את משרד המשפטים כשיחזרו לשלטון: "הפך לנשק פוליטי, צריך ניקוי אורוות". בבית הלבן כלל לא ידעו על הפשיטה, שבוצעה בצו: "למדנו מציוצים בטוויטר"

בארה"ב ממשיכים בצהריים (ג') לעסוק בהרחבה בהשלכות ובמשמעויות של הפשיטה חסרת התקדים שביצעו הלילה סוכני FBI באחוזת מאר א-לאגו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, במסגרת חקירה שבה נבדק אם העביר באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים מהבית הלבן לביתו הפרטי. פרשנים משפטיים הסבירו כי מדובר בעליית מדרגה משמעותית בחקירה הזו, המצטרפת לעוד שורה של חקירות שבהן מסובך טראמפ. במקביל, הנשיא לשעבר ותומכיו הרבים במפלגה הרפובליקנית מיהרו להאשים את משרד המשפטים ב"פוליטיזציה" שמטרתה לפגוע בטראמפ ובסיכוייו להיבחר מחדש ב-2024 – וחלקם אף הבטיחו לחקור את המשרד ואת הבולשת הפדרלית אם יחזרו לשלטון.
הפשיטה, נזכיר, נערכה בשעת לילה מאוחרת (לפי השעון המקומי) באחוזה שנמצאת בפאלם ביץ' בפלורידה, כשטראמפ עצמו שוהה בניו יורק. הנשיא לשעבר היה זה שהודיע ראשון על הפשיטה, אך לא ציין בעצמו את הסיבה שבגינה פשטו לדבריו המוני סוכני FBI על האחוזה והטילו עליה "מצור", כלשונו. טראמפ התלונן על כך שהסוכנים אף פרצו לכספת שלו, והוסיף: "אלה זמנים חשוכים לאומה שלנו. דבר כזה לא קרה מעולם לאף נשיא אמריקני קודם". בתקשורת האמריקנית דווח כי הפשיטה נעשתה אחרי שמשרד המשפטים קיבל צו מבית משפט.
1 צפייה בגלריה
ניירת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו פלורידה
ניירת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו פלורידה
ניידת משטרה מחוץ לאחוזתו של דונלד טראמפ במאר א-לאגו
(צילום: EPA)
הפשיטה התמקדה לפי CNN במשרדיו ובמעונו הפרטי של טראמפ באחוזה הנרחבת, ובדיווחים השונים צוין כי לפחות אחת הסיבות שנערכה הייתה לוודא שאין שם עוד מסמכים מסווגים. החקירה, כך אמר גורם המעורה בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס, נפתחה כבר באפריל, כחודשיים אחרי שהארכיון הלאומי של ארה"ב ביקש ממשרד המשפטים לבדוק שטראמפ לא הפר את החוק. טראמפ טען בהודעתו הלילה שהחיפוש היה מיותר כיוון שכבר שיתף פעולה עם הארכיון הלאומי, כשברקע הדיווחים שנפוצו מוקדם יותר השנה על כך שאנשיו נאלצו להחזיר לארכיון הלאומי 15 ארגזים עם מסמכים היסטוריים.
ב"ניו יורק טיימס" ציינו בדיווח שלהם כי טראמפ הסכים להחזיר בינואר את הארגזים רק בתום חודשים של עיכובים, ואחרי שהבין שישנה אפשרות שתתבצע פעולה להחזיר בכפייה את המסמכים הללו. לפי דיווח מוקדם יותר השנה ב"וושינגטון פוסט", המסמכים שלקח איתו טראמפ לאחוזתו בפלורידה כללו בין השאר מכתבים שכתב לו שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און בתקופה של הפשרת היחסים ביניהם, מכתבים שטראמפ עצמו כינה בעבר בשעשוע "מכתבי אהבה". בין המסמכים שלקח לאחוזתו שלא כדין היה גם מכתב שהשאיר לו, כנהוג במסורת הנשיאים האמריקנים, הנשיא שקדם לו, ברק אובמה.
משמעות הצו, והעונש הפוטנציאלי
בתקשורת האמריקנית מדגישים את העובדה שהפשיטה והחיפוש באחוזה של טראמפ נעשו על פי צו: המשמעות היא שה-FBI הצליח לשכנע שופט שישנו יסוד סביר לחשד שבוצעה עבירה, אם כי משפטנים הדגישו כי לא מדובר בעדות לכך שיש כוונה כלשהי להגיש כתב אישום. לפי כל ההערכות החוקרים נדרשו לפני הפשיטה לקבל גם אישור מיוחד מבכירי משרד המשפטים, שדובריו סירבו להגיב לדיווחים הלילה על המהלך. בבית הלבן, יש להדגיש, מסרו כי לא ידעו מראש על הפשיטה. ב"טיימס" אף דווח כי יועציו של הנשיא ג'ו ביידן למדו עליה מציוצים בטוויטר.
חוק פדרלי בארה"ב, יצוין, קובע כי כל הרישומים הנשיאותיים, של כל ממשל אמריקני שהוא, חייבים להיות מועברים לארכיון הלאומי כשהנשיא מסיים את תפקידו. היסטוריונים מדגישים כי שימור מסמכיהם של נשיאים, בהם גם המסמכים הרגישים ביותר, הוא הליך חשוב למדי, משום שרק בדיעבד, בראי ההיסטוריה, אפשר לשפוט את המנהיג ולמדוד את הצלחתו. הם מדגישים כי יש לעשות זאת באמצעות הכרת מכלול השיקולים שניצבו בפני הנשיא מאחורי הקלעים, ולמסמכים המוחזקים בארכיון יש חלק חשוב בכך.
העונש על הפרת החוק הזה, כך הסבירו ב"ניו יורק טיימס", עשוי להיות שלילת האפשרות של טראמפ להיבחר מחדש לתפקיד ציבורי, אם יוגש נגדו כתב אישום ואם יורשע. עם זאת, בעיתון ציינו כי משפטנים שונים העלו בעבר את האפשרות שהחוק הזה עומד בניגוד לחוקה האמריקנית, שמציבה תנאים ברורים להתמודדות בבחירות לנשיאות. אותם משפטנים בחנו את החוק ב-2015, כאשר במוקד הסערה הציבורית עמדה אז חקירת האי-מיילים של מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון, וכמה רפובליקנים קיוו אז שבאמצעות החוק ניתן יהיה למנוע ממנה להיבחר לנשיאה. חוק המסמכים המסווגים מאפשר גם להטיל עונשי מאסר של עד שלוש שנים למי שהורשע בהפרתו, או להטיל עליו קנס.
שאלות בנוגע להתנהלות טראמפ בכל הקשור לשימור מסמכים עלו כבר ב-2018, כשהאתר "פוליטיקו" דיווח כי עוזרי הנשיא, מחשש שהוא מפר את החוק, נוהגים לחבר קרעי מסמכים בחזרה באמצעות נייר דבק, בשל מנהגו של טראמפ לקרוע את הניירות. רק אמש חשף אתר החדשות "אקסיוס" תמונות שבהן נטען שנראים מסמכים אותם קרע טראמפ וזרק לשירותים. התמונות סופקו על ידי גורם בבית הלבן מתקופת טראמפ.
כעדות לדרמטיות שבהחלטת ה-FBI לבצע פשיטה באחוזתו של טראמפ, בתקשורת האמריקנית צוין שאף נשיא אחר בהיסטוריה לא עמד בפני מהלך דומה. גם בפרשת "ווטרגייט", שטראמפ עצמו השווה אליה את הפשיטה בביתו, לא בוצע חיפוש בביתו של הנשיא שעמד במוקד הפרשה, ריצ'רד ניקסון. תומאס שוורץ, היסטוריון מאוניברסיטת ונדרבליט, הסביר כי ניקסון כלל לא הורשה לאחר התפטרותו ב-1974 לקחת עמו קלטות או חומרים אחרים מהבית הלבן. רבים מהמסמכים בתקופתו נותרו בוושינגטון, ורק בתום שנים ארוכות הועברו לספרייה הנשיאותית על שמו של ניקסון בקליפורניה. "זה שונה וזה סימן לכמה ייחודית הייתה תקופת טראמפ", אמר שוורץ. "ההתנהגות שלו הייתה כל כך חריגה".
כאבי הראש של הנשיא לשעבר
החקירה שבה מסובך כעת טראמפ בכל הנוגע לאופן שבו התעסק עם מסמכים מסווגים אינה היחידה שאותה לפי הדיווחים מנהל נגדו משרד המשפטים: רק בחודש שעבר דווח כי המשרד החל לבחון באופן ישיר, במסגרת תשאול עדים ואיסוף ראיות שונות, את פעולותיו של טראמפ בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, שבהן הפסיד לביידן. גם אז הודגש בדיווחים השונים כי העובדה שפעולות הנשיא לשעבר נבחנות לא מצביעה בהכרח שהוא הפך לחשוד במסגרת החקירה הפלילית שמנהלת התביעה – אולם מדובר בעדות לכך שהחקירה הזו נכנסת לשלב חדש ואינטנסיבי יותר.
לפי "ניו יורק טיימס", חוקרי משרד המשפטים בוחנים בין היתר את תפקידו של טראמפ במה שזכה בארה"ב לכינוי "מזימת האלקטורים המזויפים": הניסיון להרכיב במדינות המפתח שבהן הפסיד טראמפ לביידן רשימות "חלופיות" של אלקטורים שיתמכו דווקא בטראמפ. האלקטורים, נזכיר, אמורים לפי שיטת הבחירות הלא-ישירה והסבוכה בארה"ב לייצג את רצון הבוחרים וקולותיהם קובעים באופן רשמי את זהות המנצח בבחירות.
החקירה הזו של משרד המשפטים מתנהלת במקביל ובנפרד מהחקירה שעורכת הוועדה המיוחדת שהוקמה בבית הנבחרים לבחינת ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אז ניסו תומכיו של טראמפ לסכל את אשרור ניצחונו של ביידן. גם אחרי שורה של שימועים פומביים ומביכים למדי עבור הנשיא לשעבר, הוועדה ממשיכה לפעול ותגבה השבוע עדויות נוספות, אם כי המחוקקים לא יכולים להגיש אישומים כלשהם נגד טראמפ, אלא רק להמליץ למשרד המשפטים לעשות זאת.
במקביל, התביעה במחוז פולטון במדינת ג'ורג'יה מנהלת חקירה משלה שבה נבדק אם הלחץ שהפעילו טראמפ ואנשיו בניסיון לשנות את ניצחונו של ביידן במדינה הזו הפר את חוקי הבחירות שלה. במסגרת הלחץ הזה, נזכיר, טראמפ דרש בשיחה מוקלטת ממזכיר המדינה הרפובליקני של ג'ורג'יה "למצוא לו" את 11,780 הקולות שהיו חסרים לו שם לניצחון על פני ביידן. טראמפ מסובך גם בכמה חקירות הנוגעות לעסקיו הפרטיים.
מפגינים עם דגלי טראמפ: "עוד פייק ניוז"
טראמפ טען כאמור כי הפשיטה הלילה היא חלק מרדיפה פוליטית נגדו, ובהודעתו האשים בין היתר כי משרד המשפטים משמש כעת כ"נשק" בידי הדמוקרטים וכי הפשיטה היא למעשה "מתקפה מצד השמאל הדמוקרטי הקיצוני שבאופן נואש לא רוצה שארוץ לנשיאות ב-2024". בכירים רפובליקנים מיהרו להדהד מסרים דומים, ובהם מושל פלורידה רון דה סנטיס, ששמו מוזכר כמועמד פוטנציאלי לנשיאות. בהודעה שפרסם בטוויטר כתב דה סנטיס כי מדובר ב"הסלמה" בניסיון לכאורה להפוך את סוכנויות הממשל האמריקני לנשק בידי הדמוקרטים.
ביקורת דומה השמיע מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים קווין מקארת'י. בנוסף הבטיח מקארת'י כי כאשר הרפובליקנים יחזרו לשלוט בבית הנבחרים, אפשרות סבירה למדי בבחירות אמצע הכהונה שייערכו בנובמבר, הם יפתחו בחקירה שבה ייבחנו פעולותיו של משרד המשפטים. מקארת'י שלח אף איום מרומז שלפיו שר המשפטים והתובע הכללי מריק גרלנד יעמוד במרכז חקירה עתידית שכזו: "שמור על המסמכים שלך, ותפנה את הלו"ז שלך", אמר לו מקארת'י. רונה מקדניאל, יו"ר הוועד הרפובליקני הלאומי, אמרה כי החיפוש בביתו של טראמפ "שערורייתי", ולדבריה מדובר בסיבה נוספת עבור הבוחרים לצאת ולהצביע למועמדים רפובליקנים בבחירת בנובמבר. באחד מחשבונות הטוויטר הרשמיים של המפלגה הוזהרו אותם בוחרים: "אם הם יכולים לעשות את זה לנשיא לשעבר, דמיינו מה הם יכולים לעשות לכם".
תומכים אחרים של טראמפ היו חריפים אף יותר בהצהרותיהם וקראו ל"ניקוי אורוות" בבולשת הפדרלית. ריצ'רד גרנל, ששירת כראש משרד המודיעין הלאומי בפועל בתקופת טראמפ, אמר כבר בשבוע שעבר כי אם הוא ייבחר מחדש לנשיא, טראמפ יידרש "לטהר את ה-FBI ואת משרד המשפטים". אנטוני סבטיני, מחוקק מקומי בפלורידה שרץ לקונגרס בוושינגטון, קרא לשלטונות המקומיים בפלורידה "לנתק" באופן מיידי את כל היחסים שלהם עם משרד המשפטים הפדרלי. "כל סוכן FBI שיבצע פעולות אכיפת חוק מחוץ לתחום הפיקוח של מדינתנו צריך להיעצר על המקום", הכריז.
גם ברשת השמרנית "פוקס ניוז" מתחו המנחים השונים ביקורת חריפה על פשיטת ה-FBI. אחד מהם, ג'סי ווטרס, אמר שמדובר ב"שיגעון" וקרא לפטר את ראש ה-FBI כריסטופר ריי, אותו תיאר כ"מושחת". ריי, יש לציין, מונה על ידי טראמפ עצמו לאחר שפיטר ב-2017 את ראש ה-FBI הקודם ג'יימס קומי, אבל כמו קודמו גם ריי ספג ביקורת חריפה מהנשיא לשעבר. מחוץ לאחוזת מאר א-לאגו בפלורידה התאספו הלילה כמה עשרות תומכים של טראמפ, והניפו דגלים על תמונותיו ודגלי ארה"ב במחאה על הפשיטה. "זה עוד דבר אחד לא צודק בכל תרמיות ההדחה", אמר ג'ים ווילן בן ה-59, שעוסק בפרסום. הוא החזיק שלט גדול שבו נכתב: "פייק ניוז זה CNN".
הדמוקרטים בירכו מצדם על הפשיטה, וחלקם קראו למשרד המשפטים לנקוט יד קשה יותר במסגרת החקירה שלו בנוגע לאופן שבו ניהל טראמפ מסמכים מסווגים. "לנשיאים יש אחריות כבדת משקל לשמור על הביטחון הלאומי של אמריקה, וההאשמות שהנשיא לשעבר טראמפ הציב את הביטחון שלנו בסכנה בכך שניהל באופן לא ראוי מידע מסווג דורש את הבחינה היסודית ביותר", מסרה המחוקקת הדמוקרטית קרולין מלוני, שעומדת בראש ועדת הפיקוח בבית הנבחרים.