סגור
סניף של נייקי ב מרילנד
סניף של נייקי במרילנד. "זמני המשלוחים ממשיכים להשתפר" (צילום: בלומברג)

בזכות מבצעים, נייקי צמצמה מלאים והקפיצה תחזיות

למרות היחלשות השוק הסיני, הכנסות ענקית הספורט זינקו ב־17% ברבעון השני, גם בזכות מכירות חזקות בבלאק פריידיי וסייבר מנדיי. ב־2023 צפויות ההכנסות לצמוח ב־10%, פי שניים מהתחזית המוקדמת

האינפלציה הגבוהה והחשש ממיתון טרם פגעו בתיאבון הצרכנים לבגדי ספורט ועזרו לנייקי לעקוף את תחזיות המכירות ברבעון האחרון. בעזרת מבצעי מכירות אגרסיביים שנועדו להיפטר ממלאים עודפים, הצליחה ענקית הספורט למשוך את הלקוחות בארה"ב, ובהתאם, היא העלתה את תחזית ההכנסות — על כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
עבור הרבעון השני שהסתיים ב־30 בנובמבר, טיפסו הכנסות החברה ב־17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־13.32 מיליארד דולר, ועקפו את תחזיות האנליסטים שעמדו על 12.57 מיליארד דולר. אלו היו הביצועים הטובים ביותר של החברה מזה 42 רבעונים, להוציא את הרבעון הרביעי של 2021 אז זינקו המכירות ב־95% לאחר הסרת סגרי הקורונה.
עם זאת, הרווח הנקי נותר כמעט ללא שינוי ועמד על 1.33 מיליארד דולר, לעומת 1.34 מיליארד דולר בשנה שעברה. בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר של נייקי, טיפסו המכירות ב־30% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעוד שבסין נרשמה ירידה של 3% — הירידה היחידה מבין השווקים של נייקי — בעיקר בשל הגבלות הקורונה.
בשיחה עם אנליסטים ציינו מנהלי החברה, כי בשלב זה לא ידוע כיצד תשפיע הנסיגה ממדיניות אפס קורונה בסין, אך הדגישו כי בכוונתם להמשיך ולהשקיע בשוק הסיני. כך למשל, החברה השיקה לאחרונה גרסאות ייעודיות של האפליקציות שלה.
לפי מתיו פרנד, סמנכ"ל הכספים של נייקי, החברה נהנתה מביקושי שיא במהלך מכירות הבלאק פריידי וסייבר מנדיי, זאת בהובלת אירופה, המזה"ת ואפריקה, שם נרשם זינוק של 75% בביקושים בסייבר מנדיי. "ביקוש הצרכנים למותגים של נייקי ממשיך להוביל למומנטום עסקי חזק", אמר. לדבריו, בזכות קיצור זמני ההובלה, קולקציית האביב הגיעה למחסנים מוקדם. "זמני המשלוחים ממשיכים להשתפר ואחד הדברים שמעניקים לנו תחושת ביטחון, זו היכולת לחזות אותם טוב יותר", ציין.
בעקבות הנתונים המעודדים העלתה החברה את תחזית ההכנסות לשנה הפיסקאלית המסתיימת במאי 2023. לפי התחזית המעודכנת, ההכנסות יצמחו ביותר מ־10%, לעומת תחזית מוקדמת של כ־5%. בעדכון התחזית הדגישה החברה את החוזק של המותג וחדשנותו, העלייה בהיקף המצטרפים למועדון הלקוחות והמודעות הגוברת וחוצת הגבולות לאורח חיים בריאותני.
בשנתיים האחרונות, שיבושים בשרשראות האספקה פגעו בצמיחה של נייקי, וזאת לנוכח מחסור במלאים בשל הגבלות הקורונה וסגירת מפעלים בווייטנאם ובסין. אולם, לאחר הסרת ההגבלות, החברה הגדילה את היקף ההזמנות כדי לעמוד בביקושים המזנקים ולהתגבר על עיכובים במשלוחים. הדבר גרם להצטברות מלאים, שהובילה לאימוץ האסטרטגיה של מבצעים נרחבים. לפי בכירים בחברה, אף שהחלו במבצעים בקיץ, בשלב מסוים הם עלו הילוך בניסיון להיפטר מפריטי קולקציית הסתיו העודפים. "להערכתנו, עניין המלאים העודפים נמצא מאחורינו, בעקבות הצלחת הפעולות שנקטנו", ציין מנכ"ל החברה ג'ון דונהו. לפי הודעת החברה, רמות המלאים הופחתו לעומת הרבעון הראשון, אך עדיין נותרו גבוהות יחסית. ברבעון השני עמד שוויים על 9.3 מיליארד דולר, עלייה של 43% לעומת השנה שעברה אך שיפור לעומת 9.7 מיליארד דולר רבעון קודם לכן. פרנד הוסיף כי בהתאם, בחברה הקטינו את היקף ההזמנות מהספקים. "צמצמנו את הרכישות שלנו במחצית השנייה כדי להעניק עדיפות למלאי הקיים", הסביר.
אולם, הורדות המחירים בשילוב עם התחזקות הדולר ועלויות שינוע ולוגיסטיקה גבוהות הובילו לירידה בשולי הרווח, שנפלו ב־3% ל־42.9%. אך לא כל המוצרים נמכרים בהנחות. מותג אייר ג'ורדן לדוגמה, האחראי על למעלה מ־10% מההכנסות, ממשיך להימכר במחיר רגיל.
ברקע הזינוק בהכנסות, בשבוע שעבר פתחה נייקי חנות קונספט במילאנו, המוקדשת למותג ג'ורדן. החנות, World of Flight, השוכנת בוויה טורינו הטרנדי, מציעה את מגוון נעלי ג'ורדן כמו גם פריטי הלבשה, חלקם בלעדיים. "החנות מזמינה את הקהילה לחוות ממקור ראשון את מותג ג'ורדן ומציעה גישה למוצרים החדשים ביותר וכן למוצרים מותאמים אישית, כמו גם חוויה נוחה של הזמנה דיגיטלית ואיסוף, ואירועים לחברי המועדון", נמסר בהצהרה שפרסמה החברה.